جشن هولی، با نام مستعار جشن رنگ، یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌های هندوستان است که با شور و نشاط بی‌نظیر خود، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

سفری به دنیای شادمانی فستیوال رنگ‌های هندوستان

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است پرتاب پودرهای رنگی، موسیقی پرشور و فضای سرزنده این جشن، هولی را به عنوان زنده‌ترین و شادترین جشنواره هند تبدیل کرده است. تصاویری از این جشن رنگارنگ، در کنار عکس‌های تاج محل، به یادگاری از سفر به هندوستان در ذهن بسیاری از گردشگران نقش می‌بندد.

هولی، ریشه در تاریخ:

برگزاری جشن هولی در شبه قاره هند، قدمتی دیرینه دارد و اشعار مربوط به این جشن، به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. جشن رنگ، نمادی از آغاز بهار پس از یک زمستان طولانی و پیروزی خیر بر شر است. این فستیوال در ماه مارس و مطابق با ماه فالگونا در تقویم هندو برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۳، هولی از ۸ مارس آغاز شد.

هولی، جشنی دو روزه:

جشن هولی در واقع یک فستیوال دو روزه است. قبل از هولی اصلی، هولیکا داهان یا چوتی هولی (“هولی کوچک”) برگزار می‌شود. در این روز، مردم دور آتش جمع می‌شوند، آواز می‌خوانند و می‌رقصند تا از افکار و اعمال منفی سال قبل رها شوند. سوزاندن چوب، برگ، نارگیل و نخود در آتش، نمادی از شروع دوباره و غلبه بر انرژی‌های منفی است. این مراسم همچنین به یاد سوزاندن هولیکا، یکی از شخصیت‌های داستان‌های هولی، انجام می‌شود.

داستان‌های هولی:

روایات مختلفی از منشأ جشن هولی در متون باستانی هند وجود دارد. یکی از روایت‌های رایج، داستان پادشاه شیطانی است که رعایای خود را مجبور به پرستش خود می‌کرد. اما پسرش پراهلادا، از پیروان خدای هندو لرد ویشنو بود. پادشاه خشمگین، با کمک خواهرش هولیکا که از آتش مصون بود، نقشه قتل پسرش را کشید. اما پراهلادا با ایمان به لرد ویشنو، از آتش جان سالم به در برد و هولیکا در آتش سوخت.

داستان دیگر، به کریشنا، خدای هندو و رادا، خدمتکار سفیدپوست او مربوط می‌شود. کریشنا به دلیل رنگ پوست تیره‌اش، از رادا خجالت می‌کشید. به همین دلیل، در حین بازی، صورت رادا را با رنگ نقاشی کرد. این عمل، منشأ پرتاب آب و پودر رنگی در جشن هولی دانسته می‌شود.

سفری به دنیای شادمانی فستیوال رنگ‌های هندوستان

برگزاری جشن هولی:

در آستانه هولی، آتش‌های بزرگی برای سوزاندن ارواح شیطانی روشن می‌شود. در روز جشن، خیابان‌ها و شهرهای هند غرق در رنگ‌های مختلف، خصوصاً قرمز، سبز و زرد می‌شوند. مردم پودرهای رنگی را به هوا پرتاب می‌کنند و به یکدیگر می‌پاشند.

پرتاب آب نیز از دیگر بخش‌های جذاب این جشن است. تفنگ‌های آبی، بادکنک‌های پر از آب رنگی و سطل‌های آب، ابزارهای این بازی شاد هستند. پس از مراسم، خانواده‌ها و دوستان برای صرف غذای جشن دور هم جمع می‌شوند و شیرینی بین همسایه‌ها و دوستان توزیع می‌شود.

هولی، فستیوالی شاد و پرشور است که فرصتی برای رها شدن از غم و اندوه و تجربه شادی و همبستگی را فراهم می‌کند. اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز و هیجان‌انگیز هستید، شرکت در جشن هولی می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد برای شما رقم بزند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید