رد یا ریجکت شدن ویزای توریستی، موضوعی است که هیچ کس دوست ندارد برایش اتفاق بیفتد. این مسئله با توجه به قوانین مهاجرت در هر کشوری، برای نقاط مختلف دنیا تفاوت دارد.

مراحل دریافت ویزای توریستی برای سفر

ویزای توریستی مجوز ورود به یک کشور به منظور گردشگری و تفریح در آن سفر است. این ویزا با سایر انواع ویزا تفاوت. به طور کلی برای رفتن به هر کشوری باید ویزا دریافت کرد اما نوع ویزا با توجه به اهداف مختلف مسافرت فرق می‌کند و مدت زمان آن بسته به هدف سفر، تعیین می‌شود. منظور از زمان ویزا مدتی است که مسافران اجازه اقامت در یک کشور را بر اساس قوانین اداره مهاجرت هر کشوری دارند. در میان ویزاهای مختلف، زمان ویزای توریستی از همه کوتاه‌تر است و معمولا با الصاق آن بر روی گذرنامه فرد، او حق دارد تنها یک بار وارد خاک کشور مورد نظر بشود.

علاوه بر این صدور ویزای توریستی مجوز کار، تجارت یا تحصیل را به فرد دریافت کننده ویزا نمی‌دهد. دریافت ویزای توریستی مراحل و مقرراتی نیز دارد. اصولا برای سفر به بعضی از کشورها که مقاصد و قطب‌های گردشگری بزرگی به شمار می‌آیند، ویزا لازم نیست و مهر ورود در مرز، اجازه اقامت در زمان مشخصی را به اشخاص می‌دهد. بعضی کشورهای دیگر برای صدور ویزا قوانین خاصی ندارند و با دریافت مبلغی در فرودگاه، به اصطلاح ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند. مراحل دریافت ویزای توریستی برای بعضی از کشورها سخت‌تر است و نیاز به ارائه مدارکی مانند بلیط رفت و برگشت، ضمانت‌های بانکی، و مدرک تمکن مالی به سفارت‌خانه کشور مورد نظر را دارد. در ادامه مراحل و شرایط دریافت ویزای توریستی برای بعضی از کشورها را بررسی می‌کنیم. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی

نخستین مدرکی که هر شخص برای دریافت هر گونه ویزایی باید ارائه دهد، گذرنامه یا پاسپورت معتبر است که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. نداشتن سوء پیشینه، داشتن تمکن مالی برای اقامت در زمان سفر و هزینه بازگشت از کشور مقصد، سلامت جسمی و نداشتن بیماری‌های واگیردار و مدارکی جهت تضمین ترک کشور مقصد پس از پایان یافتن مدت ویزا، از مدارک اصلی اخذ ویزای توریستی به شمار می‌آیند. علاوه بر این بر اساس قوانین هر کشور، مدارک دریافت ویزای توریستی متفاوت است. بنابراین مدارک کلی برای دریافت ویزای توریستی را یک بار با هم مرور می‌کنیم.

مراحل دریافت ویزای توریستی برای سفر

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی مناسب
  • فرم درخواست ویزای توریستی
  • پرداخت هزینه ویزای توریستی و رسید آن
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی
  • مدارک مربوط به محل اقامت (Accommodation) در طول سفر
  • سابقه سفر (به ویژه شینگن)
  • اجازه خروج از ایران (از پدر، همسر، والدین، ارائه کارت معافیت یا پایان خدمت)
  • گواهی سلامت
  • ترجمه مدارک لازم
  • انگیزه‌نامه یا دعوتنامه
  • اسناد مالکیت به منظور اثبات بازگشت

هزینه دریافت ویزای توریستی

یکی از شرایط دریافت ویزای توریستی پرداخت هزینه لازم است. این روزها امکان دریافت آنلاین ویزا از طریق سایت های گردشگری و هواپیمایی یا سفارت‌ها وجود دارد و می‌توان با ارسال تصویر مدارک لازم، از جمله تصویر فیش پرداختی هزینه ویزا، آن را دریافت نمود. هزینه دریافت ویزای توریستی برای کشورهای مختلف فرق دارد و برای دریافت ویزای هر کشور، باید به سایت سفارتخانه آن سر زد و اطلاعات لازم را دریافت کرد. در اینجا هزینه دریافت ویزای توریستی چند کشور به اطلاعتان می‌رسد. 

  • کانادا: ۱۰۰ دلار کانادا هزینه ویزای توریستی، ۸۵ دلار کانادا هزینه انگشت نگاری
  • استرالیا: بسته به مدت زمان درخواست حضور، بین ۱۳۵ دلار تا ۱۵۰۰ دلار استرالیا
  • شینگن: ویزای شینگن یا کشورهای مشترک المنافع اجازه ورود به ۲۶ کشور اروپایی را می‌دهد. هزینه این ویزا برای بزرگسالان ۶۰ یورو، برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ ساله ۳۵ یورو و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.
  • نیوزلند: ۲۴۶ دلار نیوزلند که شامل هزینه اخذ ویزای توریستی و هزینه بایومتریک است.
  • انگلستان: ۱۰۰ پوند ویزای توریستی ۶ ماهه به همراه بایومتریک، ۲۰۰ پوند برای ویزای ۱۱ ماهه با مقاصد پزشکی و نزدیک به ۳۸۰ پوند برای اقامت ۲ ساله.

مدت زمان دریافت ویزای گردشگری

مدت زمان دریافت ویزای توریستی در کشورهای مختلف متفاوت است. دریافت ویزای توریستی برای کانادا تقریبا ۱۰۰ روز زمان می‌برد و این ویزا بنا به درخواست و شرایط متقاضی، حداقل ۳ ماه اعتبار دارد. برای دریافت ویزای توریستی استرالیا باید حداقل یک ماه قبل اقدام کرد. ویزاهای استرالیا مدت سه، شش و دوازه ماه صادر می‌شود. مدت زمان اخذ ویزا توریستی برای انگلستان تقریبا سه ماه است و سه نوع ویزای توریستی ۶ ماهه، ۱۱ ماهه برای مقاصد پزشکی و ۲ ساله برای افراد صادر می‌شود. برای دریافت ویزای توریستی شینگن بهتر است از ۴ یا ۵ ماه قبل از تاریخ سفر اقدام به درخواست ویزای شینگن نمود. صدور ویزای توریستی نیوزلند با اعتبار۶ ماهه، تقریبا ۶۰ روز زمان لازم دارد.

مراحل دریافت ویزای توریستی برای سفر

بهترین زمان برای دریافت ویزای توریستی

شاید بتوان گفت بهترین زمان برای سفر به کشورهای دیگر تعطیلات رسمی است. بنابراین بری دریافت ویزای توریستی، باید ۴ یا ۵ ماه قبل از آن اقدام نمود. در این صورت شخصی که درخواست ویزای توریستی دارد، ثابت می‌کند که به قصد گشت‌وگذار به کشور مقصد سفر می‌کند. تعطیلات رسمی می‌تواند شامل تعطیلات رسمی کشور مقصد مانند عید نوروز، تعطیلات رسمی کشور مبدا مانند کریسمس و سال نو، تعطیلات تابستانه و زمان مناسبت‌هایی که در کشور مقصد برگزار می‌شود، مانند جشنواره‌های مختلف باشد. در این بازه‌های زمان شخص متقاضی شانس بیشتری برای دریافت ویزا دارد.

مواردی که باعث رد شدن ویزای توریستی می شوند

رد یا ریجکت شدن ویزای توریستی، موضوعی است که هیچ کس دوست ندارد برایش اتفاق بیفتد. این مسئله  با توجه به قوانین مهاجرت در هر کشوری، برای نقاط مختلف دنیا تفاوت دارد. با دانستن دلایل ریجکت شدن ویزای توریستی در هر کشوری، می‌توان هنگام درخواست، توجه کافی به خرج داد که این اتفاق کمتر روی بدهد. در ادامه دلایل رد شدن ویزای توریستی در چند کشور مهم را بررسی می‌کنیم.

مراحل دریافت ویزای توریستی برای سفر

  • کانادا: ناقص بودن مدارک مورد نیاز سفارت عدم اثبات تمکن مالی، عدم ارائه مدارک قانع‌کننده برای خروج به موقع از کشور کانادا و بازگشت به کشور مبدا.
  • استرالیا: کامل نبودن مدارک مورد نیاز سفارت استرالیا، فرم‌ها یا مدارک متناقض و نادرست، داشتن سوءپیشینه، نداشتن سلامت روحی و جسمی در فرد متقاضی، رد شدن تقاضای ویزا در بارهای قبل و ارائه مواردی نظیر گذرنامه مخدوش یا بدون اعتبار کافی، مدارک جعلی به سفارتخانه، گواهی ازدواج جعلی، گذرنامه بدون اعتبار، دعوت نامه نامعتبر، نداشتن بیمه مسافرتی و هم‎چنین دلیل قانع‌کننده سفر و بازگشت، عدم ارائه تمکن مالی و مدرک محل سکونت و...
  • نیوزلند: نداشتن ناقص بودن مدارک، داشتن سوء پیشینه، نداشتن تمکن مالی کافی، نداشتن مدرک کافی برای خروج به موقع از نیوزیلند و...
  • انگلستان: ناقص بودن مدارک، داشتن سوء پیشینه، نداشتن تمکن مالی، عدم اثبات بازگشت به موقع از انگلستان.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید