باستان‌شناسان در ترکیه نان پخته نشده و تخمیر شده‌ای را کشف کرده‌اند که قدمت آن به ۸۶۰۰ سال قبل می‌رسد.

سفر در زمان با نان ۸۶۰۰ ساله!

به گزارش سلام نو آنطور که روزیاتو نوشته است این نان که در سایت باستانی چاتالهویوک پیدا شده، قدیمی‌ترین نان شناخته‌شده در جهان است.

محققان در مرکز تحقیقات دانشگاه نجم‌الدین اربکان ترکیه، در حین کاوش در منطقه‌ای به نام “مکان ۶۶″، به بقایای یک کوره باستانی برخوردند. در اطراف این کوره، دانه‌های گندم، جو، نخود و همچنین نانِ گرد و اسفنجی به اندازه کف دست پیدا شد.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که این نان ۸۶۰۰ ساله پخته نشده اما تخمیر شده است. تاکنون هیچ نمونه مشابهی از چنین نانی در جهان یافت نشده است.

به گفته باستان‌شناسان، این نان نسخه‌ای کوچک‌تر از یک قرص نان است. جای فشار انگشت در مرکز آن وجود دارد و با وجود پخته نشدن، به دلیل نشاسته‌های موجود در آن تا به امروز باقی مانده است.

تصاویر میکروسکوپی، فضاهای خالی و دانه‌های نشاسته را در این نان باستانی نشان می‌دهد. همچنین، تجزیه و تحلیل‌ها وجود مواد شیمیایی موجود در گیاهان و شاخص‌های تخمیر را در آن آشکار کرده است.

کشف این نان، یک اتفاق هیجان‌انگیز برای ترکیه و جهان محسوب می‌شود. چاتالهویوک، که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود، در طول دوره نوسنگی (بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰ قبل از میلاد) محل زندگی حدود ۸۰۰۰ نفر بوده است. این مکان را می‌توان نخستین تلاش‌های بشر برای پی‌ریزی زندگی شهری دانست.

کاوش‌ها در چاتالهویوک، نقاشی‌های دیواری و نقش‌های برجسته‌ای را فاش کرده که این مکان را به "مهم‌ترین سکونتگاه انسانی در مستندسازی زندگی کشاورزی اولیه یک جامعه نوسنگی" تبدیل کرده است.

کشف نان ۸۶۰۰ ساله، دریچه‌ای جدید به سوی زندگی انسان در دوران نوسنگی می‌گشاید. این نان اطلاعات ارزشمندی در مورد رژیم غذایی، آداب و رسوم و تکنیک‌های پخت و پز انسان‌های اولیه ارائه می‌دهد.

مطالعات بیشتر در چاتالهویوک و سایر سایت‌های باستانی، بدون شک به درک بهتر ما از تاریخ و تکامل بشر کمک خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید