اعلام شفاهی آمارها در وضعیتی که نهادهایی که به صورت حرفه‌ای وظیفه اعلام آمارهای اقتصادی را دارند، در اعلام آن تعلل می‌کنند رویه اشتباهی است که مدت‌هاست توسط مسوولان دولتی پیش گرفته شده و همچنان ادامه‌دار است.

تورم در سال آینده به چه رقمی خواهد رسید؟

آمارهای تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه، به شکل غیررسمی از سوی سخنگوی دولت اعلام شد. این آمار حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه به ۲۸ درصد رسیده است.

به گزارش سلام نو، به نقل از دنیای اقتصاد: این رقم کمترین سطح از خرداد سال ۱۳۹۹ بوده است. تورم ماهانه تولیدکننده نیز در بهمن ماه ۱.۲ درصد بوده است. طبق آمارها سطح تورم مصرف‌کننده نیز در ماه‌های اخیر روندی کاهشی را طی کرده و به ۳۵.۸ درصد در بهمن ماه امسال رسیده است. با توجه به پیش‌نگر بودن تورم تولیدکننده می‌توان انتظار داشت در صورت ادامه‌دار بودن کاهش نرخ رشد نقدینگی و ثبات نسبی، نرخ تورم مصرف‌کننده نیز روند کاهشی خود را در سال آینده ادامه دهد. در کنار این موضوع باید تاکید کرد اعلام آمارها به صورت شفاهی و سلیقه‌ای، بدون انتشار گزارش‌های تفصیلی مراکز آماری، باعث می‌شود نتوان تحلیل دقیقی از ابعاد آمار ارائه کرد.

سخنگوی دولت آمار تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده بهمن‌ماه را به‌تازگی و پس از جلسه هیات دولت ۲۸درصد اعلام کرد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که این رقم پایین‌ترین میزان تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده از خردادماه سال ۱۳۹۹ بوده است. نکته قابل‌تامل در رابطه با آمار تورم تولیدکننده در بهمن‌ماه این است که گزارش تورم تولیدکننده این ماه هنوز  توسط نهادهای آماری منتشر نشده است.

 اعلام شفاهی آمارها در وضعیتی که نهادهایی که به صورت حرفه‌ای وظیفه اعلام آمارهای اقتصادی را دارند، در اعلام آن تعلل می‌کنند رویه اشتباهی است که مدت‌هاست توسط مسوولان دولتی پیش گرفته شده و همچنان ادامه‌دار است.

تورم در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

تورم در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

تورم تولیدکننده ۲۸درصدی به ما چه می‌گوید؟

ورود تورم تولیدکننده به کانال ۲۰درصد نشان‌دهنده امکان‌پذیر بودن کاهش تورم با کاهش نرخ رشد نقدینگی است. نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی در دی‌ماه امسال به ۲۵.۲درصد رسید. از زمان آغاز اجرای کنترل ترازنامه‌ای توسط بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ تا به امروز نرخ رشد نقدینگی روندی کاهشی را طی کرده است و به نظر می‌رسد طبق این آمارها بانک مرکزی به هدف خود برای رسیدن به رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی ۲۵درصد تا پایان سال به احتمال زیاد موفق باشد. تورم تولیدکننده نیز به همین ترتیب روندی کاهشی را طی کرده است. این متغیر در اردیبهشت ۱۴۰۰ رشد نقطه‌به‌نقطه ۱۰۳درصد را تجربه کرد و پس از آن تا نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه ۲۸درصد در بهمن‌ماه امسال کاهش یافت.

نرخ رشد تولیدکننده در شرایطی به کانال ۲۰درصد وارد شده است که تورم مصرف‌کننده همچنان نرخی بالاتر از ۳۰درصد را تجربه می‌کند. طبق آخرین آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده در بهمن‌ماه امسال ۳۵.۸درصد بوده است. بااین‌حال کاهش تورم تولیدکننده نشان می‌دهد کاهش تورم مصرف‌کننده نیز در صورت ادامه‌دار بودن کاهش رشد نقدینگی وعدم بروز نوسانات شدید در نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود و احتمال رسیدن این متغیر به زیر ۳۰درصد در سال آینده وجود دارد. آنچه در رابطه با آمارهای این ماه عجیب بود، این است که آمار تورم تولیدکننده این ماه توسط سخنگوی دولت اعلام شد و مرکز آمار و بانک مرکزی که وظیفه اعلام آمارهای اقتصادی را در کشور دارند آمارهای این ماه را هنوز اعلام نکرده‌اند.

گزارش تورم پاییز

مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارش تورم تولیدکننده پاییز را منتشر کرد. طبق این گزارش تورم تولیدکننده فصلی ۶.۳درصد بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فصلی پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۳.۶درصد بوده است. طبق بررسی‌ها تورم فصلی تولیدکننده پاییز در مقایسه با فصل قبل کاهشی بوده است. تورم فصلی تولیدکننده تابستان ۹.۳درصد بوده است که نشانگر کاهش ۳واحد درصدی تورم تولیدکننده در پاییز است. بررسی جزئیات آماری تورم تولیدکننده این فصل نشان می‌دهد در این فصل بیشترین تورم فصلی گروه‌های تولیدی متعلق به گروه کشاورزی با ۱۱.۱درصد افزایش قیمت و کمترین تورم فصلی گروه‌های تولیدی متعلق به گروه صنعت با ۲.۳درصد بوده است. در این فصل بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۵۶.۲درصد مربوط به گروه معدن و کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۳۲درصد مربوط به گروه تولید، انتقال و توزیع برق است.

اهمیت تورم تولیدکننده

شاخص قیمت تولیدکننده PPI شاخص قیمتی است که میانگین تغییرات قیمت‌های دریافتی تولیدکنندگان داخلی را برای تولیدشان محاسبه می‌کند. این شاخص بعضا به‌عنوان شاخص قیمت عمده‌فروشی نیز شناخته می‌شود. تورم تولیدکننده در قیاس با تورم مصرف‌کننده نوعی از کالاها را اندازه می‌گیرد که برای تولیدات کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پویایی‌های اقتصادی به ما می‌آموزد که مصرف یک شخص به‌نوعی تولید شخصی دیگر است و تفکیک میان قیمت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده از این منظر چندان موضوعیتی ندارد. بااین‌حال تولیدکنندگان به عنوان یکی از مهم‌ترین عاملان اقتصادی در فضای اقتصادی کشور از این شاخص استفاده‌های زیادی می‌کنند. بررسی‌های آماری همچنین نشان می‌دهد تورم تولیدکننده به طور کلی نوسانات اقتصادی شدیدتری را تجربه می‌کند و واریانس بالاتری دارد. این شاخص به دلیل اثرپذیری کالاهای مورد استفاده در تولید از نرخ ارز، ارتباط زیادی با نرخ ارز دارد و نوسانات این نرخ را نیز تا حدود زیادی در خود نشان می‌دهد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید