فهرستی از ده کشور ثروتمند جهان با بیشترین منابع طبیعی اخیراً منتشر شده است.

۱۰ کشور با بیشترین منابع طبیعی در جهان

به گزارش سلام نو آنطور که روزیاتو نوشته است در این رتبه‌بندی، روسیه در صدر قرار دارد و ایران در جایگاه پنجم قرار دارد. ده کشور با منابع طبیعی غنی به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. روسیه: با منابع طبیعی به ارزش تخمینی ۷۵ تریلیون دلار، شامل زغال‌سنگ، نفت، گاز طبیعی، طلا، چوب و فلزات خاکی.
  2. آمریکا: با منابع طبیعی به ارزش تخمینی ۴۵ تریلیون دلار، از جمله زغال‌سنگ و چوب.
  3. عربستان: با منابع نفتی و گاز طبیعی.
  4. کانادا: با منابع چوب، زغال‌سنگ، نفت، گاز طبیعی و معادن.

این کشورها منابعی از جمله زغال‌سنگ، مس، سنگ‌آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد دارند. همچنین زمین‌های زراعی، پسته، زعفران و میوه‌ها نیز به ارزش تخمینی کمک می‌کنند.

منابع طبیعی؛ ذخایری که زندگی را می‌سازند

منابع طبیعی نهاده‌های خامی هستند که برای ساختن هر چیزی که در زندگی ما استفاده می‌کنیم، از کالاهای واسطه‌ای گرفته تا محصولات نهایی استفاده می‌شود. این منابع در زمین یافت می‌شوند و در میان ذخایری که هنوز استخراج نشده‌اند، جای دارند.

منابع تجدیدپذیر منابعی هستند که عرضه آنها با استفاده کاهش نمی‌یابد. انرژی خورشیدی، نیروی باد و انرژی آبی از جمله منابع تجدیدپذیر هستند. اما منابع تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی و فلزات استخراج شده دارای ذخایر محدودی هستند که در اثر استخراج کاهش می‌یابند.

بر اساس آمار Statista، ده کشور با ارزش‌ترین ذخایر منابع طبیعی بر اساس ارزش کل تا سال ۲۰۲۱ معرفی شده‌اند. ایران با ارزش منابع طبیعی تخمین زده شده حدود ۲۷.۳ تریلیون دلار، پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت خام در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ۲۰۲۰ بوده است. همچنین ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۱۹ بوده است.

علاوه بر نفت و گاز، منابع طبیعی ایران شامل زغال‌سنگ، مس، سنگ‌آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد نیز می‌شود. همچنین زمین‌های زراعی، پسته، زعفران و میوه‌ها نیز به ارزش تخمینی کمک می‌کنند.

۱۰ کشور با بیشترین منابع طبیعی در جهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید