باید نمکدان را از سفره حذف و در وعده سحری در مصرف پروتئین دقت کنیم.

چه کار کنیم در ماه رمضان تشنه نشویم؟ + فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از ایکنا، امسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

در راستای رسالت‌های آموزشی خود به سراغ احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت رفته و مجموعه‌ توصیه‌های روزه‌داری در ایام نوروز را برای اطلاع مخاطبان گردآوری کرده است.

احمد اسماعیل‌زاده در بخش ششم این مجموعه ویدئویی آموزشی نکاتی را در خصوص پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان مطرح کرده است که در ادامه با هم می‌بینیم و می‌خوانیم.

برای پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان به چند نکته باید توجه کرد. مسئله اول این است که مصرف نمک را در کل ایام سال به ویژه در ماه مبارک رمضان به حداقل ممکن برسانیم.

یادمان باشد نیاز بدن ما به نمک یک قاشق چای‌خوری در طول روز است. البته کل نمکی مصرفی نه فقط نمکی که از طریق نمکدان مورد استفاده قرار می‌دهیم. ما به مقدار زیادی نمک را به صورت نمک پنهان با مصرف نان، پنیر و انواع دیگر غذاها دریافت می‌کنیم، پس هر قدر نمکدان را سر سفره نبریم، بیشتر به سلامت بدنمان کمک کرده‌ایم.

اگر هنگام پخت غذا از مقدار کمی نمک استفاده کنیم اشکالی ندارد اما بهتر است نمکدان را از سفره حذف کنیم به ویژه در وعده غذایی سحری نمک را حذف کنیم؛ این کار می‌تواند به کنترل تشنگی کمک زیادی کند.

استفاده از سبزیجاتی مثل کاهو و سبزی خوردن با توجه به اینکه به حفظ آب در بدن کمک می‌کند، می‌تواند جلوی تشنگی را بگیرد. همینطور استفاده از انواع میوه‌ها نیز می‌تواند به تأمین آب بدن کمک و از بروز تشنگی جلوگیری کند.

خوردن غذاهای پروتئینی زیاد هم منجر به تشنگی می‌شود. افرادی که وعده سحری فقط مرغ، کباب و استیک می‌خورند، چون پروتئین زیاد منجر به دفع آب بیشتری از بدن می‌شود، در طول روز تشنگی آنها تشدید می‌شود.

ما نمی‌گوییم مصرف پروتئین را صفر کنید، اما می‌گوییم غذای پر از پروتئین نخورید. پروتئین در اندازه متعادل و معمول مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند؛ پس سعی کنید زیاده‌روی در مصرف پروتئین در وعده سحری نداشته باشید چراکه منجر به تشنگی در طول روز می‌شود.

همچنین از انجام تحرکات زیاد در زمان روزه‌داری اجتناب کنید. تحرک برای سلامت بدن لازم است اما بهتر است تحرک را به زمان نزدیک افطار و یا بعد از افطار موکول کنیم تا بروز تشنگی را در ما تشدید نکند.

ایام ماه مبارک رمضان و ایام نوروز امسال با هم تلاقی پیدا کرده‌اند بنابراین در استفاده از آجیل‌های شور احتیاط کنید و بدانید اگر طی دید و بازدید شبانه از اجیل و تنقلات شور استفاده کنید، در طول روز نیاز بدن شما به آب بیشتر خواهد بود.

چای، قهوه، نسکافه و ... نوشیدنی‌های مدر هستند و به دلیل بیرون‌روی زیاد، نیاز بدن به آب را بیشتر می‌کنند و بهتر است در استفاده از این نوشیدنی‌های زیاده روی نکنیم و برای تأمین مایعات بدن فقط و فقط از آب استفاده کنیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید