در حقیقت این مبلغ مابه‌التفاوت، هزینه‌ای است که از محل تورم به معیشت خانوارها تحمیل شده و دولت آن را در طرح کالابرگ از محل منابع خود جبران می‌کند.

فقط ۵ روز تا دریافت این یارانه باقی مانده است!

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، طرح عید تا عید کالابرگ الکترونیک موسوم به فجرانه، همزمان با چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد و به مدت ۳ ماه ادامه خواهد داشت. مرحله اول این طرح از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اسفند به طول انجامید که با استقبال قابل‌توجه مشمولان مواجه شد و در مرحله دوم که از ۱۸ اسفند آغاز شده، مشمولان فرصت دارند تا ۱۷ فروردین از اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی به ازای هر نفر، در طرح کالابرگ الکترونیک بهره‌مند شوند.

در طرح فجرانه، سبد کالابرگ الکترونیک مشتمل بر ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز خانوارها با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت قیمت روز با قیمت‌های سال ۱۴۰۱ از محل یارانه جدید دولت تأمین شده است.

طبق اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قیمت روز ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ الکترونیک ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است که مشمولان طرح فجرانه (خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی) در صورت خرید بسته ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان به‌عنوان قیمت مبنای کالاها در سال ۱۴۰۱ را از محل یارانه نقدی و اعتبار تشویقی طرح فجرانه پرداخت کند و مابه‌التفاوت ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومانی این رقم با مبلغ روز سبد، از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

در حقیقت این مبلغ مابه‌التفاوت، هزینه‌ای است که از محل تورم به معیشت خانوارها تحمیل شده و دولت آن را در طرح کالابرگ از محل منابع خود جبران می‌کند.

در طرح فجرانه اگر خانوارها مشمول (دهک‌های اول تا هفتم) سبد غذایی مورد تأیید وزارت کار را در قالب طرح کالابرگ از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید کنند، به ازای هر نفر بدون هیچ شرط اضافه‌ای، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی می‌گیرند که باید به خرید همان کالاهای موجود در سبد کالابرگ اختصاص یابد.

در این طرح با احتساب اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی، یارانه هر نفر در خانوارهای سه دهک پایین به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد و یارانه هر فرد در دهک‌های ۴ تا ۷ نیز به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد؛ اما دریافت اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی مشروط به این است که این مبلغ صرف خرید کالاهای موجود در سبد شود.

سبد کالابرگ الکترونیک در طرح فجرانه مشتمل بر ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات است و خانوارهای مشمول می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح که در سامانه شما مشخص شده‌اند، نسبت به تأمین کالاهای اساسی موردنیاز خود اقدام کنند.

مرحله اول این طرح از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اسفند ادامه داشت و در مرحله دوم که از ۱۸ اسفند آغاز شده، خانوارها تا ۱۷ فروردین فرصت دارند از اعتبار تشویقی خود برای خرید اقلام کالابرگ استفاده کنند. مرحله سوم طرح فجرانه نیز از ۱۸ فروردین آغاز خواهد شد و ۱۷ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

نکته قابل‌توجه اینکه اعتبار تشویقی طرح فجرانه، قابل ذخیره یا انتقال به ماه بعد نیست و درصورتی‌که در همان مهلت یک ماه استفاده نشود، سوخت خواهد شد.

نکته دیگر اینکه فروشگاه‌ها حق ندارند در کنار فروش سبد طرح کالابرگ، خانوارها را مکلف به خرید کالاهای اضافی کنند و این کار آنها تخلفی است که به‌شدت از سوی وزارت کار و تعزیرات مورد پیگیری و برخورد قرار خواهد گرفت.

برای بهره‌مندی از اعتبار تشویقی طرح فجرانه، سرپرست خانوار باید به یکی از فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه کند و خرید اقلام کالابرگ را با هر یک از کارت‌های بانکی خود انجام دهد.

طرح فجرانه و پرداخت یارانه تشویقی ۲۰۰ هزار تومانی به مشمولان طرح کالابرگ، در ۱۷ اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد؛ اما معاون وزیر کار، اعلام کرده است که در صورت تأمین منابع موردنیاز، امکان تداوم آن وجود دارد.

۲۲۳۲۲۵

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید