یکی از تجهیزات ضروری برای سالن های مرغ داری هیتر می باشد. زیرا در صورت سرد بودن هوا در زمستان مرغ ها قادر به تخم گذاری نخواهند بود. پس اگر می خواهید در زمستان هم تولید تخم مرغ داشته بایشد نیاز به تهیه یک هیتر مناسب دارید.

راهنمایی قدم به قدم راه اندازی یک مرغداری کوچک

در این مقاله به صورت قدم به قدم راه اندازی یک مرغداری کوچک را به شما آموزش خواهیم داد. اگر شما همم علاقه مند به راه اندازی یک مرغداری کوچک برای خودتان هستید تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

مراحل راه اندازی مرغداری کوچک

همانند هر کسب و کار دیگری داشتن نقشه راه در ابتدای کار می تواند نیروی شما را برای رسیدن به هدفتان متمرکز کند و از سردرگمی در میانه راه برهاند. مراحل انجام کار به ترتیب زیر می باشد که در ادامه هر کدام را به صورت تفصیلی توضیح خواهم داد:

  • انتخاب مکان مناسب برای پرورش مرغ
  • تجهیزات مورد نیاز
  • نیروی انسانی
  • خرید مرغ

انتخاب مکان مناسب برای پرورش مرغ

با توجه به تعداد مرغ باید محل مناسبی هم برای آنها در نظر داشته باشید شما در ابتدای کار می توانید با حداقل تعداد شروع نمایید و بعد از به دست آوردن تجربه لازم تعداد را افزایش دهید.(شروع حداکثر با ۵۰۰ مرغ)

در پرورش مرغ در تعداد کم شما می توانید حتی در یک انباری ۱۰ الی ۲۰ متر نیز این کار را انجام دهید اما با افزایش تعداد به یک سالن مجهز نیاز خواهید داشت.

موضوع دیگر در مکان مرغ ها کف سالن می باشد. معمولا کف سالن مرغداری ها به دو صورت کف های توری و کف های معمولی می سازند.

کف های توری یک متر از کف اصلی ساختمان بالاتر است و به وسیله تورهای سیمی پوشانده می شود. این نوع کف بسیار استاندارد و بهداشتی است زیرا مرغ ها بر روی فضولات خود قرار نمی گیرند و آلودگی کمتر خواهد بود.

اگر بودجه کافی برای توری کردن کف ندارید می توانید از کف های معمولی استفاده نمایید. در این مدل ابتدا کف به اندازه ۲۰ سانتی متر شن ریزی می شود و پس از کوبیدن و سفت کردن شن لایه ای به ضخامت ۱۰ سانت بتن بر روی آن کشیده می شود و بعد از خشک شدن سطح آن قیرگونی می شود. در پایان نیز یک لایه ۵ سانتی متری سیمان کشی بر روی قیرگونی کشیده می شود.

در حالت کلی سالن های مرغ داری باید حداقل ۳۰ سانتی متر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد تا از هر گونه احتمال خیس شدن و رطوبت جلوگیری شود.

تجهیزات مورد نیاز

همانطور که در بالا اشاره کردم برای پرورش مرغ در تعاد کم می توانید از انباری ۱۰ الی ۲۰ متری هم استفاده کنید اما در هر سالنی که اقدام به پرورش مرغ می کنید باید تجهیزات مانند دانخوری، آبخوری، هیتر، فن تهویه و لانه برای مرغ های تخم گذار داشته باشید.

شما حتی اگر از مزرعه و یا باغچه برای پرورش مرغ استفاده نمایید باید مکانی برای زمستان در نظر داشته باشید که دارای تجهیزات ذکر شده باشد.

دانخوری

دانخوری های متفاوتی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاصی دارد، دانخوری های دستی و دانخوری های اتوماتیک که می توانید نسبت به نیاز خود دانخوری مناسبی را انتخاب کنید.

راهنمایی قدم به قدم راه اندازی یک مرغداری کوچک

آبخوری

آبخوری ها نیز دارای انواع متنوع و ویژگی های متفاوتی است که می توانید با توجه به بودجه و نیاز خود آبخوری مناسبی برای مرغ داری خود خریداری نمایید.

برای خرید تجهیزات مرغداری با بالاترین کیفیت اینجا کلیک کنید.

هیتر

یکی از تجهیزات ضروری برای سالن های مرغ داری هیتر می باشد. زیرا در صورت سرد بودن هوا در زمستان مرغ ها قادر به تخم گذاری نخواهند بود. پس اگر می خواهید در زمستان هم تولید تخم مرغ داشته بایشد نیاز به تهیه یک هیتر مناسب دارید.

اگر سالن شما در حد ۱۰ الی ۲۰ متر باشد نیازی به تهیه هیتر نیست، شما می توانید با یک بخاری کوچک نیز نسبت به تامین دمای آن اقدام کنید.

ولی در صورتی که سالن شما یک سالن بزرگ باشد خرید یک جت هیتر مخصوص مرغ داری از ضروریت ها می باشد.  

سیستم سرمایشی و رطوبت ساز

در تابستان وجود یکی سیستم سرمایشی و تهویه مناسب برای مرغ داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تابستان و روزهای داغ سال هوای سالن مرغ داری به شدت افزایش پیدا می کند و باعث استرسی گرمایی در مرغ ها و در نتیجه باعث خفگی و تلف شدن آنها می شود.

استفاده از کولر و یا پدکولینگ بهترین انتخاب برای سالن های بزرگ می باشد. در سالن هایی که فاقد سیستم خنک کننده پد کولینگ می باشند عموما از رطوبت سازهای دیسکی و پروانه ای برای تأمین و کنترل رطوبت مرغداری استفاده می شود.

سیستم تهویه سالن مرغ داری

سیستم تهویه از حیاتی ترین بخش های یک مرغداری است که در صورت نداشتن طراحی اصولی باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

در مرغداری ها به منظور تامین دمای مطلوب، تامین رطوبت، تامین اکسیژن مورد نیاز طیور و همچنین خارج کردن گازهای بد بو و مضر نیاز به سیستم تهویه اصولی و مناسب می‌باشد.

تامین اکسیژن لازم برای تکمیل فرآیند رشد طیور و همچنین خارج کردن گاز سمی و خطرناک آمونیاک حاصل از فضولات، نقش پر رنگ سیستم تهویه در مرغداری ها را نشان می دهد.

سیستم های تهویه با جابجای هوای داخل سالن مرغداری با هوای تازه بیرون علاوه بر کاهش دما، کاهش رطوبت، دفع گازهای سمی و رفع بوی بد باعث تامین اکسیژن مورد نیاز طیور برای تکمیل فرایند رشد و هضم غذا می گردد.

تهویه مرغداری در تابستان

یکی از مشکلات مرغداری ها در تابستان علاوه بر وجود گازهای سمی و بومی بد، گرمای داخل سالن ها و سوله های مرغداری است. استفاده از پنجره های جانبی به عنوان سیستم تهویه طبیعی به تنهایی قادر به از بین بردن گرما و رطوبت و همچنین تامین اکسیژن نمی باشد، زیرا تغییر شرایط محیطی در مدت زمان کوتاه باعث کاهش کارآیی این سیستم می شود.

جهت حفظ دما، رطوبت و اکسیژن ثابت، وجود سیستم تهویه مکانیکی هوا در کنار سیستم تهویه طبیعی ضروریست.

تهویه مرغداری در زمستان

تهویه هوا در زمستان بسیار سخت و پیچیده تر از فصل تابستان می باشد. زیرا سوله ها و سالن های مرغداری برای صرفه جویی و تامین گرمای سالن باید کاملا بسته و محفوظ باشد. در این سالن های بسته فعالیت جت هیتر های بدون دودکش نیز عامل فزاینده ای بر آلودگی هوای داخل سالن است و نیاز به تامین اکسیژن و تصفیه هوای مرغداری را افزایش می دهد. 

وجود فن های هواکش و تهویه این مشکل مرغداری ها را حل نموده و با بیرون راندن گازهای مضر و تهویه هوا، اکسیژن مورد نیاز طیور را تامین می کند. 

تجهیزات تهیه دان

برخی از مرغداران اقدام به تهیه دان آماده برای مرغ های خود می کنند و اگر مرغداری شما کوچک باشد شاید این کار برای شما هم به صرفه باشد.

ولی در صورتی که مرغ داری بزرگی دارد و تعداد مرغ هایتان زیاد باشد بهتر است با تجهیز مرغ داری خود به دستگاه های آسیاب، میکسر و بالابر دان مصرفی مرغ ها را با قیمت ارزان تری خودتان تهیه نمایید

 نیروی انسانی (کارگر مرغداری)

اگر خود شما با نگهداری و مراقبت از مرغ ها آشنا باشید و تعداد مرغ کمی داشته باشید نیاز به استخدام کارگر برای مرغداری نیست. 

اما اگر شما یک مرغ داری بزرگ با تعداد مرغ های زیادی دارید حتما باید چند کارگر حرفه‌ای داشته باشید تا بتوانید کارهای روزانه مرغداری را مدیریت کنید.

خرید مرغ و جوجه

حال که سالن و تجهیزات مناسب برای مرغ داری تهیه شده است نوبت خرید مرغ می‌باشد. در این بخش ابتدا باید مشخص کنید که می خواهید چه تعداد و چه نوع مرغی را پرورش دهید!؟ مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار و یا مرغ بومی تا بتوانید میزان سرمایه مورد نیاز را برآورد کنید. 

سخن پایانی

مرغ داری یکی از کسب و کارهای پردرآمد می باشد که می توانید با راه اندازی یک مرغداری کوچک و تهیه تجهیزات مورد نیاز نسبت به پرورش مرغ های تخم گذار یا گوشتی بپردازید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید