در یک قدم مهم، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دارویی به نام Amtagvi را تأیید کرده است.

تأیید اولین داروی سلول‌درمانی برای سرطان پوست ملانوما توسط FDA

به گزارش سلام نو آن‌طور که دیجیاتو نوشته است سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نوع جدیدی از درمان سرطان را برای مقابله با انواع تهاجمی سرطان پوست ملانوما تأیید کرده است. این دارو به نام Amtagvi شناخته می‌شود و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند. Amtagvi برای بیمارانی در نظر گرفته شده است که ملانومای آن‌ها با جراحی قابل برداشتن نیست یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است.

شرکت آمریکایی Iovance Biotherapeutics توانست تأییدیه داروی Amtagvi را برای درمان سرطان ملانوما دریافت کند. این دارو نوعی درمان TIL یا لنفوسیت‌های نفوذی به تومور است و باعث افزایش تعداد سلول‌های ایمنی در داخل تومورها می‌شود.

این اولین‌بار است که FDA یک روش سلول‌درمانی را برای درمان تومورهای سخت تأیید می‌کند. براساس نتایج کارآزمایی بالینی فاز ۲ بود که این دارو تأییدیه دریافت کرد. شرکت Iovance Biotherapeutics در حال انجام یک آزمایش فاز ۳ با مقیاس بزرگ‌تر برای تأیید مزایای این دارو است. در حال‌حاضر قیمت این نوع درمان ۵۱۵ هزار دلار (بدون احتساب بیمه) برای هر بیمار است.

داروی Amtagvi و درمان سرطان ملانوما

به گفته انجمن سرطان آمریکا، ملانوما زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های پوستی که رنگدانه تولید می‌کنند، شروع به رشد غیرقابل کنترل می‌کنند. یکی از عواملی که باعث این سرطان می‌شود، قرارگرفتن در معرض نور فرابنفش خورشید است. درمان این تومور با تشخیص زودهنگام آسان است. اما اگر به‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، ملانوما می‌تواند به‌سرعت به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

داروی Amtagvi برای مبارزه با اشکال پیشرفته ملانوما و با استخراج و تکثیر سلول‌های T در تومور بیمار طراحی شده است. سلول‌های T بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. در حالی‌که آن‌ها معمولاً می‌توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند، اما در تومورها ناکارآمد می‌شوند.

اگرچه به Amtagvi چراغ سبز داده شد، اما شرکت Iovance Biotherapeutics گفته که در حال انجام یک آزمایش اضافی برای تأیید اثربخشی این درمان است.

تأیید اولین داروی سلول‌درمانی برای سرطان پوست ملانوما توسط FDA

ملانوما و نرخ مرگ‌ومیر

ملانوما تنها یک درصد از کل موارد سرطان پوست را تشکیل می‌دهد، اما طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان بالاست. انجمن سرطان آمریکا تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۰۰ هزار مورد جدید ملانوما تشخیص داده می‌شود که حدود ۸۰۰۰ نفر آن‌ها بر اثر این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید