عفونت مثانه زنان اکثرا به دلیل استفاده بیش از حد از دوش واژینال ، کرم‌ های مرطوب‌ کننده ، سفید کننده و…، ژل‌ های شستشو و مواردی از این قبیل است که احتمال عفونت مثانه و کلیه را در آن‌ ها افزایش می‌ دهد .

عفونت مثانه چیست و چه عواملی موجب ایجاد آن می‌شود ؟

عفونت مثانه همان‌ طور که از نامش مشخص است یک عفونت باکتریایی است که در مثانه رخ می ‌دهد. به عفونت مثانه ، عفونت مجاری ادرار نیز می ‌گویند . در این مطلب علت ایجاد عفونت مثانه را یک به یک بررسی خواهیم نمود تا با دانستن آنها مراحل درمان را هر چه سریعتر آغاز نمایید. عفونت مثانه همان‌ طور که از نامش مشخص است یک عفونت باکتریایی است که در مثانه رخ میدهد .

برای تشخیص و درمان انواع بیماری ها در آرامش خانه خودتان کلیک کنید : ویزیت در منزل

عفونت مثانه چیست ؟

سیستم ادراری بدن ما شامل کلیه‌ ها ، حالب ‌ها (مجرای انتقال دهنده ادرار از کلیه‌ ها به مثانه) ، مثانه و مجرای ادراری است. عفونت‌ ها بیشتر دستگاه ادراری تحتانی ، شامل مثانه و مجرای ادرار  را درگیر می‌ کنند . زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند .

التهاب مثانه ناشی از عفونت باکتریایی ، سیستیت باکتریایی نام دارد و شایع ‌ترین نوع عفونت ادراری ، به ویژه در زنان است. عفونت مثانه می‌ تواند دردناک و آزار دهنده باشد و در صورت گسترش عفونت به کلیه ‌ها ، می‌ تواند به یک مشکل جدی تهدید کننده سلامت تبدیل شود . 

موارد خفیف ، اغلب در عرض چند روز به خودی خود بهبود می ‌یابند ، اما برخی از افراد ممکن است به درمان منظم یا طولانی‌ مدت نیاز داشته باشند . به همین دلیل ، ضروری است در صورت عدم بهبود علائم به پزشک مراجعه کنیم. معمولاً پزشکان برای درمان سیستیت باکتریایی ، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌ کنند ، اما ما نیز می‌ توانیم برای کاهش شانس ابتلا به عفونت ادراری اقداماتی را انجام دهیم . 

جهت درمان هرگونه زخم کلیک کنید و تماس بگیرید : درمان مد

دلایل ابتلا به عفونت مثانه چیست ؟ 

تمام افراد در هر سن و با هر جنسیتی امکان ابتلا به عفونت مثانه را دارند ، اما در این بین برخی دلایلی وجود دارد که می‌ توانند خطر ابتلا به این بیماری را در برخی افراد افزایش دهند .

( جهت انجام تنقیه در منزل کلیک کنید. )

 عفونت مثانه اکثراً زمانی اتفاق می افتد که باکتری‌ های مضر روده به مجرای ادراری وارد شده و به مثانه منتقل شوند .

جالب است بدانید این باکتری‌ ها تا زمانی که درون روده باشند هیچ خطری ندارند اما به ‌محض انتقال‌ شان به سایر نقاط بدن مانند مثانه به یک تهدید بزرگ برای سلامتی تبدیل می ‌شوند. از شایع‌ ترین علل ابتلا به عفونت مثانه می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  عدم رعایت بهداشت فردی

استفاده از لباس زیر و شلوارهای تنگ و چسبان با جنس ‌های غیر نخی هم از جمله دلایل ابتلا به این بیماری می ‌باشد. همچنین تعویض نکردن روزانه لباس زیر یا پوشیدن لباس زیر یا شلوار کثیف هم می ‌تواند شما را در معرض ابتلا به عفونت ‌های دستگاه تناسلی قرار دهد .

استفاده از دستمال کاغذی و تمیز کردن بدن بعد از هربار دستشویی کردن یکی از توصیه‌ های مهم مخصوصا برای خانم‌ ها است اما اگر روش درست آن را ندانید و به اشتباه این کار را انجام دهید ، می ‌تواند به یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌ های عفونی در بدن شما منجر شود .

استفاده از دوش واژینال

عفونت مثانه زنان اکثرا به دلیل استفاده بیش از حد از دوش واژینال ، کرم‌ های مرطوب‌ کننده ، سفید کننده و…، ژل‌ های شستشو و مواردی از این قبیل است که احتمال عفونت مثانه و کلیه را در آن‌ ها افزایش می‌ دهد .

 داشتن رابطه جنسی بدون محافظت

از مهمترین و شایع‌ ترین علت‌ های ابتلا به عفونت مثانه ، داشتن رابطه جنسی بدون رعایت مسائل بهداشتی و محافظت نشده با فردی است که مبتلا به این بیماری باشد . بیشترین درصد انتقال این عفونت از طریق رابطه جنسی است .

نگه داشتن بیش از اندازه ادرار

ادرار حاوی مواد و باکتری‌های مضری است که برای بدن ضرر داشته و باید از بدن خارج شوند. زمانی که شما ادرار خود را بیش از اندازه نگه دارید باعث می‌ شوید تا باکتری ‌ها به دیواره مثانه بچسبند و تکثیر پیدا کنند و باعث بیماری شما شوند . این مورد شایع ‌ترین دلیل عفونت مثانه در کودکان است .

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید