گروهی از متخصصان «موسسه مغز کرمبیل» کانادا معتقدند آلزایمر در اصل بیماری مغزی نیست بلکه اختلال سیستم ایمنی در مغز است.

مطالعات جدید متخصصان درباره علت آلزایمر

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سیستم ایمنی که در تمام اعضای بدن حضور دارد، متشکل از مجموعه‌ای از سلول‌ها و مولکول‌ها است که در ترمیم جراحت‌ها نقش دارند و از بدن مقابل عوامل مهاجم خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کنند.

به عقیده متخصصان موسسه مغز کرمبیل، دقیقا همین فرایند در مغز رخ می‌دهد. وقتی سر آسیب می‌بیند، سیستم ایمنی مغز دست به کار می‌شود تا به ترمیم کمک کند. وقتی باکتری در مغز وجود داشته باشد، سیستم ایمنی با آن مقابله می‌کند.

این گروه پژوهشی که ۳۰ سال در این زمینه تحقیق کرده‌اند، معتقدند تولید پروتئین بتا آمیلویید غیرعادی نیست بلکه مولکولی عادی و بخشی از سیستم ایمنی مغز است. این پروتئین باید در مغز باشد. وقتی مغز آسیب می‌بیند یا باکتری در مغز وجود دارد، بتا آمیلویید بخشی از پاسخ ایمنی مغز است و این‌جا است که مشکل شروع می‌شود.

به‌ دلیل شباهت قابل‌ملاحظه میان مولکول‌های چربی سازنده غشای باکتری‌ها و غشای سلول‌های مغز، بتا آمیلویید نمی‌تواند تفاوت میان باکتری‌های مهاجم و سلول‌های مغز میزبان را تشخیص دهد و به‌ اشتباه به سلول‌های مغز حمله می‌کند.

این امر به زوال مزمن و پیشرونده عملکرد سلول‌های مغزی و در نهایت به زوال عقل (که آلزایمر شایع‌ترین نوع آن است) منجر می‌شود، فقط به این دلیل که سیستم ایمنی نمی‌تواند باکتری را از سلول‌های مغز تشخیص دهد.

به گزارش لایو ساینس، در صورتی که آلزایمر حمله اشتباه سیستم ایمنی مغز به اندامی که قرار است از آن دفاع کند در نظر گرفته شود، نوعی بیماری خودایمنی محسوب شود، البته درمان‌های استروییدی بیماری‌های خودایمنی روی آلزایمر موثر نخواهد بود. اما پژوهشگران معتقدند تمرکز بر سایر مسیرهای تنظیم سیستم ایمنی در مغز به روش‌های درمانی جدید و موثر منجر خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هر سه ثانیه، یک مورد جدید ابتلا شناسایی می‌شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید