علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سیاست دولت برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده توضیحاتی داد.

افزایش مبلغ یارانه در سال آینده + رقم یارانه در فرودین ۱۴۰۳ چقدر زیاد می شود؟

به گزارش سلام نو، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سیاست دولت برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده توضیحاتی داد.

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت برای ارتقا معیشت مردم سه طرح بزرگ را به مرحله اجرا درآورده و ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار یارانه برای حمایت از سفره غذایی مردم پرداخت می‌کند، گفت: سال آینده یارانه نقدی تغییری نمی‌کند، اما یارانه مضاعف در طرح‌های مختلف به اقشار خاص تعلق می‌گیرد.

یارانه در سال آینده دو برابر می‌شود؟

وی افزود: بزرگ‌ترین راهبرد دولت سیزدهم توجه به معیشت و سفره مردم است و برای عملیاتی کردن این راهبرد طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که مهم‌ترین آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآمده است. اولین و موثرترین قدمی که در این بین برداشته شد، افزایش یارانه‌ها از مبلغ ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک یک تا سه درآمدی و ۳۰۰ هزارتومان برای دهک چهار تا ده درآمدی بود.

نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ/ تعیین میزان کالری بر حسب نیاز طبقه متوسط جامعه

یکی از مجریان طرح کالابرگ الکترونیک ضمن اشاره به «سبد غذایی» تعریف شده طی سال‌های گذشته می‌گوید: در بازنگری سبد غذایی مطلوب ۱۴۰۲، با توجه به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر ناشی از «اضافه وزن و چاقی» در ایران و بر پایه اجماع متخصصان تغذیه سراسر کشور زیر نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مقرر شد میزان انرژی تامین شده از سبد به میزان مورد نیاز برآوردشده برای متوسط جامعه و نه بالاتر از آن باشد.

دکتر فاطمه محمدی نصرآبادی در گفت‌‍وگو با ایسنا، به عنوان یکی از مجریان طرح سبد غذایی مطلوب و مقرون به صرفه، اظهار کرد: مبنای تعیین خط فقر، حداقل دستمزد در بیشتر کشورهای دنیا و سبد غذایی مطلوب و مقرون به صرفه برای هر کشور بر پایه بافت و ویژگی‌های منحصربه فرد کشور تدوین شده است و معمولا این سبدها به صورت ادواری بازنگری می‌شوند.

وی ادامه داد: در تدوین سبد غذایی مطلوب فرض بر این است که سبد غذایی مطلوب مبتنی بر ‌گروه‌های غذایی و مواد غذایی، زبان مشترک و قابل فهم را در راستای برقراری هماهنگی ‌بین سه متولی اصلی امنیت غذایی (مردم، جامعۀ علمی و سیاست‌گذاران) فراهم می‌کند. ‌مهم‌ترین ویژگی مواد غذایی سبد مطلوب این است که مواد غذایی باید منعکس‌کننده الگوی واقعی مصرف غذایی اکثریت جامعه باشد.‌

‌نصرآبادی با بیان اینکه کمیت و کیفیت مواد غذایی ‌انتخاب‌شده باید به‌گونه‌ای باشد که تأمین‌کننده نیازهای تغذیه‌ای و سلامت تمام اقشار جامعه به ‌تفکیک گروه‌های سنی و جنسیتی باشد و با توجه به ترکیب هرم جمعیتی کشور تنظیم شود و ‌منطبق با الگوی تولید، عرضه و فرهنگ مصرف جامعه باشد، گفت: در سال ۱۳۹۲ انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از داده‌های بررسی مصرف دهه ۱۳۸۰ و ترازنامه‌های غذایی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ و پایه قرار دادن ترازنامۀ غذایی سال ۱۳۹۰ و احتساب ترکیب جمعیتی کشور براساس سرشماری آماری سال ۱۳۸۵، اقدام به تدوین سبد مطلوب غذایی کردند. با در نظر گرفتن دو عامل میزان انرژی مورد نیاز هر زیر گروه جمعیت (به تفکیک سن و جنس) و همچنین درصد هر زیرگروه از کل جمعیت کشور، متوسط انرژی مورد نیاز جمعیت ایران در سال ۱۳۹۲ برابر ۲۳۸۱ کیلوکالری برآورد شد، در حالی که مقدار تامین شده از سبد (۲۵۷۳ کیلوکالری) حدود ۲۰۰ کیلوکالری بالاتر از مقدار مورد نیاز بود.

وی تصریح کرد: در بازنگری سبد غذایی مطلوب ۱۴۰۲ ، با توجه به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر ناشی از اضافه وزن و چاقی در ایران و بر پایه اجماع متخصصان تغذیه سراسر کشور زیر نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مقرر شد که میزان انرژی تامین شده از سبد به میزان مورد نیاز برآوردشده برای متوسط جامعه و نه بالاتر از آن باشد.

ـ جدول مقدار مورد نیاز، مقدار و درصد نیاز سرانه تأمین شده از سبد غذایی مطلوب به انرژی و مواد مغذی کلیدی:

22

ـ جدول مقادیر پیشنهادی مواد غذایی سبد غذایی مطلوب جامعۀ ایرانی و انرژی و مواد مغذی آن، سال ۱۴۰۲:

23

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید