در ادامه واکنش ها به سخنان تهدیدآمیز«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، وزیر دارایی آلمان گفت: در صورت انتخاب مجدد ترامپ، فرانسه و بریتانیا می‌توانند به ایجاد سپر هسته‌ای جدید اروپا کمک کنند.

تداوم پس لرزه‌های سخنان ترامپ/ پیشنهاد وزیر آلمانی درباره ایجاد سپر هسته‌ای جدید اروپا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از روزنامه گاردین، کریستین لیندنر وزیر دارایی آلمان و رهبر حزب دموکرات آزاد در سرمقاله‌ای برای یک روزنامه آلمانی نوشت: اگر ترامپ بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) پیروز شود، فرانسه و بریتانیا می‌توانند به ایجاد سپر هسته‌ای جدید اروپا کمک کنند.

پس از سخنان جنجال برانگیز روز شنبه ترامپ مبنی بر اینکه چنانچه اعضای ائتلاف نظامی ناتو ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های دفاعی نکنند، روسیه را تشویق به حمله می‌کند، پرسش‌ها در مورد بازدارندگی هسته‌ای اروپا بالا گرفته است.

رهبران اروپایی این اظهارات ترامپ را نوعی هشدار دانسته و اعلام کرده اند که در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید، دیگر نمی توان بر روی سپر هسته‌ای آمریکا حساب باز کرد.

از همین رو لیندنر از سیاستمداران خواست تا مدل جایگزینی را که می تواند شامل تسلیحات هسته ای بریتانیا و فرانسه باشد، در نظر بگیرند.

وی در این مقاله اضافه کرد: «نیروهای هسته‌ای استراتژیک فرانسه و بریتانیا در حال حاضر به امنیت اتحاد ما کمک می‌کنند. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، پیشنهادهای مختلفی برای همکاری ارائه کرده است. ما باید اظهارات اخیر ترامپ را به عنوان فراخوانی برای بازنگری بیشتر در مورد امنیت اروپا زیر چتر ناتو بدانیم».

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که «پاریس و لندن تحت چه شرایط سیاسی و مالی آماده حفظ یا گسترش قابلیت‌های استراتژیک خود برای امنیت جمعی خواهند بود؟ و ما حاضریم چه سهمی در ازای این حفاظت داشته باشیم؟»

به نوشته گاردین، موضوع اصلی این است که آیا این دو کشور با استقرار تسلیحات هسته ای خود با هدف بازدارندگی برای اعضای ناتو موافقت می کنند.

مکرون پیش از این اعلام کرده بود که بازدارندگی هسته‌ای خود را خارج از ساختار فرماندهی ناتو حفظ خواهد کرد، اما پیشنهاد همکاری با اروپا در زمینه دفاع هسته ای را داده است.

وی در سال ۲۰۲۰، خواستار گفتگوی استراتژیک در مورد نقش بازدارندگی هسته ای فرانسه در امنیت جمعی اروپا شد. اما آلمان هرگز این پیشنهاد را قبول نکرد.

دونالد تاسک نخست وزیر لهستان نیز هفته جاری در سفر به پاریس، گفت که پیشنهاد مکرون برای اروپایی سازی تسلیحات اتمی هسته ای برای ایجاد یک سیستم امنیتی مشترک باید «واقعا جدی» گرفته شود.

گاردین در بخشی دیگر تاکید کرد که این موضوع احتمالا در انتخابات ماه ژوئن (خرداد) اتحادیه اروپا داغ خواهد شد.

در همین راستا، کاتارینا بارلی نامزد اصلی حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز ضمن حمایت از ایده اروپایی سازی تسلیحات اتمی در یک گفت‌وگوی خبری گفت: «اظهارات اخیر ترامپ به این معناست که دیگر نمی توان به تضمین آمریکا اعتماد کرد».

در مقابل برخی دیگر از سیاستمداران با این عقیده مخالف هستند؛ بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان از مقامات خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و خاطرنشان کرد که ترامپ هنوز حتی نامزدی حزب جمهوری خواه را هم از آن خود نکرده است.

رالف استگنر یکی دیگر از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای مشترک اروپا را «تشدید تنشی بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت: «نیازی به یک قدرت هسته‌ای اروپایی وجود ندارد، این برخلاف امنیت اروپا است».

در این میان بریتانیا اعلام کرده که تسلیحات هسته‌ای این کشور به درخواست فرمانده عالی متحدان ناتو در اروپا، برای استفاده در دسترس خواهد بود و این تسلیحات تنها در شرایط دفاع از خود از جمله دفاع از متحدان ناتو مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اما بریتانیا این پیشنهاد را در چارچوب حضور هسته ای آمریکا در اروپا ارائه کرده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید