وزیر امور خارجه روسیه گفت: کرملین از صلح استقبال می‌کند ولی اوکراین و متحدانش تمایلی به این قضیه ندارند.

لاوروف: مسکو از مذاکرات صلح با کی‌یف استقبال می کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با یک روزنامه برزیلی از تلاش مقام‌های این کشور برای پیشبرد مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف تشکر کرد و گفت: کرملین از صلح استقبال می‌کند ولی اوکراین و متحدانش تمایلی به این قضیه ندارند.

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه برزیلی گلوبو اظهار داشت: روسیه آماده حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق راه‌های مسالمت آمیز است، اما غرب و کی‌یف بر روی فرمول غیرقابل قبول ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین متمرکز هستند.

وی از تلاش‌های برزیل برای کمک به حل و فصل مناقشه اوکراین از طریق دیپلماتیک تشکر کرد. در آوریل ۲۰۲۳، لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل طرحی موسوم به «گروه دوستان» برای پیشبرد مذاکرات صلح در اوکراین پیشنهاد کرده بود.

داسیلوا در جریان اجلاسی در شهر مادرید پایتخت اسپانیا، ایجاد جنبشی برای صلح در اوکراین که از احتمال جنگ جهانی سوم جلوگیری کند را خواستار شد و خاطرنشان کرد که برای رسیدن به صلح باید یک مخرج مشترک پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز ریاست جمهوری با سران مختلف جهان از جمله امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کرده است، بر عملکرد و تلاش برزیل با هدف دستیابی به صلح در اوکراین تاکید کرد.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفند ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه دادند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای جبهه کی‌یف، به تنش‌ها و درگیری‌ها دامن زده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید