در اعماق خاکِ تایوان، رازِ شگفت‌انگیزی نهفته بود.

رازِ نهفته در خاک؛ افسانه‌ی مارِ سفالینِ ۴۰۰۰ ساله

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است باستان‌شناسان دانشگاه ملی تسینگ هوآ، در کاوش‌های اخیر خود در تپه‌های ماسه‌ای ساحل شمال غربی جزیره، با شیئی شگفت‌انگیز روبرو شدند: دسته‌ای سفالی به شکل مار، که قدمت آن به حدود ۴۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

این مارِ سفالین، با سری برافراشته و کلاهکی پهن، گویی آماده‌ی ضربه زدن است. شاید این شئ، به عنوان دسته‌ای برای یک وسیله بزرگتر مانند ظرف یا کوزه تشریفاتی کاربرد داشته است. دهان باز و چین‌های متورم روی گردن مار، نشان از هویت آن به عنوان یک مار کبری دارد.

کشف این شیء منحصر به فرد، در صفحه فیس‌بوک دانشگاه منتشر شد و به عنوان یک کشف "مهم" در شهر تائویوآن نامیده شد. باستان‌شناسان با استفاده از تکنیک‌های تاریخ‌گذاری، قدمت این دست‌سازه مارمانند را نزدیک به ۴۰۰۰ سال تخمین زدند.

مارها، در اساطیر، دین و ادبیات، حامل معانی نمادین قدرتمندی هستند. در جوامع باستانی، پوست‌اندازی مار، نمادی از انتقال بین زندگی و مرگ، تولید مثل یا تغییر بود. در شرق آسیا و بسیاری از نقاط دیگر جهان، نمادپردازی مشابهی به شکل مار وجود دارد.

این دسته سفالی ۴۰۰۰ ساله، با ظاهری زنده و شبیه به مار کبری، گویی داستانی از گذشته را روایت می‌کند. سر برافراشته، چین‌های پوستی سر و گردن، و ناکامل بودن این دست‌سازه، گمانه‌زنی‌ها را به سمت کاربرد آیینی آن سوق می‌دهد.

شاید این قطعه گلی، ابزاری تشریفاتی در دستان شمن‌های باستانی بوده است. تصاویری از حیوانات، در ابزارهای تشریفاتی جوامع باستانی گنجانده می‌شده و نشان‌دهنده نظام اعتقادی و دانش آن‌ها بوده است.

این کشف شگفت‌انگیز، در کنار دیگر آثار باستانی ماقبل تاریخ کشف شده در این مکان ساحلی، دریچه‌ای به سوی دنیای ناشناخته‌ی تایوان باستان می‌گشاید. منطقه‌ای پر از ابزار سنگی که به تازگی در این مکان کشف شده، گامی دیگر در جهت رمزگشایی از رازهای این سرزمین باستانی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید