خراسان جنوبی دیدنی‌های بسیار دارد همراه باشید و از سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی بدانید.

سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: سد شوسف در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شهرستان نهبندان واقع شده است. این سد از جاذبه‌های گردشگری نهبندان به شمار می‌رود و آبشار هنگر در بالادست آن واقع شده است.

آشنایی با سد شوسف

سد شوسف در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شهرستان نهبندان واقع شده است. حجم مخزن سد در تراز نرمال ۰.۳۸۲۶ و حجم مفید مخزن ۰.۲۳ میلیون مترمکعب می باشد.

رودخانه هنگر که این سد بر روی آن احداث گردیده از ارتفاعات کوه هوری سرچشمه می گیرد و حوزه آبریز آن به شکل طویل و کشیده ای است که در امتداد شرق به غرب بوده و بیشترین نقطه ارتفاعی آن ۲۷۲۳ متر از سطح دریا است.

امتداد حرکت جریان در داخل حوزه از غرب به شرق می باشد. یکی از تفریحگاههای شوسف این سد می باشد که در غرب شوسف ساخته شده است.

سد شوسف آب مصرفی خانوار های شوسف را تامین می ‌کند. اهالی شوسف در مواقع خاص مثل لحظه باریدن باران، شکست عشقی... یا برای به اصطلاح دور دور به آنجا می ‌روند و فرشی پهن می ‌کنند و به امواج آب می ‌نگرند.

سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

سد شوسف، یکی از تفریحگاههای شهر شوسف در نهبندان می باشد که درغرب این شهر ساخته شده است. آبشار هنگر نیز که در بالادست سد جریان دارد از جاذبه های دیگر این منطقه است.

سد شوسف در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شهرستان نهبندان واقع شده است.

حجم مخزن سد در تراز نرمال ۰.۳۸۲۶ و حجم مفید مخزن ۰.۲۳ میلیون مترمکعب می باشد.

رودخانه هنگر که این سد بر روی آن احداث گردیده از ارتفاعات کوه هوری سرچشمه می گیرد و حوزه آبریز آن به شکل طویل و کشیده ای است که در امتداد شرق به غرب بوده و بیشترین نقطه ارتفاعی آن ۲۷۲۳ متر از سطح دریا است.

امتداد حرکت جریان در داخل حوزه از غرب به شرق می باشد. یکی از تفریحگاههای شوسف این سد می باشد که در غرب شوسف ساخته شده است.

آب مصرفی خانوار های شوسف را این سد تامین می ‌کند. اهالی شوسف در مواقع خاص مثل لحظه باریدن باران، شکست عشقی… یا برای به اصطلاح دور دور به آنجا می ‌روند و فرشی پهن می ‌کنند و به امواج آب می ‌نگرند.

آبشار هنگر

این آبشار در بالادست این سد واقع شده و بسیار دلنواز و زیباست. آبشار هنگر بیشتر فصلی است و در مسیر رودخانه هنگر که از کوههاک غرب شوسف سرچشمه می‌ گیرد جریان دارد.

سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

درباره شهر نهبندان

شهر نهبندان جنوبی‌ ترین شهر استان خراسان جنوبی است و در ارتقاع ۱۱۹۶ متری ازسطح دریای آزاد قرار گرفته است.

این شهر به اقتضای موقعیت طبیعی و مجاورت با کویر در دشتی نسبتاً وسیع واقع شده است. این شهرستان، از نظر ناهمواری، در شمال شامل ارتفاعاتی است که ارتفاع قله‌های آن به ۲۵۰۰ متر می‌رسد.

کوه سرخ، کوه بیدمشک وکوه بوبک از جمله این ارتفاعات هستند.

شهرستان نهبندان از شمال به کوه‌های کم‌ ارتفاع بهاران و شهرستان بیرجند، از شرق به کوه‌های گرم و کشور افغانستان و شهرستان زابل، از غرب به بلندی‌ های کوه‌ های چشمه، شاهکوه، کوه هاری و کرمان و از جنوب به دامنه کوه‌های استند و استان‌های سیستان و بلوچستان محدود می‌شود.

آب‌ وهوای نهبندان به‌ دلیل مجاورت با کویر در گروه آب و هوای گرم و خشک قرار دارد.

شهرستان نهبندان دارای دو بخش«مرکزی» و «شوسف»، دو شهر «نهبندان» و «شوسف» و پنج دهستان است.

منطقه نهبندان به‌ دلیل وجود راه‌های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، نزدیکی به کشورهای پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه‌های مهم بازرگانی استان خراسان یکی از مناطق مهم ارتباطی و تجاری این منطقه است.

هم‌ چنین وجود سنگ‌های ارزشمند در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری مبنی بر اهمیت نهبندان است.

سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

از نظر قومیت مردم این منطقه از تیره پارت‌ها و اقوام آریایی هستند که از زمان‌های قبل از اسلام در این منطقه می‌زیستند. علاوه بر قوم فارس دیگر اقوام ساکن در منطقه بلوچ و عرب هستند. مردم نهبندان با گویش محلی و نزدیک به خراسانی سخن می‌گویند.

گویش آن‌ها به گویش سیستانی نزدیک است و بعضی از آن‌ها نیز به سیستانی سخن می گویند. اکثر مردم نهبندان، مسلمان و شیعه مذهب هستند.

در زمانی که سیستان و قهستان به عنوان دو منطقه حاکم نشین مطرح بوده اند «نه» و «بندان» دو مرکز مهم حکومتی بر شمرده می شده اند که برای هر کدام نایب الحکومه ای از سوی حاکم انتخاب می شده است.

در این بین «نه» بزرگتر و مهمتر از «بندان» بوده است و همچنین به دلیل تعدادی شهر با نام «نه» در سطح کشور برای معرفی این منطقه «نه» را به همراه «بندان» می‌گفته‌اند، بعدها با مرکزیت و توسعه «نه» این شهر «نهبندان» نام گرفته است.

اشاراتی که به پیشینه تاریخی نهبندان در قبل از اسلام در منابع تاریخی شده بسیار محدود است.

یکی از منابع مستقل و کم نظیر راجع به ایران، تقریباً مربوط است به زمان تولد مسیح که به صورت یک سفرنامه تلخیص شده از ایزودور خاراکسی به دست آمده و بیشتر از لحاظ اطلاعات راجع به شرق ایران مورد توجه می‌باشد.

از اظهارات خاراکسی چنین استنباط می شود که نیه یا نه واقع در حاشیه شرق لوت در سمت جنوب شهر مهمی بوده است.

منبع دوم که البته در دوران اسلامی تالیف شده، نزهه القلوب است اثر حمدالله ابن ابی بکر، وی نه را از اقلیم سوم بر می‌شمارد که آن را اردشیر بابکان مؤسس سلسله سامانیان که از ۲۲۶ تا ۲۴۱ ه. ق پادشاهی کرد، ساخته است.

حمدالله مستوفی می‌گوید: چون اردشیر در مفازه شهر نه بساخت، شاپور بن اردشیر حاکم خراسان بود. از پدر آن شهر را در خواست کرد و او مضایقه نمود شاپور را غیرت آمد و آنجا (نیشابور) تجدید عمارت کرد و نه شاپور (نیشابور) نام نهاد.

سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید