سال گذشته واردات گوشی آیفون را به‌صورت رسمی ممنوع شد اما در ۱۰ ماه اخیر تعداد زیادی از گوشی‌های اپل به بازار کشور وارد شده‌اند.

ورود یک میلیارد دلار آیفون به کشور با وجود ممنوعیت

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، در ۱۰ ماه اخیر یک میلیارد دلار گوشی آیفون به بازار ایران وارد شده؛ این درحالی است که امکان واردات رسمی گوشی‌های آیفون به ایران وجود ندارد و محصولات این خانواده از آیفون ۱۴ به بعد رجیستری نشده‌اند.

واردات یک میلیارد دلار آیفون در ۱۰ ماه اخیر به‌عنوان «شوک ارزی قابل توجه» یاد کرده است.

اپل در ایران حضور رسمی ندارد و آیفون‌هایی که به دست مردم می‌رسند، غالباً از کشورهای دیگری مثل امارات وارد می‌شوند.

تا پایان بهمن ۱۴۰۲ بیش‌ از ۱۳ میلیون گوشی وارد ایران شده‌ است

همچنین در گزارشی دیگر از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن‌ماه، ۱۳ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۲۶ دستگاه گوشی به دو شیوه‌ی تجاری و مسافری وارد بازار کشور شده‌ است که ارزش آن‌ها به ۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار می‌رسد. سهم واردات مسافری، ۴۳۵ هزار و ۳۹۴ دستگاه به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار بوده است.

اپل در بازار ایران حضور رسمی ندارد و حتی خدمات نرم‌افزاری هم ارائه نمی‌دهد

نبود نمایندگی رسمی اپل در ایران باعث شده است قیمت گوشی های آیفون حتی با نرخ روز دلار منطقی نباشد. باوجوداین، همچنان تقاضای غیر قابل انکاری برای آیفون و خصوصاً آیفون ۱۳ و آیفون ۱۵ در بازار ایران وجود دارد.

پرفروش‌بودن آیفون در نگاه اول اتفاق عجیبی نیست؛ چون آمار مؤسسه‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که چنین روندی در سراسر دنیا وجود دارد و آیفون‌ها هم‌اکنون پرفروش‌ترین گوشی‌ها در بازارهای بین‌المللی هستند.

از سال ۱۴۰۰ به بعد، آمار دقیقی درباره‌ی بازار موبایل ایران منتشر نشده است و نمی‌دانیم کدام دستگاه‌ها محبوب‌تر از بقیه هستند.

چرا آیفون با وجود رجیستری‌نشدن در ایران همچنان محبوب است؟

درمورد این‌که چرا آیفون‌ها حتی با وجود رجیستری‌نشدن در ایران محبوبند، دلایل متعددی می‌توان مطرح کرد.

در این بین، یک مشاور املاک ۲۸ ساله با نام فرزاد در مصاحبه با فایننشال تایمز به موضوعی اشاره کرده است که شاید حرف خیلی‌ها باشد: «جذاب و باکلاس است. دوستانم هزینه‌های دیگرشان را کاهش دادند تا برای خرید آیفون پول جمع کنند. باوجوداین، تهیه‌ی اپل آیدی و دانلود اپلیکیشن و بازی بسیار دردسرساز و همچنین پرهزینه است.»

«دوستانم هزینه‌های دیگرشان را کاهش دادند تا برای خرید آیفون پول جمع کنند»

خدمات نرم‌افزاری اپل به‌صورت رسمی در ایران قابل دسترس نیستند، اما کاربران ایرانی به راهکارهایی برای دورزدن محدودیت‌ها دست پیدا کرده‌اند، ازجمله استفاده از آدرس جعلی خارجی به‌منظور ساخت اپل آیدی یا خرید گیفت‌کارت برای دانلود اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های پولی.

آیفون همواره دستگاهی قابل توجه بوده، اما در روزهای اخیر به‌دلیل کلاهبرداری خبرساز کوروش کمپانی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.

مدیر کوروش کمپانی با وعده‌ی فروش آیفون ۲۰ میلیونی و حمایت تبلیغاتی سلبریتی‌ها توانست پول هنگفتی به جیب بزند و قبل از خبرسازشدن کلاهبرداری‌اش، از ایران خارج شود. پلیس می‌گوید موقعیت او شناسایی شده و تلاش‌ها برای بازگردانی‌اش به ایران ازطریق اینترپل در حال انجام است. طبق برآوردهای غیررسمی، کوروش کمپانی چیزی حدود ۳۵ میلیون دلار کلاهبرداری کرده است.

خرید و فروش آیفون ادامه دارد؛ اما ممنوعیت رجیستری همچنان پابرجا است

دولت ایران سال گذشته واردات گوشی آیفون را به‌صورت رسمی ممنوع کرد و تنها چند روز پس از این اتفاق، قیمت گوشی آیفون در ایران سربه‌فلک کشید.

موبایلی مثل آیفون ۱۳ پرو مکس که در همه‌جای دنیا از رده خارج شده است و برخلاف آیفون ۱۳ دیگر تولید نمی‌شود، در بازار ایران بالای ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و جالب‌تر آنکه خرید و فروشش هنوز متوقف نشده است.

مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای در ایران مدتی قبل در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که تقاضای چشمگیری برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس وجود دارد. حتی در روزهای اولیه‌ی عرضه که قیمت گوشی حباب قابل توجهی داشت، باز هم خریداران زیادی برای آیفون‌های نسل جدید پیدا می‌شد.

دلیل ممنوع‌شدن واردات آیفون هرگز به‌صورت رسمی اعلام نشده است؛ اما برخی از تحلیلگران این موضوع را به سیستم ارتباط ماهواره‌ای نسبت می‌دهند.

با وجود تمام محدودیت‌ها و چالش‌ها (از رجیستری‌نشدن گوشی تا نبود نسخه‌ی بومی اکثر اپلیکیشن‌های پرکاربرد ایرانی در اپ استور)، آیفون همچنان محصولی شاخص در بازار ایران است. آیا محدودیت‌ واردات و رجیستری روزی برداشته خواهد شد؟ جواب این سؤال را فعلاً کسی نمی‌داند.

227227

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید