عید فطر روز اول ماه شوال و پایان ماه رمضان است که در ایران یکی از اعیاد مذهبی مهم به شمار می‌رود.

عید فطر امسال چه روزی و چندشنبه است؟ + تاریخ دقیق عید فطر در سال ۱۴۰۳

به گزارش سلام نو، یکی از اعیاد مذهبی و مهم مسلمانان در سراسر جهان عید سعید فطر است که در پایان ماه رمضان و آغاز ماه شوال گرفته می‌شود. این عید دارای آداب و قوانین مخصوص به خود مثل حرام بودن روزه و واجب بودن پرداخت فطریه است. در اغلب کشورهای اسلامی عید فطر تعطیل رسمی است.

در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد از آن) تعطیل رسمی است.

عید فطر چندمین روز فروردین ۱۴۰۳ است؟

با توجه به اینکه امسال شروع اولین ماه رمضان مصادف با روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است، بنابراین تاریخ عید فطر امسال نیز به شرح زیر است:

تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.

تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری سال ۱۴۴۵ برابر با اول شوال است.

تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است.

عید فطر از نظر لغوی

کلمه «فِطر» از ریشه فَطر، به‌معنای شکافتن، ابتدا و اختراع، گرفته شده و عید فطر نیز از همین ریشه است، زیرا روزه‌دار دهانش را در روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می‌کند.

عید فطر چه روزی است؟

عید فطر از مهم‌ترین عیدهای مسلمانان است که در آخر ماه رمضان و با رؤیت هلال ماه شوال جشن گرفته می‌شود. اولین روز از ماه شوال که در روایات اسلامی روز جایزه‌های خدا، روز پاداش نیکوکاران و روز آمرزش گناهان معرفی شده است. از امام علی (ع) نقل شده، (عید فطر عید کسی است که خداوند روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است).

در روایت دیگری منقول از امام رضا (ع)، گفته شده که (روز فطر عید قرار داده شده تا مسلمانان در آن روز گرد هم آیند و خداوند را برای نعمت‌هایی که به آنان داده ستایش کنند، و از همین رو تکبیر در نماز آن بیش از روزهای دیگر قرار داده شده است). در این روز بر مسلمانان روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره واجب است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید