اعتراض احزاب پاکستانی به نتایج انتخابات اخیر این کشور همچنان ادامه دارد؛ حزب «عمران خان» در چرخشی غیرمنتظره تصمیم گرفت که به عنوان اپوزیسیون در مجالس ملی و ایالتی حضور یابد و مساله تشکیل دولت آینده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

انتخابات پاکستان؛ تداوم اعتراض به نتایج و ابهام در تشکیل دولت

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نوزدهم بهمن امسال دوازدهمین دوره انتخابات عمومی پاکستان برای تعیین سرنوشت دولت آینده برگزار شد. با وجود تهدیدات امنیتی و همچنین اعتراض شدید برخی احزاب نسبت به قطع سرویس تلفن همراه و نگرانی‌ها نسبت به تخلفات در حین برگزاری انتخابات، این روند در همان روز به پایان رسید.

شمارش آرای انتخابات پاکستان چندین روز به طول انجامید و این وضعیت صدای رهبران حزبی این‌ کشور را درآورد و بنا بر پیش بینی ناظران سیاسی، همین امر گمانه‌زنی‌ها درخصوص بروز تقلب در انتخابات را نیز افزایش یافت.

هرچند نخست وزیر دولت موقت پاکستان و کمیسیون انتخابات این کشور بروز هرگونه تقلب در انتخابات را رد کردند اما احزاب سیاسی به ویژه حزب جنبش عدالت به رهبری عمران خان، جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی و برخی از جریانات سیاسی در بلوچستان و خیبرپختونخوا نتایج انتخابات را غیرواقعی عنوان می‌کنند.

با وجود سپری شدن یک هفته از برگزاری انتخابات پاکستان بازیگران قدرتمند سیاسی این کشور همچنان قادر به تصمیم گیری نهایی برای تعیین تکلیف دولت آینده نشده‌اند. حزب نواز شریف چند روز بعد از انتخابات برای تشکیل دولت ائتلافی به کمک حزب مردم و جنبش متحده قومی خیز برداشت اما تصمیم نهایی در این خصوص همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

این درحالی است که حزب عمران خان خود را پیشتاز انتخابات می‌داند. از طرف دیگر حزب مسلم لیگ نواز نیز پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی با حضور ۵ حزب دیگر از جمله حزب مردم را رسما مطرح کرد.

حزب عمران خان که تا چند روز پیش تصمیم به تشکیل دولت مستقل با پیوستن نامزدهای پیروز خود به حزب مجلس وحدت مسلمین (حزب پیشرو شیعیان در پاکستان) گرفته بود اکنون راهبرد جدید خود را برای حضور در مجالس ملی و ایالتی اعلام کرد.

شبکه خبری جیو نیوز پاکستان امروز گزارش داد: حزب جنبش عدالت (PTI) در چرخشی غیرمنتظره تصمیم گرفت که به عنوان اپوزیسیون در مجالس ملی و ایالتی حضور یابد. این حزب طی روزهای اخیر با دیگر احزاب معترض به نتایج انتخابات شامل جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی و حزب ملی وطن دیدار کرد.

از سوی دیگر نشست شورای عالی حزب مسلم لیگ نواز روز گذشته به ریاست نواز شریف رهبر این حزب برگزار شد و منابع آگاه مدعی شدند که رهبران این حزب ضمن مخالفت با پیوستن به جناح ائتلافی برای تشکیل دولت، تنها تشکیل یک دولت مستقل در ایالت پنجاب را خواستار شدند.

اعتراضات احزاب به نتایج انتخابات اخیر پاکستان ادامه دارد و از امروز تجمعات گسترده هواداران حزب عمران خان در شهرهای مختلف از جمله اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

پلیس اسلام‌آباد اعلام کرد که قانون ۱۴۴ یعنی منع تجمع بیش از ۴ نفر در تمام شهر اعمال شده و با هرگونه نقض قانون و اغتشاش به شدت برخورد خواهد شد.

رهبران حزب عمران خان روز گذشته طی کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد بار دیگر آنچه را که تقلب در انتخابات و تبانی برخی نهادهای داخلی علیه حزب خود خواندند، محکوم و یافته‌های خود درخصوص شمارش غیرواقعی آرای مرتبط با نامزدهای وابسته به حزب عمران خان را با رسانه‌های داخلی و خارجی به اشتراک گذاشتند.

مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای اسلام که از چهره‌های نزدیک ۲ حزب سنتی پاکستان مسلم لیگ نواز و حزب مردم شناخته می‌شود، نیز به نتایج انتخابات اعتراض کرده و طی اظهاراتی بی سابقه از دست داشتن فرمانده وقت ارتش پاکستان در برکناری عمران خان از قدرت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، نامزدهای وابسته به حزب عمران خان نخست وزیر سابق، تاکنون ۹۲ کرسی، مسلم لیگ نواز ۷۹، حزب مردم ۵۴ کرسی و جنبش متحده قومی نیز ۱۷ کرسی را کسب کرده‌اند. حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان نیز توانست کرسی مجلس ملی از منطقه «پاراچنار» را بدست آورد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید