۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 55496970

جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان پر شمار است همراه باشید تا بدانیم کبوترخانه گلپایگان کجاست.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کبوترخانه گلپایگان یکی از جاهای دیدنی گلپایگان است که توجه هر گردشگری را به خود، جلب می‌کند.

این بنا از گذشته‌های دور به همت کشاورزان احداث شده است تا هم پناهگاهی امن برای کبوتران باشد و هم کشاورزان بتوانند علاوه بر رهایی از شر آفت‌های زمین‌هایشان، از فضولات پرندگان به عنوان کود، استفاده کنند.

معماری صورت گرفته در این بناها به گونه‌ای است که هیچ پرنده‌ی شکاری همچون قوش، جغد و کلاغ، به هیچ طریقی نمی‌توانستند به داخل وارد شوند.

آشنایی با کبوترخانه گلپایگان

گلپایگان، سرزمینی کهن با تاریخی پر فراز و نشیب است که با وجود جاذبه‌های تاریخی باارزشش، هر ساله گردشگران بسیاری به استان اصفهان سفر می‌کنند. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بازدید از جاهای دیدنی گلپایگان را در برنامه گشت‌های خود قرار دهید.

یکی از این بناهای تاریخی که در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است، کبوترخانه گلپایگان نام دارد.

بنایی خشتی با معماری جالب و منحصربه‌فرد که ساخت بنایش را می‌توان به نوعی شاهکار هنری دانست.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

نوعِ طراحی کبوترخانه گلپایگان، طوری است که تابستانی بسیار خنک و زمستان‌هایی گرم و راحت دارد. این بنایِ تماشایی، بر خلاف کبوترخانه خوانسار که استوانه‌ای شکل هستند، به صورت مستطیلی بنا شده‌اند.

کبوترخانه‌هایی عظیم که به خاطر تنوع بسیار در شکل و اندازه و هماهنگی آن‌ها با طبیعت و زیبایی‌های اطراف به‌عنوان یکی از جاذبه ‌های گردشگری در استان اصفهان شناخته می‌شوند که می‌تواند مورد توجه هر گردشگری قرار بگیرد.

قدمت این کبوترخانه‌ها، به دوران قاجار می‌رسد که توسط کشاورزان احداث شده است تا هم پناهگاهی برای کبوتران باشد و هم اینکه با تولید کود از طریق پرندگان، زمین‌های کشاورزان تقویت شود.

از ویژگی این سازه‌ها، می‌توان به قطر سوراخ‌ها اشاره کرد که در ساختش از لوله‌های سفالی استفاده کرده‌اند. برای رسیدن به آدرس کبوترخانه های گلپایگان، باید خود را به امتداد رودخانه درازرودخانه برسانید تا بتوانید به راحتی آن را پیدا کنید.

گردشگران حین قدم زدن در میان این کبوترخانه‌ها، می‌توانند به گرفتن عکس‌های سلفی مشغول شوند و لحظاتی متفاوت را در کنار همراهانشان رقم بزنند.

در کنار تماشایِ دیدنی‌های تاریخی گلپایگان، لذت گشت و گذار در روستاهای این مرز و بوم را از دست ندهید، به روستای وانشان گلپایگان بروید و از باغ‌ها و چشمه‌های این روستا دیدن کنید یا به برپایی پیک نیکی ساده بپردازید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای خود خلق کنید.

پس از مشاهده روستای وانشان، سری به دیگر جاذبه های گلپایگان نظیر بازار چهارسوق گلپایگان بزنید، با رفتن به این بازار که بافتی قدیمی دارد، می‌توانید علاوه بر بازدید از معماری زیبایش، از اجناس رنگارنگ آن به عنوان سوغات خریداری نمایید.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

ویژگی‌های درجه یک کبوترخانه گلپایگان

کبوتر خانه گلپایگان گاها میزبان ۲۵ تا ۳۰ هزار کبوتر بوده است که رقم بالایی محسوب می شود. این کبوتر خانه از معماری منحصر به فردی پیروی می کند که موجب شده پرندگان شکاری همچون قوش، کلاغ و جغد هرگز نتوانند راهی به درون آن بیابند.

این تمهیدات امنیتی تنها به پرندگان شکاری ختم‌ نمی شود و ایرانیان با ساختن کانال هایی در زیر پی ها و به کار گیری ترفند های خاصی توانستند این کبوتر خانه را از ورود حیوانات شکارچی دیگری همچون مارها نیز حفظ کنند.

برای در امان نگه داشتن کبوتران از آسیب سایر حیوانات، ایرانیان بوی جانورانی مثل کفتار یا گرگ استفاده می کردند و یا از بعضی گیاهان مانند کندر و سراب برای تامین هرچه بیشتر امنیت این مکان استفاده می کردند، در گذشته رایج بود که سر گرگ یا کفتار را در میان کبوتر خانه قرار می دادند تا هشداری برای شکارچیان احتمالی باشد.

هوش ایرانیان در بکار بردن برخی ترفند ها و همینطور عظمت و ظرافت و دقت بی نظیر بکار گرفته شده در این بنا می تواند هر انسانی را به وجد بیاورد.

کبوتر خانه گلپایگان ظاهری مشابه لانه زنبور دارد و به عبارتی متخلخل است. در بخش بالایی آن تیرهای چوبی متعددی به کار رفته که در تشکیل این شبکه دارای اهمیت است.

آشیانه کبوتران در این کبوترخانه بسیار منظم و با ظرافت زیادی از مصالح کاهگل ساخته شده است که همین موضوع سبب شده که تابستان هایی خنک و بادگیر داشته باشد و همینطور در زمستان از وزش باد های سرد محلی در امان بماند.

سوراخ هایی که در این کبوترخانه برای ورود و خروج کبوتران در نظر گرفته شده بسیار دقیق و به اندازه خود کبوتر است نه ذره ای بیشتر که سبب ورود پرندگان دیگری شود و نه ذره ای کمتر که مانع از ورود کبوتران بزرگتر باشد.

معماری ایرانی با این حجم از ظرافت در نوع خودش بی نظیر است که همواره شایسته تحسین و افتخار است. همینطور که متوجه شدید این نوع از مزرعه داری یکی از پیشرفته ترین انواع آن در زمان خودش است که ایرانیان توانستند آنرا به بهترین نحو ممکن انجام دهند و بقول معروف با یک تیر چند نشان بزنند.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید