به دنبال جنگ اسرائیل در غزه ارتش اسرائیل مجبور به فراخواندن بخشی از نیروهای ذخیره برای سربازی در ارتش شده است.

خاخام اعظم اسرائیل: همه ما اسرائیل را ترک خواهیم کرد
به گزارش سلام نو به نقل از عصر ایران، خاخام اعظم اسرائیل تهدید کرد اگر ما را مجبور کنند به ارتش بپیوندیم، همه ما اسرائیل را ترک خواهیم کرد.

این سخنان خاخام اعظم اسرائیل جنجال زیادی را سبب شده است.

به تازگی شماری از وزیران و احزاب سیاسی خواستار لغو معافیت سربازی طلبه‌های یهودی از سربازی شده بودند. در اسرائیل، طلبه‌های مدارس دینی یهودی و افراد فعال در مدارس و مراکز دینی یهودی از رفتن به سربازی اجباری و دوره‌های ذخیره معاف هستند.

طلبه‌های مدارس مذهبی یهودی، اما به شدت با این موضوع مخالفت و تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند که به درگیری با پلیس اسرائیل کشیده شد.

استدلال آن‌ها این است که طلبه‌های مدارس دینی یهودی مشغول انجام فعالیت مهمتر از رفتن به سربازی یعنی تحصیل و مطالعه تورات و دین یهودی است.

به دنبال جنگ اسرائیل در غزه که بیش از ۵ ماه ادامه دارد ارتش اسرائیل مجبور به فراخواندن بخشی از نیروهای ذخیره برای سربازی در ارتش شده است.

"بلیط می‌گیریم و می‌رویم"

خاخام اعظم اسرائیل "اسحاق یوسف" در درس هفتگی تورات خود در شهر قدس/ اورشلیم گفت: "اعضای قبیله لاوی از خدمت در ارتش معاف هستند و تحت هیچ شرایطی به خدمت سربازی نمی‌روند. "

او تهدید کرد: اگر این اتفاق بیافتد همه ما به خارج از کشور می‌رویم.

حریدیم در اسرائیل به سربازی نمی‌روند. حریدیم به افراد یهودی تندرو مذهبی گفته می‌شود که سعی می‌کنند در زندگی خود آموزه‌های سختگیرانه دین یهود را به طور کامل و دقیق رعایت کنند. اکثر آن‌ها بیشتر وقت خود را به عبادت و دعا و مطالعه تورات و متون مذهبی می‌گذرانند و در محله‌های خاص خود زندگی می‌کنند.

امتیاز معافیت حریدیم از سربازی، باعث ایجاد تنش در میان سایر اقشار جامعه اسرائیل شده است. به ویژه اینکه هم اکنون که ارتش اسرائیل از ۵ ماه قبل تاکنون درگیر دو جنگ و درگیری نظامی در شمال و جنوب (غزه) است. ارتش اسرائیل برای این جنگ‌ها علاوه بر سربازان وظیفه از نیروهای ذخیره هم استفاده می‌کند. جنگ کنونی یکی از طولانی‌ترین و کم سابقه‌ترین جنگ‌های ارتش اسرائیل است که به لحاظ نیروی انسانی فشار زیادی را بر ارتش آورده است.

وی تهدید به مهاجرت دسته جمعی یهودیان مذهبی کرد و گفت: "اگر ما را مجبور کنند به ارتش برویم... همه ما به خارج از کشور خواهیم رفت. بلیت می‌خریم و می‌رویم. "

سخنان خاخام اعظم طوفانی از انتقاد را برانگیخت و به جایی رسید که برخی خواستار برکناری او از سمت خود شدند.

اظهارات خاخام اعظم اسرائیل، درباره حضور یهودیان متدین مذهبی در ارتش اسرائیل، جنجال گسترده‌ای را در میان مردم اسرائیل ایجاد کرده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در اسرائیل سخنان خاخام و تهدیدهای او را نادیده نگرفتند.

وزیر دفاع اسرائیل "یوواف گالانت" پیش از این خواستار اصلاح قانون خدمت اجباری شد تا یهودیان مذهبی و متدین را نیز در بر بگیرد. او گفته بود: جنگ غزه هیچ گزینه دیگری باقی نمی‌گذارد".

گالانت به خبرنگاران گفته بود: "نیاز فوری برای تمدید خدمت سربازی سربازان فعال و تمدید خدمت ذخیره سربازان ذخیره ما وجود دارد.. این موضوع انتخاب نیست. ما باید برای دفاع از میهن خود محکم بایستیم".

قبل از این ده‌ها یهودی مذهبی علیه اجبار آن‌ها به رفتن به سربازی ارتش تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

یایر لاپید، رهبر مخالفان در اسرائیل هم گفت: هرکس از به سربازی نرود کمک مالی از دولت دریافت نخواهد کرد.

"بنی گانتز" وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو فعلی کابینه جنگ اسرائیل هم گفت: "همه باید در این زمان سخت در خدمت سربازی شرکت کنند، از جمله حریدیم. "

"حریدیم" به افراد مذهبی متدین یهودی گفته می‌شود که همه زمان خود را صرف تحصیل مذهبی و مطالعه تورات و عبادت می‌کنند.

"آویگدور لیبرمن" رئیس حزب راست تندرو "اسرائیل خانه ماست" هم با انتقاد از سخنان خاخام اعظم او را به "به خطر انداختن امنیت اسرائیل" متهم کرد.

چند روز پیش، نیروهای پلیس اسرائیل با استفاده از زور به تجمع اعتراضی حریدیم‌ها حمله کردند و این تجمع را پایان دادند. این افراد برای اعتراض به پیش نویس قانونی جدید تجمع کرده بودند که ممکن است معافیت سربازی حریدیم را لغو کند.

سکولارها در اسرائیل، مخالف معافیت حریدیم از سربازی اجباری هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید