پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ قدمتش به ۷ تا ۱۲ سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

کشف رد پای انسان‌های ۱۴ هزارساله در فارس

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ به مدت یک ماه توسط هیات باستان‌شناسی ایرانی انجام شد.

او افزود: این پناهگاه که قدمتش به ۷ تا ۱۲ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد برای نخستین بار مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: کاوش باهدف مطالعات باستان‌شناسی دوره پیش‌ازتاریخ انجام‌شده و دست آورده‌ای خوبی را نیز به همراه داشت.

ثابت اقلیدی گفت: بر اساس شواهد باستان‌شناسی در دوره‌های پیش‌ازتاریخ و حضور مستمر انسان در منطقه فارس، ضروری است به فعالیت‌های باستان‌شناسی و تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و شناخت دوره‌های تاریخی بیشتر پرداخته شود.

در ادامه حسن افشاری رئیس هیات کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ نیز گفت: با توجه به کشفیاتی که طی یک ماه در این محل داشتیم قدمت منطقه به حدود ۱۴ هزار سال قبل برمی‌گردد.

او افزود: ابزارهای سنگی و داده‌های استخوان در این پناهگاه کشف‌شده است.

افشاری بابیان اینکه در کاوش اخیر یک گروه ۱۰ نفره به مدت یک ماه مشغول فعالیت بودند گفت: این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و حمایت‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شد.

او ادامه داد: پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ در نزدیکی روستای قصر جمال یکی از محوطه‌های مهم و ارزشمند به شمار می‌رود که دارای شواهد باستان‌شناختی مهمی است، اما ازآنجایی‌که محوطه طی سالیان گذشته مورد دست‌اندازی غارتگران میراث فرهنگی قرارگرفته است، کاوش این محوطه به‌منظور شناخت لایه‌های فرهنگی، صنعت دست‌افزار، دیرین اقلیم منطقه امری بسیار جدی و ضروری است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید