۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 55496434

جنگل‌های ایران دیدنی هستند همراه باشید تا بدانیم بهترین جنگل استان بوشهر کجاست.

بهترین جنگل استان بوشهر کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از مناطق نمونه‌ی گردشگری در شهرستان جم استان بوشهر ، جنگل گلوبردکان واقع در بخش ریز این شهرستان است.

این جنگل با داشتن درختان بسیار سایه‌گستر و رود تقریبا دائمی همه ساله پذیرای مهمانان بسیاری است.

جنگل گلوبردکان ریز از جمله مناطقی است که عید نوروز بسیار پر تردد و مهمان‌پذیر بوده و به دلیل وسعت نسبتاً زیاد تعداد زیادی از مسافران نوروزی و مردم بومی می‌توانند از محیط مفرح آن استفاده کنند.

جنگل گلوبردکان؛ بهترین جنگل استان بوشهر

از مناطق نمونه‌ گردشگری شهرستان جم در استان بوشهر، جنگل گلوبردکان است. این جنگل با داشتن درختان بسیار بلند و سایه ‌گستر و رود دائمی همواره پذیرای مهمانان است.

جنگل گلوبردکان بخش ریز شهرستان جم، از مناطق پرتردد در ایام نوروز است. درختان متعدد، پوشش گیاهی منحصر به فرد، جریان رودخانه دائمی، هوای مطبوع و همجواری کوه‌ ها از ویژگی‌ های این جنگل به شمار می رود.

این جنگل، زیست بوم وسیع با تنوع گسترده گیاهی و جانوری، مکانی بکر برای انواع تحقیقات زیستی به شمار می رود.

بهترین جنگل استان بوشهر کجاست؟

جنگل گلوبردکان با بیش از چهل گونه پرنده مهاجر که شناسایی شده اند، مانند شاهین آمور، کورکور بال سیاه، عقاب طلایی، عقاب دوبرادر همچنین کفتار راه راه (در حال انقراض)، پلنگ، کله بز و چند گونه دیگر از جنگلهای چشمگیر ایران محسوب میشود.

این جنگل با مناظر طبیعی و چشم‌ اندازهای بسیار زیبا که از ترکیب سه عنصر جنگل، کوهستان و رودخانه بوجود آمده در برابر دیدگان گردشگران خودنمایی می کند.

جنگل گلوبردکان که در سال‌ های نه‌ چندان ‌دور در مسیر خود رودخانه ها و چشمه های خنک و زیبایی داشت؛ در چند سال اخیر با کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی ‌رویه از سفره‌ های آب زیر زمینی مواجه است و یگر نشانی از رودخانه پرخروش و چشمه‌ های پر آب در آن نیست.

خشکسالی، قطع درختان توسط غارتگران طبیعت، خالی‌ شدن سفره‌ های زیر زمینی، عدم توجه مسئولان به حفظ و احیای جنگل، آتش‌ سوزی، تجاوز به حریم جنگل دست به دست هم داده ‌است تا نابودی این جنگل هر چه زودتر رقم خورد.

آتش‌ سوزی های عمدی و سهوی، تخریب توسط انسان‌، دخالت ‌های ناسنجیده انسان‌ ها در طبیعت بخش ریز، تغییر کاربری، آلودگی ‌های ایجاد شده در این منطقه و کم‌ آبی از تهدیدات اصلی این جنگل بشمار می رود.

این جنگل که آوازه آب، آبادی و درختان دلربایش به اکثر شهرها رسیده است، جنگل‌ بان ندارد و هر تابستان بخشی از آن طعمه آتش‌ سوزی ‌های بی ‌رحمانه می ‌شود.

رودخانه دائمی جنگل، فرسنگ‌ ها عقب ‌نشینی کرده و درختان سایه ‌گستر و برافراشته، در هنگام یورش عظیم سیلاب ‌های زمستان، نقش بر زمین می ‌شوند.

جمعیت گسترده ماهیان در اردیبهشت ماه، در غربت بی ‌آبی، از نفس می‌ افتند و می ‌میرند.

حفر چاههای عمیق توسط شرکتهای مختلف و استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی از دیگر تهدیدات این جنگل است.

جنگل گلوبردکان در فاصله سه کیلومتری بخش ریز شهرستان جم واقع شده است.

بهترین جنگل استان بوشهر کجاست؟

ویژگی جالب جنگل گلوبردکان

در این جنگل می توانید شاهد درختان متعدد، پوشش گیاهی منحصر به فرد، جریان رودخانه دائمی، هوای مطبوع و همجواری کوه‌ ها باشید که از ویژگی های اصلی این جنگل محسوب می شوند.

این جنگل مانند تمامی جنگل ها محل زندگی حیوانات و پرندگان زیادی است که بیش از چهل گونه پرنده مهاجر را در این جنگل شناسایی کرده اند. از میان آنها می توان به شاهین آمور، کورکور بال سیاه، عقاب طلایی، عقاب دوبرادر اشاره کرد.

علاوه بر این ها در جنگل حیوانات مختلفی مثل کفتار راه راه، پلنگ، کله بز و … زندگی می کنند که از بین آنها کفتار راه راه از جمله گونه های در حال انقراض است.

قرار گیری جنگل، کوهستان و رودخانه در کنار هم باعث شده است صحنه ای حیرت انگیز در آنجا ایجاد شود که گردشگران زیادی را به این سمت می کشاند.

جم یکی از شهرستان های جنوبی ایران به شمار می رود که در استان بوشهر قرار دارد و یکی از استراتژیک ترین شهرستان های کشور نیز محسوب می شود.

این شهرستان از شرق و شمال‌شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان عسلویه و از جنوب‌غربی به شهرستان کنگان و از شمال به شهرستان دشتی و شمال‌غربی شهرستان دیر محدود می‌شود.

در این شهرستان می توانید شاهد جاذبه های گردشگری گوناگونی باشید که در دسته های تاریخی طبیعی قرار دارند. یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان جنگل گلوبردکان نام دارد که در در بخش ریز در شهرستان جم استان بوشهر واقع شده است.

این جنگل بیش از دو قرن قدمت دارد و به سبب طبیعت زیبایش در بین گردشگران و مردم محلی بسیار محبوب است.

این جنگل ها در معرض خطر و تخریب های متعددی قرار دارند که شامل آتش‌ سوزی های عمدی و سهوی، تخریب توسط انسان‌، دخالت ‌های ناسنجیده انسان‌ ها در طبیعت بخش ریز، تغییر کاربری، آلودگی ‌های ایجاد شده در این منطقه و کم‌ آبی می شود.

از آنجایی که این جنگل، جنگلبان ندارد آسیب های فراوانی به آن وارد شده است و رودخانه دائمی آن به حد زیادی عقب نشینی کرده است.

برای گشت و گذار در این ناحیه نیازی نیست هزینه ای بپردازید و می توانید به رایگان از آن دیدن کنید. در این محوطه امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد پس بهتر است وسایل مورد احتیاجتان را با خود ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید.

بهترین جنگل استان بوشهر کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید