قم، شهر کریمه اهل بیت (ع) و پایتخت مذهبی ایران، در کنار جاذبه‌های معنوی و مذهبی، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ، طبیعت و فرهنگ نیز هست.

قم؛ نگین درخشان ایران / سفری به تاریخ، طبیعت و معنویت

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است به معرفی ۱۰ مکان دیدنی در قم می‌پردازیم که سفر شما را به این شهر خاطره‌انگیزتر خواهد کرد:

۱. حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س):

بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س)، قلب تپنده شهر قم و مهم‌ترین دلیل سفر زائران و گردشگران به این شهر است. قدمت این بنای تاریخی به قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد و معماری باشکوه و فضای روحانی آن، هر ساله میلیون‌ها زائر را از سراسر ایران و جهان به خود جذب می‌کند.

۲. مسجد مقدس جمکران:

مسجد جمکران، دومین مکان مقدس در قم، به دستور امام زمان (عج) بنا شده و مکانی برای دعا و توسل به ائمه اطهار (ع) است. این مسجد در ۶ کیلومتری شهر قم قرار دارد و سالانه پذیرای خیل عظیمی از زائران و عاشقان اهل بیت (ع) است.

۳. بازار قدیم قم (تیمچه بزرگ):

بازار قدیم قم، مجموعه‌ای تاریخی با معماری دوران قاجار است که قدمت آن به بیش از ۱۸۰ سال می‌رسد. در این بازار، می‌توانید انواع صنایع دستی، سوغات و محصولات سنتی را پیدا کنید و از گشت و گذار در فضایی نوستالژیک لذت ببرید.

۴. مسجد جامع قم:

مسجد جامع قم، از قدیمی‌ترین مساجد ایران با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال است. این مسجد در مرکز شهر قم قرار دارد و معماری باشکوه و آجرکاری‌های精美的 آن، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

۵. مقبره های گنبد سبز:

مجموعه مقابر گنبد سبز، شامل سه مقبره متعلق به قرن هشتم هجری قمری است که به دلیل گنبدهای سبز رنگشان به این نام شهرت دارند. این مقابر در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارند و معماری و تزئینات منحصر به فرد آنها، از جمله ویژگی‌های بارز این بناها است.

۶. کوه خضر نبی (ع):

کوه خضر نبی (ع)، در ۶ کیلومتری جنوب قم، مکانی مذهبی و تفریحی با چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیز است. طبق روایات، حضرت خضر نبی (ع) در این کوه به عبادت می‌پرداخته است. این مکان، به ویژه در فصل بهار، پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران است.

۷. کاروانسرای دیر گچین:

کاروانسرای دیر گچین، با قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال، یکی از بزرگترین و زیباترین کاروانسراهای ایران است. این کاروانسرا در ۷۰ کیلومتری قم، در مسیر جاده قم-گرمسار قرار دارد و به دلیل معماری باشکوه و فضای تاریخی آن، مورد توجه بسیاری از گردشگران و کارشناسان معماری قرار گرفته است.

۸. مدرسه فیضیه:

مدرسه فیضیه، از مشهورترین مدارس علمیه جهان تشیع است که در دوران صفویان بنا شده است. این مدرسه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارد و محل تحصیل و تدریس بسیاری از علما و مراجع بزرگ شیعه بوده است.

۹. قبرستان شیخان:

قبرستان شیخان، مدفن بسیاری از بزرگان دین، علما و مشاهیر ایران است. قدمت این قبرستان به دوران امامان شیعه بازمی‌گردد و از جمله مکان‌های تاریخی و مذهبی مهم در قم به شمار می‌آید.

۱۰. پارک ملی کویر:

پارک ملی کویر، با وسعتی حدود ۶۷۰ هزار هکتار، یکی از وسیع‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است. این پارک در ۵۰ کیلومتری قم قرار دارد و تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد آن، تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به طبیعت رقم خواهد زد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید