محققان با استفاده از اوریگامی DNA، پلتفرمی جدید برای تولید واکسن‌های ضدسرطان ایجاد کرده‌اند.

اوریگامی DNA و تولید واکسن ضدسرطان

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است این پلتفرم که DoriVac نام دارد، از نانوساختارهای مکعبی شکل خودآرا به عنوان حامل آنتی‌ژن‌ها و مولکول‌های کمکی استفاده می‌کند.

واکسن‌های ضدسرطان نوعی ایمونوتراپی هستند که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تحریک می‌کنند. این نوع واکسن‌ها نه تنها می‌توانند سلول‌های سرطانی را در بیماران از بین ببرند، بلکه از بازگشت و گسترش سرطان نیز جلوگیری می‌کنند.

ماده اصلی واکسن‌های ضدسرطان، آنتی‌ژن‌هایی هستند که توسط سلول‌های تومور تولید می‌شوند. این آنتی‌ژن‌ها به سیستم ایمنی بدن بیمار کمک می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و از بین ببرد.

در بیشتر موارد، آنتی‌ژن‌ها به تنهایی برای تحریک سیستم ایمنی کافی نیستند. به همین دلیل، از مولکول‌های کمکی به عنوان محرک سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

اثربخشی واکسن ضدسرطان به سطح و مدت زمان تحریک سیستم ایمنی توسط مولکول‌های کمکی بستگی دارد.

محققان دریافتند که اوریگامی DNA می‌تواند برای ارائه همزمان آنتی‌ژن‌ها و مولکول‌های کمکی به سلول‌های ایمنی استفاده شود. این امر باعث افزایش اثربخشی واکسن ضدسرطان می‌شود.

پلتفرم DoriVac از نانوساختارهای مکعبی شکل DNA تشکیل شده است. به یک وجه از این مکعب، تعداد مشخصی از مولکول‌های کمکی در الگوهای قابل تنظیم وصل می‌شود. در وجه دیگر، آنتی‌ژن‌های تومور به نانوساختار متصل می‌شوند.

نتایج مطالعه نشان داد که نانوساختارهای DoriVac می‌توانند به طور موثر سلول‌های T را در بدن موش‌ها تحریک کنند. سلول‌های T نوعی سلول گلبول سفید هستند که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند.

واکسن‌های DoriVac روی موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت آزمایش شدند. نتایج نشان داد که این واکسن‌ها می‌توانند رشد تومور را در موش‌ها به طور قابل توجهی کنترل کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که اوریگامی DNA می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای تولید واکسن‌های ضدسرطان مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید