مطالعات جدید نشان می‌دهند که پروتئینی به نام توبولین که در سلول‌های جنینی وجود دارد، ممکن است در تعیین دست غالب انسان نقش داشته باشد.

راز عجیب در چپ دست یا راست دست بودن / چرا انسان‌ها چپ دست یا راست دست می‌شوند؟

به گزارش سلام نو آنطور که خبر آنلاین نوشته است مطالعات جدید دریچه‌ای نو به سوی رمزگشایی از چپ دست یا راست دست بودن انسان گشوده‌اند. دانشمندان با بررسی داده‌های ژنتیکی افراد، نقش پروتئین توبولین را در تعیین دست غالب آشکار کرده‌اند.

بیش از ۳۵۰ هزار داده ژنتیکی مورد بررسی قرار گرفت تا به این پرسش دیرینه پاسخ داده شود که چه عواملی بر انتخاب دست غالب در انسان تاثیر می‌گذارند؟ یافته‌ها نشان داد که توبولین‌ها، پروتئین‌های سازنده لوله‌های داخلی سلول‌ها، نقشی کلیدی در این زمینه ایفا می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که توبولین‌ها در عدم تقارن چپ و راست مغز نقش دارند. در طول رشد جنینی، نیمکره‌های چپ و راست مغز به طور متفاوتی رشد می‌کنند و این موضوع تا حدی رفتارهای ذاتی مانند جهت تمایل در آغوش گرفتن، سمت جویدن غذا و دست غالب را تعیین می‌کند. حدود ۱۰ درصد از جمعیت انسان‌ها چپ دست هستند و این یافته‌ها می‌تواند به درک بهتر تفاوت‌های مغز چپ دست‌ها و راست دست‌ها کمک کند.

توبولین‌ها در رشته‌های لوله مانندی به نام میکروتوبول‌ها جمع می‌شوند و شکل و حرکات سلول‌ها را کنترل می‌کنند. بررسی‌ها نشان داد که ژن TUBB۴B که در ساخت توبولین نقش دارد، در افراد چپ دست ۲.۷ برابر بیشتر از افراد راست دست است.

میکروتوبول‌ها می‌توانند بر انتخاب دست غالب تاثیر بگذارند زیرا مژک‌هایی (برآمدگی‌های مو مانند) را تشکیل می‌دهند که جریان مایع را در زمان رشد هدایت می‌کنند. این هدایت نامتقارن، می‌تواند رشد و تمایز نیمکره‌های مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود اینکه این یافته‌ها تنها بر بخش کوچکی از داده‌ها تاثیر می‌گذارند، سرنخ‌های ارزشمندی از مکانیسم‌های رشدی عدم تقارن مغزی ارائه می‌دهند. مطالعات بیشتر در این زمینه می‌تواند به درک بهتر چپ دست یا راست دست بودن و سایر تفاوت‌های مرتبط با عدم تقارن مغز کمک کند.

در کنار یافته‌های علمی، این موضوع سوالات فلسفی و اخلاقی را نیز مطرح می‌کند. تا چه حد می‌توانیم سرنوشت و ویژگی‌های خود را با دستکاری ژن‌ها تغییر دهیم؟ مسئولیت ما در قبال نسل‌های آینده در این زمینه چیست؟

مطالعه راز چپ دست یا راست دست بودن، دریچه‌ای نو به سوی درک پیچیدگی‌های مغز و رمز و رازهای وجود انسان می‌گشاید. این گامی مهم در مسیر شناخت بهتر خود و جایگاهمان در جهان است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید