تلسکوپ فضایی جیمز وب، دریچه‌ای نو به سوی درک رمز و راز حیات در کیهان گشوده است.

راز یخ‌های فضایی آشکار می‌شود

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است تلسکوپ فضایی جیمز وب، دریچه‌ای نو به سوی درک عمیق‌تر از منشا حیات در کیهان گشوده است. اخترشناسان با استفاده از این تلسکوپ، مولکول‌های آلی پیچیده‌ای را در اطراف دو ستاره نوپا کشف کرده‌اند که نشان‌دهنده سرچشمه عناصر سازنده سیارات قابل سکونت هستند.

مولکول‌های آلی پیچیده، بلوک‌های سازنده حیات محسوب می‌شوند و یافتن آن‌ها در فضا، گامی مهم در پاسخ به یکی از دیرینه‌ترین سوالات بشریت است: منشا حیات در کجا است؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این مولکول‌های پیچیده در طی فرآیندی به نام تصعید، از یخ‌های فضایی به وجود می‌آیند. تصعید، تبدیل مستقیم جامد به گاز بدون عبور از فاز مایع است.

این یافته، راز یخ‌های فضایی را برملا می‌کند و نشان می‌دهد که یخ‌ها می‌توانند خاستگاه مولکول‌های آلی پیچیده باشند.

تیم محققان با استفاده از ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ جیمز وب، مواد پیرامون دو پیش‌ستاره به نام‌های IRAS ۲A و IRAS ۲۳۳۸۵ را بررسی کردند. پیش‌ستاره، ستاره‌ای در حال شکل‌گیری است.

آن‌ها در یخ‌های اطراف این پیش‌ستاره‌ها، ترکیبات یخی مانند اتانول، اسید استیک، اسید فرمیک، متان، فرمالدئید و دی اکسید گوگرد را کشف کردند. برخی از این ترکیبات قبلاً در گازهای گرم اطراف ستارگان در حال شکل‌گیری مشاهده شده بودند.

این یافته نشان می‌دهد که مولکول‌های آلی پیچیده می‌توانند به راحتی در سرتاسر کهکشان‌ها حرکت کنند. یک مولکول یخی می‌تواند به راحتی وارد یک دنباله‌دار یا سیارک در حال شکل‌گیری شود، مسافت‌های طولانی را طی کند و سپس با سیارات برخورد کند و عناصر سازنده حیات را به مکانی برساند که بتوانند در آن شکوفا شوند.

زمانی که این مولکول‌ها در مسیر درستی قرار می‌گیرند، می‌توانند بخشی از دنباله‌دارها و سیارک‌ها و در نهایت منظومه‌های سیاره‌ای جدید شوند.

کشف تلسکوپ جیمز وب، گامی مهم در جستجوی حیات در فراسوی زمین است. یخ‌های فضایی، رازهای بسیاری در خود دارند و تحقیقات آینده، اطلاعات بیشتری را در مورد منشا حیات در کیهان به ما خواهد داد.

تلسکوپ جیمز وب مولکول‌های آلی پیچیده را در اطراف دو ستاره نوپا کشف کرد.

این مولکول‌ها می‌توانند عناصر سازنده سیارات قابل سکونت باشند.

مولکول‌های آلی پیچیده در یخ‌های فضایی یافت می‌شوند.

یخ‌های فضایی می‌توانند خاستگاه مولکول‌های آلی پیچیده باشند.

مولکول‌های آلی پیچیده می‌توانند به راحتی در سرتاسر کهکشان‌ها حرکت کنند.

یخ‌های فضایی می‌توانند عناصر سازنده حیات را به سیارات دیگر منتقل کنند.

کشف تلسکوپ جیمز وب، گامی مهم در جستجوی حیات در فراسوی زمین است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید