در این مطلب راهکارهای مختلف برای درمان سوزش سر دل و رفلاکس معده معرفی شده است.

برای کاهش اسید معده هرگز این خوراکی ها را نخورید!

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، بازگشت اسید معده یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اغلب افراد تجربه می‌کنند. در بدن یک فرد بزرگسال و سالم در حدود ۲ الی ۳ لیتر شیره معده تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های شیره معده، اسید معده است. اسید معده برای تجزیه پروتئین‌ها و سایر ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده نه تنها برای هضم غذا مناسب است بلکه به از بین بردن میکروب‌ های مضر معده کمک می‌کند و از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی جلوگیری خواهد کرد. عوامل مختلفی باعث بالا رفتن یا پایین آمدن اسید معده می‌شود. بازگشت این ماده اسیدی به مری با عنوان رفلاکس معده شناخته می‌شود.

همه افراد در طول زندگی خود رفلاکس معده را تجربه می‌کنند. اما اگر مشکلاتی مثل سوزش سر دل و رفلاکس معده را به صورت مکرر تجربه می‌کنید، بهتر است به دنبال روش‌های درمانی باشید. می‌توان این مشکل را با استفاده از مصرف دارو یا تغییر رژیم غذایی حل کرد. در ادامه این مطلب از بهترین روش‌ های پایین آوردن اسید معده را برای شما بیان می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اسید معده چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید اسید معده چیست. بخشی از غذایی که مصرف می‌کنید به صورت فیزیکی در دهان تجزیه می‌شود اما فرایند هضم و تجزیه اصلی در معده اتفاق می‌افتد. در دیواره داخلی معده غده‌های متعددی وجود دارند که نوعی ماده گوارشی مایع و رقیق ترشح می‌کنند. این ماده همان شیره معده است.

بخشی از شیره معده، اسید معده نام دارد که شامل هیدروکلریک اسید است. این ماده بسیار رقیق است و رنگ خاصی ندارد. ترشح اسید معده باعث کاهش (ph) معده می‌شود و مقدار آن را تا حدود ۱.۵ کاهش می‌دهد. جالب است بدانید، این ماده اسیدی به حدی قوی است که می‌تواند فلز روی را تجزیه کند و از بین ببرد!

علاوه بر این، اغلب میکروارگانیسم‌هایی که در ابتدای دهانه ورودی معده وجود دارند را نابود می‌کند. با این وجود، افزایش ترشح اسید باعث بروز مشکلات گوناگون می‌شود. به همین دلیل، گاهی اوقات باید از راهکارهایی برای پایین آوردن اسید معده استفاده کنید.

روش های کاهش اسید معده

می‌توان از راهکارهای مختلف برای پایین آوردن اسید معده استفاده کرد. در ادامه برخی از این راهکارها را به شما معرفی می‌کنیم:

1.کم و آهسته غذا بخورید

یکی از بهترین روش‌های کاهش فوری اسید معده در طب سنتی و مدرن، این است که به آهستگی غذا میل کنید. زمانی که با عجله غذا مصرف کنید، اسید بیشتری در معده شما ترشح خواهد شد. بنابراین بهتر است به آرامی غذا میل کنید. علاوه بر این، می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید. به عنوان مثال تعداد وعده‌های غذایی را از سه وعده به ۶ وعده افزایش دهید. البته در هر وعده، باید مقدار کمی غذا میل کنید. در غیر این صورت، مجدداً معده پر خواهد شد.

2.از مصرف برخی غذاها خودداری کنید

برخی مواد غذایی خاص تاثیر بسیار زیادی بر افزایش رفلاکس معده دارند. بهتر است از مصرف برخی غذاها خودداری کنید. در ادامه این غذاها را به شما معرفی می‌کنیم:

شکلات

شکلات یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در تمام جهان است. با این حال، مصرف بیش از حد آن باعث افزایش اسید معده می‌شود. همانطور که می‌دانید، ترکیباتی مانند کافئین، کاکائو و برخی مواد شیمیایی گیاهی، در شکلات وجود دارند. تمامی این ترکیبات باعث سوزش سر دل و افزایش اسید معده می‌شوند. برخی مطالعات نشان داده است، نوعی ماده شیمیایی خاص در کاکائو وجود دارد که به بازگشت اسید از معده به مری کمک می‌کند.

نعناع فلفلی

نعنا فلفلی خواص بی‌نظیری دارد و معمولاً برای تسکین بیماری‌های گوارشی یا کاهش علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر مصرف می‌شود. اما اثرات خوبی بر رفلاکس معده ندارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، دمنوش نعنا فلفلی، بهترین دمنوش برای اسید معده است. نعنا فلفلی باعث شل شدن ماهیچه‌های اطراف معده می‌شود و بر بازگشت اسید معده به مری موثر است.

غذاهای چرب

بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ترشح شیره معده، مصرف غذاهای چرب است. غذاهای چرب با سرعت دیرتری هضم می‌شوند و باعث بازگشت اسید از معده به مری خواهند شد. زمانی که غذا برای مدت طولانی‌تری در معده باقی بماند، اسید بیشتری ترشح می‌شود. بخشی از این اسید اضافی به مری باز می‌گردد و باعث بروز مشکلاتی مثل سوزش گلو می‌شود. بنابراین بهتر است مصرف غذاهای سرخ شده را کاهش دهید. تا حد امکان، غذاهای بخارپز و غذاهای آب پز شده مصرف کنید.

غذاهای تند

بسیاری از افراد به غذاهای تند حساسیت دارند و واکنش نشان می‌دهند. غذاهای تند به شکل‌های مختلف بر دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارند و عملکرد سیستم گوارشی را مختل می‌کنند. به عنوان مثال باعث کاهش سرعت فرایند هضم غذا می‌شوند. همانطور که گفته شد، این مسئله باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شود. علاوه بر این، غذاهای تند باعث تحریک مری می‌شوند و علائم رفلاکس معده را تشدید می‌کنند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت اسید از معده به مری هستند. برخی مواد غذایی مانند مرکبات، آبمیوه، گوجه فرنگی، آناناس، سس سالاد و مواردی مانند این، خاصیت اسیدی بالایی دارند. بنابراین بهتر است مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید.

سیر و پیاز

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، سیر خام باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده می‌شود. این ماده علائم رفلاکس معده را تشدید می‌کند و باعث بروز درد شدید در ناحیه معده می‌شود. البته همه افراد نسبت به سیر واکنش نشان نمی‌دهند. پیاز خام نیز باعث افزایش ترشح اسید در معده می‌شود.

نوشیدنی های حاوی الکل

نوشیدنی‌های الکلی یکی از مهم‌ترین دلایل رفلاکس معده هستند. به طور کلی، بهتر است مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین را تا حد امکان کاهش دهید. ترکیبات موجود در این نوشیدنی‌ها، باعث بازگشت ماده اسیدی به مری می‌شوند. بنابراین نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، قهوه، چای و نوشیدنی‌های الکلی، همگی محرک ترشح اسید در معده هستند.

3.مصرف برخی مواد غذایی سالم را افزایش دهید

یکی دیگر از راهکارها برای پایین آوردن اسید معده، محصول برخی مواد غذایی سالم است. در ادامه این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم:

برگ ریحان

برگ ریحان یکی از بهترین دارهاوی اسید معده است. تاکنون تحقیقات گوناگونی روی تاثیر این ماده بر عملکرد دستگاه گوارش انجام شده است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد، برگ ریحان دارای خواص آرامبخش می‌باشد و نفخ معده را از بین می‌برد. همچنین از اسیدی شدن مری و بازگشت ماده اسیدی جلوگیری می‌کند. برای کاهش رفلاکس معده، پیشنهاد می‌کنیم ۳ یا ۴ برگ ریحان را بجوید. روش دیگر این است که چند برگ ریحان را در آب جوش بیندازید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

رازیانه

رازیانه خاصیت تسکین دهندگی بالایی دارد و به پایین آوردن اسید معده کمک می‌کند. کافی است بعد از صرف غذا، چند دانه تخم رازیانه بجوید. علاوه بر این، دمنوش رازیانه تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد دستگاه گوارشی دارد. این ماده از بروز سوء هاضمه و نفخ شدید جلوگیری می‌کند.

دارچین

دارچین یک ادویه منحصر به فرد است که خاصیت ضد اسیدی دارد و باعث آرام شدن معده می‌شود. همچنین به بهبود فرایند تجزیه غذا و جذب غذا کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای از بین بردن عفونت‌های دستگاه گوارشی، چای دارچین مصرف کنید. این ماده خواص درمانی بی‌شماری دارد و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

شکر زرد

شکر زرد حاوی مقدار بسیار زیادی منیزیم است. به همین دلیل باعث بهبود عملکرد روده می‌شود. این ماده به پایین آوردن اسید معده نیز کمک می‌کند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، شکر زرد تاثیر بسیار زیادی بر بهبود هضم غذا دارد و باعث قلیایی شدن سیستم گوارشی می‌شود. بهتر است بعد از مصرف هر وعده غذایی، مقداری شکر زرد نیمه تصفیه شده مصرف کنید. می‌توانید در فصل تابستان، شربت شکر زرد درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

شیر سرد

شیر سرد تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اسید معده دارد. زیرا حاوی مقدار زیادی کلسیم است. کلسیم نوعی ماده معدنی مورد نیاز بدن است که از تجمع اسید در معده جلوگیری می‌کند. البته قبل از مصرف شیر سرد، باید مطمئن شوید که به بیماری‌های مانند عدم تحمل لاکتوز مبتلا نیستید. برای دستیابی به نتایج بهتر، پیشنهاد می‌کنیم شیر کم چرب یا شیر بدون چربی مصرف کنید. زیرا چربی موجود در شیر، باعث افزایش ترشح اسید در معده می‌شود. شیر بادام نیز خاصیت قلیایی دارد و به خنثی شدن اسید معده کمک می‌کند.

4.به پهلوی چپ بخوابید

از دیگر راهکارهای پایین آوردن اسید معده، این است که به پهلوی چپ بخوابید. زمانی که به پشت روی زمین دراز بکشید، اسید بیشتری در معده ترشح خواهد شد. زیرا در این حالت اسفکنتر مری باز می‌شود. در نتیجه اسید داخل معده، به سمت مری حرکت خواهد کرد. زمانی که به پهلوی چپ دراز می‌کشید، اسنفکتر در سطحی بالاتر از سطح اسید معده قرار خواهد گرفت. در نتیجه، احتمال بازگشت اسید وجود نخواهد داشت.

5.صاف نشستن

تغییر وضعیت بدن، تاثیر بسیار زیادی بر پایین آوردن اسید معده دارد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اغلب افراد مرتکب می‌شوند، این است که بلافاصله بعد از مصرف غذا دراز می‌کشند. بهتر است چند دقیقه صاف روی زمین بنشینید تا از بازگشت اسید به مری جلوگیری شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، خم شدن بعد از مصرف غذا باعث کاهش سرعت فرایند تجزیه غذا می‌شود.

در این حالت، فشار شدیدی به شکم وارد خواهد شد و اسید معده به سمت بالا حرکت می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم صاف روی زمین بنشینید. در این حالت، ستون فقرات باید کاملاً صاف باشند. سپس شانه‌های خود را به سمت عقب ببرید و سر را نیز به سمت عقب هدایت کنید. می‌توانید از یک بالش برای صاف نشستن کمک بگیرید.

6.کاهش وزن

محققان متوجه شدند افرادی با اضافه وزن شدید، رفلاکس معده بیشتری نسبت به سایر مردم دارند. بنابراین کاهش وزن، یکی از مناسب‌ترین روش‌های پایین آوردن اسید معده است. تجمع چربی‌های احشایی در نواحی مختلف بدن مثل شکم، باعث آزاد شدن نوعی مواد شیمیایی می‌شود و عملکرد دستگاه گوارش را مختل می‌سازد. بنابراین دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم، کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت‌های ورزشی، به کاهش وزن و کاهش اسید معده کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره پایین آوردن اسید معده توضیح داده شد. بازگشت اسید معده از داخل معده به مری با عنوان رفلاکس معده شناخته می‌شود. این مسئله با علائم گوناگون مثل سوزش سر دل، سوزش مری و گلو و مواردی مانند این همراه است. البته همه افراد حداقل یک بار این مسئله را تجربه می‌کنند اما اگر رفلاکس معده شدید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

می‌توانید از روش‌های مختلف برای کاهش اسید معده استفاده کنید. برخی از رایج‌ترین روش‌ها، شامل مصرف داروها یا آهسته غذا خوردن است. همچنین می‌توان با کاهش مصرف برخی غذاهای ناسالم مانند غذاهای چرب، علائم رفلاکس معده را کاهش داد. به جای آن، می‌توانید مواد غذایی مفید و سالم مثل برگ ریحان، رازیانه و مواردی مانند این مصرف کنید. بهترین راه حل این است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید