برخی اقلام با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شد و کرایه های کامیونداران نسبت به تورم افزایش پیدا نکرد.

قیمت لاستیک ۸ میلیون گران شد / گلایه کامیونداران از عدم افزایش دستمزد و کرایه

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، سیدجلال موسوی ، نایب رییس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور گفت: بعد از گذشت یک سال هنوز کرایه کامیونداران اضافه نشده است. اواخر سال گذشته ۳۰ درصد به کرایه کامیونداران اضافه شد که آن هم ابتدای سال ۱۴۰۲ اعمال شد. سال گذشته به ما گفته شد که قیمت ها افزایش پیدا نمی کند، اما قیمت همه کالاها افزایش پیدا کرد و بعد کرایه ما را هم افزایش دادند و آن هم فقط ۳۰ درصد افزایش یافت. حتی برخی اقلام با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شد و کرایه های کامیونداران نسبت به تورم افزایش پیدا نکرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی متولی تعیین کرایه کامیونداران است، گفت: پیش از این کرایه ها را صنف کامیونداران، رانندگان و شرکت های حمل و نقل تعیین می کردند، اما متاسفانه در حال حاضر دولت به این مسئله ورود کرده است. با ورود آقای مخبر، کرایه کامیونداران در ستاد تنظیم بازار تعیین می شود و این در حالی است که قیمت خیار، گوجه و بادمجان باید در این ستاد تعیین شود و ستاد تنظیم بازار هیچ تناسبی با تعیین کرایه کامیونداران ندارد.

موسوی گفت: حتی صاحبان کالاها معتقدند که افزایش دستمزد و کرایه کامیونداران تاثیری بر قیمت کالاها ندارد. برای مثال در ۲۲ تن بار که پایه ما در تریلی است، اگر ۳۰ درصد به ۱۵ میلیون تومان افزوده شود، چقدر می شود و اگر بر ۲۲ تن تقسیم شود، چقدر می شود؟ آنقدر نیست که بر تورم اثر بگذارد، اما برخی معتقدند اگر کرایه ها بالا رود، قیمت کالاها افزایش پیدا می کند.

وی درخصوص تعیین کرایه کامیونداران براساس تن بر کیلومتر گفت: در سال ۱۳۹۷ که اعتراضات کامیونداران آغاز شد، من جزو گروه ۹ نفره ای بودم که از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت برای کارگروه انتخاب شدم. صد روز کاری ۱۸ جلسه در کمیسیون های مختلف مجلس برگزار شد و حدود ۷ جلسه با کمیسیون عمران به عنوان مهمترین کمیسیون مجلس داشتیم و در این مدت تنها دستاورد ما تعیین قیمت لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که آن را هم بعد از حدود دو سال حذف کردند.

موسوی افزود: همان زمان قرار شد تن بر کیلومتر اجرایی شود و کارمزد و کمیسیونی نیز از کامیونداران گرفته نشود، که آن هم عملی و اجرایی نشد و حتی کارمزد و کمیسیون هم از راننده گرفتند، تا اینکه سال گذشته در بخشنامه ۴/۱۴ قرار شد برای امسال عملی شود و کرایه ها هم به صورت سلیقه ای ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادند.

وی تاکید کرد: مبنای ما درخصوص تن بر کیلومتر، متناسب سازی و همسان سازی است که ملاک ما برای پایه، کرایه بندرعباس است که تقریبا از همه جا قانونمندتر است. بدین ترتیب که اگر کامیونی از بندرعباس به مقصدی حرکت کند، کرایه آن را ملاک کرایه دیگر شهرها نیز قرار دهیم.

گرانی لاستیک، یکی دیگر از مشکل کامیونداران است

نایب رییس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور درخصوص مشکل دیگر کامیونداران که گرانی لاستیک است، گفت: اردیبهشت ماه سال جاری قیمت یک جفت لاستیک ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و طی ۲۰ روز گذشته به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر دو نوع لاستیک در بازار موجود است. لاستیک به قیمت آزاد و لاستیک سهمیه ای که به قیمت ارز نیمایی محاسبه می شود. قیمت یک جفت لاستیک ایرانی سهمیه ای در حال حاضر ۱۹ میلیون تومان و قیمت یک جفت لاستیک ایرانی آزاد ۲۹ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون تومان تفاوت قیمت دارد، اما تفاوت قیمت سهمیه ای و آزاد لاستیک های برند، خصوصا چینی ها حدود ۲ میلیون تومان است که اغلب لاستیک های ارزانی که در بازار وجود دارد، کیفیت لازم را ندارند و کامیونداران مجبور هستند که لاستیک های باکیفیت برند و چینی که با لاستیک های اروپایی رقابت می کنند را تهیه کنند.

وی درخصوص مصرف لاستیک کامیونداران گفت: مصرف لاستیک به نسبت نوع خودرو متفاوت است. مصرف لاستیک خودروهای تک و ۱۰ چرخ دو جفت در سال و تریلی ۳ جفت در سال است.

مصاحبه کامل رکنا با نایب رئیس کانون سراسرس انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور را در اینجا بخوانید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید