محققان در مورد وزن یک نهنگ غول‌پیکر منقرض‌شده به نام پروستوس کلوسوس اختلاف نظر دارند.

جدال بر سر وزن یک غول دریایی باستانی: ۳۴۰ تن یا ۷۰ تن؟

به گزارش سلام نو آنطور که روزیاتو نوشته است پیش‌تر تصور می‌شد که این پستاندار آبزی با وزن ۳۴۰ تنی، سنگین‌ترین حیوانی باشد که تا به حال روی کره زمین زیسته است. اما یک مطالعه جدید، وزن این موجود عظیم‌الجثه را بین ۶۰ تا ۷۰ تن تخمین می‌زند.

پروستوس کلوسوس حدود ۳۹ میلیون سال پیش در دوره ائوسن در سرزمین فعلی پرو زندگی می‌کرد. این گونه که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، از تیره نهنگ‌های باستانی به نام خسروسوسماران است که به‌طور انحصاری در آب زندگی می‌کردند.

مطالعات قبلی وزن این نهنگ را به طور میانگین ۱۸۰ تن (با حداکثر ۳۴۰ تن) تخمین زده بودند. این ارقام دو برابر وزن یک نهنگ آبی بزرگ امروزی است. اما مطالعه جدیدی که در مجله PeerJ منتشر شده، این ایده را به چالش می‌کشد.

محققان این مطالعه معتقدند که پروستوس کلوسوس ۱۷ متر طول و ۶۰ تا ۷۰ تن وزن داشته است. آنها برای اثبات این مدعا، مدل‌های سه‌بعدی از این نهنگ باستانی و نهنگ‌های آبی ساختند و به بررسی نحوه حرکت آنها در آب پرداختند.

ریوسوکه موتانی، نویسنده اصلی این مطالعه و دیرینه‌بیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا دیویس، می‌گوید: «با این وزن، این حیوان نمی‌توانست روی سطح آب بماند یا از کف دریا جدا شود. در این صورت، باید همیشه به صورت عمودی شنا می‌کرد که غیرممکن است.»

به گفته او، استخوان‌های پروستوس کلوسوس به‌طور غیرعادی متراکم هستند. استخوان‌های پستانداران معمولاً قسمت بیرونی سختی دارند و در درون اسفنجی یا توخالی هستند. اما در برخی از حیوانات، قسمت بیشتری از استخوان جامد است که آنها را متراکم و سنگین می‌کند.

در جانوران آبزی، استخوان‌های سنگین می‌تواند خاصیت شناور بودن را برای چربی‌های بدن جبران کند و به آنها اجازه می‌دهد روی آب شناور بمانند.

محققان ایراد مطالعه قبلی را استفاده از استخوان‌های فسیل‌شده برای تخمین وزن اسکلت و تعمیم آن به کل حیوان می‌دانند. آنها می‌گویند که با افزایش اندازه بدن، توده اسکلتی و غیراسکلتی با سرعت یکسانی بزرگ نمی‌شوند.

همچنین، برآوردهای اولیه میزان افزایش توده بدن در نتیجه پاکیوستوز (ضخیم‌تر شدن استخوان‌ها) را بیش از حد تخمین زده است. شواهد نشان می‌دهد که بدن گاو دریایی نسبت به توده اسکلتی‌اش نسبتاً سبک‌تر است.

پروفسور موتانی و تیمش تخمین می‌زنند که پروستوس کلوسوس ۱۷ متری، وزنی بین ۶۰ تا ۷۰ تن داشته که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از وزن نهنگ‌های آبی (۱۳۰ تا ۱۵۰ تن) است.

با این حال، الی امسون، رهبر مطالعه اول، همچنان پای داده‌های مطالعه خود ایستاده و می‌گوید که تیمش تخمین محافظه‌کارانه و وسیع‌تری را برای اندازه این موجود اعلام کرده‌اند.

امسون این نهنگ را «یک موجود کاملاً عجیب و غریب» توصیف می‌کند. پروستوس کلوسوس با اندام‌های کوچک و سری که نسبت به بدنش کوچک‌تر بود، شکل عجیبی داشت.

همچنین، این حیوان در نزدیکی ساحل زندگی می‌کرد. موضوعی که در مورد موجودات آبزی بزرگ که معمولاً با آب‌های باز عمیق مرتبط هستند بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

مطالعات بیشتر در مورد پروستوس کلوسوس می‌تواند به درک بهتر تکامل نهنگ‌ها و نحوه زندگی آنها در دوران‌های مختلف کمک کند.

جدال بر سر وزن یک غول دریایی باستانی: ۳۴۰ تن یا ۷۰ تن؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید