یک منبع آگاه خبر داد که در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نخواهد شد.

قطعنامه‌ای درباره ایران در شورای حکام آژانس صادر نمی‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گزارش خود درباره اجرای موافقتنامه پادمان جامع در ایران و نیز گزارش فصلی‌اش درباره اجرای برجام را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

آژانس در گزارش خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایش ۱۰۳۸.۷ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۵.۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس هم‌چنین گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد با کاهشی ۶.۸ درصدی به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده است.

در این گزارش آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۲۰ درصد با افزایشی به ۷۱۲.۲ کیلوگرم رسیده است.

در یک سال گذشته ایران و آژانس همکاری‌ و مذاکرات فنی و حقوقی مستمر و فشرده‌ای درباره موضوعات مختلف از جمله حل و فصل چهار مکان، صدور روادید بازرسان آژانس، هم‌ترازی مواد هسته‌ای، ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی داشته‌اند. 

از این میان موضوع دو مکان از چهار مکان حل شد. هم‌چنین ابهام آژانس درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی نیز حل شد که در گزارش قبلی به آن اشاره شد. علاوه بر این موضوع پادمانی ناهم‌ترازی مواد هسته‌ای در آزمایشگاه جابربن حیان که در گزارش اخیر اعلام شده که حل شده است.

یک منبع آگاه در رابطه با احتمال صدور قطعنامه درباره ایران در نشست شورای حکام به ایسنا گفت «در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب نمی‌شود».

به نظر کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی تلاش دارند، فشار بر ایران را به شکل‌های مختلف حفظ کنند اما به نظر دولت آمریکا که درگیر بحران غزه و اوکراین و انتخابات آتی ریاست جمهوری است چندان به تشدید فضا در مورد ایران تمایلی ندارد و از هرگونه تنش‌ نظامی، دیپلماتیک و هسته‌ای با تهران اجتناب می‌کند.

در عین حال این احتمال که سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست هفته آینده و «بیانیه‌ای غیرالزام‌آور»، همانند گذشته ادعاهای خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کنند وجود دارد.

تشدید فضا در شورای حکام در حالی که ایران به تعهداتش طبق موافقت‌نامه پادمان جامع عمل می کند و همکاری‌هایش با بازرسان را در چارچوب بیانیه اسفند ۱۴۰۱ ادامه می‌دهد می‌تواند ایران را به تصمیماتی از جمله افزایش سانتریفیوژهای پیشرفته یا افزایش سطح و میزان غنی‌سازی سوق دهد و این موضوعی است که مقامات آمریکایی و اروپایی و آژانس ریسک آن را نمی‌پذیرند.

با این وجود، به نظر آژانس و مدیرکل به شدت از سوی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی تحت فشار هستند تا فضا در شورای حکام را علیه ایران تشدید کنند از این رو شیطنت‌های آنها در شورای حکام و نیز با نفوذ در متن گزارش‌های مدیرکل درباره ایران ادامه دارد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید