«یووال آبراهام» فیلمساز اسرائیلی و «بازل آدرا» همکار فلسطینی او نیز اظهاراتی داشتند که در میان این جنجال‌ها مورد توجه قرار گرفت. آن‌ها در مراسم اختتامیه برای مستند «سرزمین دیگری نیست» برنده جایزه مستند برلین شدند.

چالش قطع بودجه جشنواره برلین

با توجه به اتفاقات شب اختتامیه جشنواره برلین ۲۰۲۴ و دفاع چند نفر از برندگان از مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی، این رویداد سینمایی حالا با چالش احتمالی قطع منابع مالی روبه‌رو شده است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «ماریت ریسن بیک» یکی از مدیران جشنواره برلین در واکنش به اظهارات برندگان جشنواره برلین در حمایت از مردم فلسطین در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی گفت: «جشنواره این اظهارنظرها را یهودستیزانه نمی‌داند و قبل از جشنواره و در طول جشنواره، ما به وضوح نشان دادیم که دیدگاه برلیناله درباره جنگ در خاورمیانه چیست و ما مواضع یک‌جانبه نداریم.»

از سوی دیگر «ماریون بلس» مدیرعامل بنیاد لاتری آلمان در برلین که امسال برای نخستین‌بار بیش از یک میلیون یورو به جشنواره برلین اهدا کرد، در مقابل حمایت‌هایی که از فلسطین شده است، به روزنامه آلمانی «Der Tagesspiegel's Checkpoint» گفت: «هر زمان که بودجه اعطا می‌شود، برای ما مهم است که آزاد باشیم و نظم اساسی دموکراتیک رعایت شود، تاریخ آلمانی به وضوح شامل حق موجودیت اسرائیل نیز می‌شود.»

در مراسم اختتامیه جشنواره برلین امسال، فیلم‌ساز آمریکایی «بن راسل» که برای فیلم «کنش مستقیم» در بخش «برخورد» برنده جایزه شد، برای همبستگی با مردم فلسطینی‌ با چفیه برای دریافت جایزه روی سن برلیناله رفت و گفت: «در برابر نسل‌کشی و برای آتش‌بس در همبستگی با همه رفقایمان می‌ایستیم.»

«یووال آبراهام» فیلمساز اسرائیلی و «بازل آدرا» همکار فلسطینی او نیز اظهاراتی داشتند که در میان این جنجال‌ها مورد توجه قرار گرفت. آن‌ها در مراسم اختتامیه برای مستند «سرزمین دیگری نیست» برنده جایزه مستند برلین شدند.

«بازل آدرا» در حالی که جایزه را دریافت کرد گفت، جشن گرفتن برای او در حالی که هموطنانش در غزه قتل عام می‌شوند بسیار دشوار است و از آلمان می‌خواهد به درخواست‌های سازمان ملل احترام بگذارد و ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

«یووال آبراهام» هم خاطرنشان کرد که حتی اگر هر دو برابر روی صحنه ایستاده‌اند، دو روز دیگر به کشوری بازخواهند گشت که در آن همکار فلسطینی‌اش با تبعیض نهادینه‌شده مواجه خواهد شد و سپس خواستار پایان دادن به «این آپارتاید و نابرابری» شد.

برلیناله اعلام کرد همچنان خود را بستری برای گفت‌وگوی باز بین فرهنگ‌ها و کشورها می‌بیند؛ «ما باید نظرات و اظهاراتی را که با عقاید خودمان در تضاد است تحمل کنیم، تا زمانی که این اظهارات علیه مردم یا گروه‌هایی از مردم تبعیض نژادی ایجاد نکند یا از مرزهای قانونی عبور نکند و ما به صراحت با تبعیض و هر نوع نفرت مخالفیم.»

دوره امسال برلیناله اولین‌باری بود که این جشنواره از سوی بنیاد لاتری برلین که در سال ۱۹۷۴ در برلین غربی برای حمایت از پروژه‌ها و مؤسسات درگیر در فعالیت‌های اجتماعی، خیریه، فرهنگی، مدنی، جوانان و ورزشی تأسیس شد، حمایت می‌شد.

جشنواره برلین همچنین امسال از وزارت فرهنگ و رسانه آلمان ۱۲.۹ میلیون یورو کمک مالی دریافت کرده است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید