«یاسمین مقبلی»، فرمانده ایرانی-آمریکایی مأموریت کرو-۷ اسپیس‌ایکس، در یک ویدیوی هشت دقیقه‌ای بیش از صد نقاشی از کودکان ایرانی را به‌نمایش گذاشت.

اقدام جالب یاسمین مقبلی در فضا برای ایرانی ها

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، شب گذشته «یاسمین مقبلی»، فرمانده ایرانی-آمریکایی مأموریت کرو-۷ اسپیس‌ایکس، در یک ویدیوی هشت دقیقه‌ای بیش از صد نقاشی از کودکان ایرانی را به‌نمایش گذاشت. این نقاشی‌ها را دانش‌آموزان کارگاه نجوم برای یاسمین مقبلی کشیده‌اند.

یاسمین مقبلی از این که بیش از صد نقاشی از کودکان ایرانی به دستش رسیده است، ابراز افتخار و از آن‌ها تشکر کرد. او برای این کودکان نوشت: «امیدوارم بتوانید به تمام آرزوهایتان برسید.»

«شهرزاد میرسلطانی»، دانش‌آموخته فیزیک و مدرس نجوم، هم‌زمان با سفر یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی، دانش‌آموزان خود را در یک کارگاه آموزش نجوم با فضا و فضانوردی آشنا کرد. میرسلطانی همچنین درباره موضوعاتی مثل «سودای سفر به فضا، شهامت رؤیای بزرگ داشتن و رسیدن به آن‌ها» با آن‌ها صحبت کرد.

درنهایت این نقاشی‌ها با هماهنگی «پوریا ناظمی»، خبرنگار علم، به دست یاسمین مقبلی در ایستگاه فضایی رسیدند.

یکی دیگر از موضوعاتی که کودکان در این کارگاه یاد گرفتند این بود که زمین از فضا چگونه به‌نظر می‌رسد. آن‌ها در این کارگاه آموختند که زمین از فواصل دور در فضا چیزی جز یک نقطه آبی کم‌رنگ نیست.

نقاشی کودکان ایرانی در ایستگاه فضایی

آرزوی سفر به فضا در این نقاشی‌ها به زیبایی و سادگی که مخصوص روحیه لطیف و صادق کودکانه است، نمایش داده شده است. در این رؤیا، انسان‌ها نه با ملیت‌های خود، بلکه با انسانیت خود به یکدیگر پیوند می‌خورند.

کودکانی که می‌دانند زمین در پهنه گسترده فضا چیزی جز یک نقطه آبی کم‌رنگ نیست، حالا با این که پرچم ایران را در دست دارند، دوستانه دست در دست فضانوردانی از کشورهای دیگر ایستاده‌اند. برای آن‌ها ناسا و مأموریت‌های فضایی آن جنبه‌هایی از کوشش‌های انسانی در یک صورت یگانه هستند.

به‌قول خانم میرسلطانی، کودکان در افکار و نقاشی خود از مرزها و تاختن به یکدیگر از پشت این مرزها خارج هستند:

«اما انگار قدرت کار کودکان که همواره گفته‌ام جوهره انسان و انسانیت هستند، از قدرت ما آدم بزرگ‌ها بیشتر بود، خط بطلان کشیدند برتمام آنچه ساخته‌ایم و ایستاده ایستادند و فارغ از قصه‌ها و مرزها و زبان و نژاد و رنگ پوست و مو، نقاشی‌هایشان را در ورای زمین، در فضا، در همان جایی که زمین دیگر چیزی جز یک نقطه آبی یکپارچه نیست غوطه‌ور ساختند.»

این تجربه رهایی چنان زیبا و قدرتمند است که او می‌گوید شب گذشته به همراه این نقاشی‌ها هشت دقیقه به فضا سفر کرد. گویی که خود او و والدین این کودکان به‌همراه آن‌ها و یاسمین مقبلی در فضا ایستاده بود.

از طرفی دیگر، نقاشی‌های کودکان ایرانی را می‌توان یک خداحافظی و حسن ختام برای مأموریت یاسمین مقبلی و اعضای کرو-۷ در ایستگاه فضایی بین‌المللی درنظر گرفت. آن‌ها در اوایل شهریور به ایستگاه فضایی رفتند و حالا پس از پایان مأموریت شش ماهه خود، در انتظار بازگشت به زمین هستند.

فضانوردان مأموریت کرو-۸ پس از نزدیک به یک هفته تأخیر، احتمالاً امشب عازم ایستگاه فضایی می‌شوند. به این ترتیب، اعضای کرو-۷ به فرماندهی مقبلی به‌زودی به اقامت خود در فضا پایان خواهند داد.

کد خبرنگار: ۲۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید