آلمان، غول صنعتی اروپا، به چیزهای زیادی معروف است: دانشگاه‌های بدون شهریه، آموزش باکیفیت و تنوع فرهنگی.

گشت و گذاری در سرزمین عجایب / حقایقی شگفت‌انگیز از آلمان

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در اعماق این کشور، حقایقی شگفت‌انگیز و کمتر شناخته‌شده نهفته است که گویی از دریچه‌ای جادویی به دنیایی پُر رمز و راز قدم می‌گذارید.

۱. قلب تپنده‌ی اروپا در برلین:

بزرگ‌ترین ایستگاه قطار اروپا، برلین Hauptbahnhof، با عظمت تمام در قلب برلین واقع شده است. این ایستگاه پنج‌طبقه، حاصل ده سال تلاش بی‌وقفه، شاهکاری از معماری و مهندسی است که مسافران را از سراسر اروپا به هم پیوند می‌دهد.

۲. سفر در زمان با قلعه‌های باشکوه:

آلمان با بیش از ۲۵۰۰۰ قلعه، گویی شما را به سفری در اعماق تاریخ می‌برد. از قلعه‌ی نوین‌شوانشتاین با برجک‌های دراماتیک قرن نوزدهم تا عمارت‌های باشکوه، هر قلعه داستانی از گذشته‌ی پرفراز و نشیب آلمان را روایت می‌کند.

۳. غول اقتصادی اروپا:

شاید برایتان جالب باشد که آلمان با قدرت اقتصادی خود، رتبه‌ی سومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین اقتصاد در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. این کشور با تولید ناخالص داخلی بیش از ۳.۳ تریلیون یورو، به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در جهان شناخته می‌شود.

۴. زبانی با لهجه‌های رنگارنگ:

زبان آلمانی فقط یک زبان نیست، بلکه مجموعه‌ای از ۳۵ گویش متنوع است که هر کدام رنگ و بوی خاص خود را دارند. از Plattdeutsch گرفته تا Berlinerisch، گویش‌های آلمانی گویی نغمه‌ای از فرهنگ و تاریخ این سرزمین را به گوش می‌رسانند.

۵. راز درخت کریسمس:

شاید شما هم از دیدن درخت‌های کریسمس در سراسر دنیا لذت می‌برید، اما جالب است بدانید که این سنت زیبا از آلمان نشأت گرفته است. اولین درخت کریسمس یا Tannenbaum در آلمان متولد شد و به مرور زمان به تمام دنیا راه پیدا کرد.

گشت و گذاری در سرزمین عجایب / حقایقی شگفت‌انگیز از آلمان

۶. گوتنبرگ و طلوع چاپ:

یوهانس گوتنبرگ، مخترع آلمانی، با اختراع ماشین چاپ، دریچه‌ای نو به دنیای علم و دانش گشود. اولین مجله چاپی، Erbauliche Monaths-Unterredungen، در چاپخانه گوتنبرگ در آلمان به چاپ رسید و انقلابی در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی رقم خورد.

۷. پیشگام در حفظ محیط‌زیست:

آلمان به عنوان یکی از پیشگامان جنبش سبز در جهان، به حفظ محیط‌زیست اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. این کشور در تلاش است تا سال ۲۰۴۵ گازهای گلخانه‌ای را خنثی کند و تا سال ۲۰۲۲ تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین نماید.

۸. غول‌های جاده:

آلمان در صنعت خودرو نیز حرف اول را می‌زند. برندهای آلمانی مانند آئودی، بی‌ام‌و، مرسدس بنز و فولکس واگن با کیفیت و نوآوری خود، جاده‌های جهان را تسخیر کرده‌اند.

۹. طولانی‌ترین کلمه‌ی جهان:

Donaudampfschifffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft با ۷۹ حرف، طولانی‌ترین کلمه‌ی جهان است که در زبان آلمانی یافت می‌شود. این کلمه به معنای "شرکت کشتیرانی مستقر در وین" است.

۱۰. آزادی در زندان!:

شاید برایتان عجیب باشد، اما در آلمان برای کسی که از زندان فرار کند هیچ مجازاتی در نظر گرفته نمی‌شود.

۱۱. باریک‌ترین خیابان جهان:

خیابان Spreuerhofstraße با عرضی بین ۳۱ تا ۵۰ سانتی‌متر، عنوان باریک‌ترین خیابان جهان را در گینس به خود اختصاص داده است. این خیابان در شهر روتلینگن آلمان واقع شده و گویی شما را به گذر در تونلی از تاریخ می‌برد.

گشت و گذاری در سرزمین عجایب / حقایقی شگفت‌انگیز از آلمان

۱۲. دنیای شگفت‌انگیز باغ‌وحش‌ها:

آلمان با بیش از ۴۰۰ باغ‌وحش، بهشت دوستداران حیوانات است. بزرگترین باغ وحش جهان، Tierpark، در برلین آلمان واقع شده و با ۸۰۰۰ حیوان از ۶۵۰ گونه مختلف، تجربه‌ای بی‌نظیر از دنیای وحش را به شما هدیه می‌دهد.

۱۳. راز ساعت تابستانی:

شاید برایتان جالب باشد که ایده ساعت تابستانی برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ توسط آلمان مطرح شد و بعدها به سراسر اروپا راه پیدا کرد. این ایده با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به عنوان راهکاری خلاقانه در تاریخ ثبت شده است.

۱۴. هدیه‌ای برای اولین روز مدرسه:

در آلمان، به دانش‌آموزان کلاس اول در روز اول مدرسه، هدیه‌ای به نام Schultüte داده می‌شود. این هدیه مخروطی شکل پر از لوازم مدرسه، اسباب‌بازی و خوراکی، استرس اولین روز مدرسه را برای کودکان شیرین‌تر می‌کند.

۱۵. نام‌های خاص:

در آلمان، انتخاب نام برای نوزادان باید توسط اداره ثبت‌احوال تأیید شود. نام‌های نامناسب یا غیرمعمول مجاز نیستند و والدین باید در انتخاب نام دقت کافی داشته باشند.

۱۶. زبانی پرطرفدار:

زبان آلمانی با وجود ظاهری دشوار، پنجمین زبان پر تدریس در جهان است. با توجه به مهاجرت‌های تحصیلی و شغلی به آلمان، تقاضا برای یادگیری این زبان روز به روز در حال افزایش است.

گشت و گذاری در سرزمین عجایب / حقایقی شگفت‌انگیز از آلمان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید