دبیرکل ناتو عضویت سوئد در این پیمان نظامی «پس از بیش از ۲۰۰ سال سیاست عدم تعهد» را تاریخ‌ساز خواند.

واکنش کشورهای اروپایی ها به پیوستن سوئد به ناتو

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا ، اولاف کریسترسون نخست وزیر سوئد پنجشنبه در مراسمی در واشنگتن گفت که عضویت کشورش در ناتو «پیروزی آزادی است.»

وی این اقدام را آغاز «یک دوره جدید تاریخ‌ساز در سیاست امنیتی سوئد» خواند و افزود: اتحاد و همبستگی چراغ راهنمای سوئد به عنوان عضو ناتو خواهد بود.

آمریکا امروز اعلام کرد سوئد امروز به طور رسمی به ناتو پیوست.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در شبکه اجتماعی ایکس عضویت سوئد در این پیمان نظامی «پس از بیش از ۲۰۰ سال سیاست عدم تعهد» را تاریخ‌ساز خواند.

وی افزود: عضویت سوئد، ناتو را قوی‌تر و سوئد را امن‌تر و تمام این ائتلاف را ایمن‌تر می‌کند.»

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پیوستن سوئد به عنوان سی‌ودومین عضو ناتو را «تاریخی» خواند و گفت: ناتو موفق‌ترین ائتلاف دفاعی تاریخ است.

وزارت خارجه آلمان هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این ائتلاف با سوئد قوی‌تر و مردم ما امن‌تر می‌شوند.

هانکه بروینس اسلوت وزیر خارجه هلند در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: هلند از عضویت سوئد در ناتو بسیار استقبال می‌کند. این عضویت پیمان آتلانتیک شمالی را قوی و امنیت جمعی ما را تقویت می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پنجشنبه شب در نطقی شبانه گفت: یک کشور دیگر در اروپا در برابر شر روسیه ایمن‌تر شد.

وی با اشاره به تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو گفت: روزی فرا خواهد رسید که سوئد هم پیوستن اوکراین به این ائتلاف را تبریک خواهد گفت.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه اسناد الحاق سوئد به پیمان ناتو را در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن، از اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد دریافت کرد و این کشور اروپایی اکنون بطور رسمی سی‌ودومین عضو ناتو است.

بر اساس اساسنامه ناتو، یک کشور پس از ارائه اسناد عضویت خود به دولت آمریکا، به عضویت این ائتلاف در می‌آید. این اسناد در وزارت خارجه آمریکا نگهداری می‌شود که به عنوان امانت‌دار معاهده برای ناتو عمل می‌کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید