همراه باشید و از تاریخ دقیق روز جانباز در سال 1402 بدانید.

روز جانباز در سال 1402 چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری روز جانباز چیست؟

تاریخ دقیق روز جانباز در سال 1402

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ – ولادت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز [4 شعبان 1445]

روز جانباز (ولادت حضرت ابوالفضل عباس) برابر است با چهارشنبه 25 بهمن 1402 مصادف با 14 فوریه 2024 میلادی و یا 4 شعبان سال 1445 قمری.

سالگرد ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ، روز جانباز نام گذاری شده است.

تاریخ روز جانباز به شمسی: چهارشنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ روز جانباز به میلادی: Wednesday, February 14, 2024
تاریخ روز جانباز به قمری: أربعاء، ۴ شعبان ۱۴۴۵

تاریخ ولادت حضرت عباس و روز جانباز در تقویم سال 1402 روز چهارشنبه 25 بهمن مصادف با 4 ماه شعبان سال 1445 قمری است.

عباس بن علی (به عربی: العباس بن علی) مشهور به ابوالفضل و قمر بنی‌هاشم و باب‌الحوائج

(زاده ۴ شعبان ۲۶ هجری قمری و درگذشته ۱۰ محرم ۶۱ هجری قمری)

پسر علی بن ابی‌طالب و ام‌البنین و برادر کوچک‌تر حسین بن علی است.

شهرت و محبوبیت او نزد مسلمانان به ویژه شیعیان بیشتر به خاطر شجاعت و

همچنین وفاداریش نسبت به حسین بن علی در نبرد کربلا می‌باشد.

روز جانباز در سال 1402 چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق و علت نامگذاری روز جانباز چیست؟

علت نامگذاری روز جانباز

جانباز یعنی جان بازنده و اصطلاحاً به کسانی گفته میشود که در راه دین یا حفاظت از میهن یا خانواده، جان خود را در معرض خطر می‌اندازند. جانبازی به هیچ عنوان به انجام کارهای عاشقانه و عاقلانه گفته میشود و به هیچ عنوان به معنای انجام کار بدون تفکر نیست. تاریخ روز جانباز مصادف با ولادت با سعادت ابوالفضل العباس، برادر امام حسین است که در روز عاشورا با جانبازی و فداکاری تا آخرین لحظه از عزت و شرافت امام و دین خویش دفاع کرد.

سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیه‏السلام، روز جانباز نام‏گذاری شده است. عباس علیه‏السلام بزرگ جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلی گاه ایثار و جانبازی کرد. فداکاری‏های برادر رشید امام حسین علیه‏السلام در تاریخ بشر مانندی ندارد. دست حیدرآسای عباس علیه‏السلام .....

سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیه‏السلام، روز جانباز نام‏گذاری شده است. عباس علیه‏السلام بزرگ جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلی گاه ایثار و جانبازی کرد. فداکاری‏های برادر رشید امام حسین علیه‏السلام در تاریخ بشر مانندی ندارد. دست حیدرآسای عباس علیه‏السلام شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده کربلا نگاشت، و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت.

حضرت ابوالفضل العباس علیه‏السلام، آموزگار بزرگ عشق و وفا، امیر ادب، الگوی بی‏بدیل شجاعت و مردانگی، رهروی راه رهبر، مجموعه‏ حسن و گلدسته‏ای در گلستان جان افزای دین است. آن بزرگوار، آن‏چنان دل‏ها را به تسخیر درآورده است که با گذشت چهارده قرن، هنوز همه‏ی جانبازان آگاه جهان از شریعه‏ی معرفت او، زلال وفا می‏نوشند و درس ادب می‏آموزند؛ و با یاد و نام اوست که امان نامه‏های یزیدی را پاره می‏کنند و از کاخ‏های زرّین و سفره‏های رنگین، چشم می‏پوشند.

انسان‏ها در همه‏ زمینه‏های وجودی، به شناخت قمر بنی‏هاشم نیاز دارند. نیاز به شناخت وجود کامل آن حضرت، ویژه‏ی جانبازان نیست، بلکه نیاز همه‏ی دلدادگان کوی دوست و آزاد مردان جهان است. عباس علیه‏السلام بصیرتی نافذ و ایمانی استوار داشت. او در رکاب برادرش، امام حسین علیه‏السلام جهاد کرد و به افتخار شهادت دست یافت. عباس علیه‏السلام بزرگ‏مردی است که از دیروزش برای فردایش توشه گرفت و در راه امامش جانبازی کرد.

نخستین جانباز اسلام، وجود مبارک پیام‏ آور مهر و دین، رسول امین، حضرت خاتم‏ الانبیاء، محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله است؛ هم او که دندان‏های مبارکش را با پرتاب سنگ خشونت شکستند. در مرتبه‏ پس از آن، امیرمؤمنان، ولی خدا حضرت علی علیه‏السلام قرار دارد؛ بزرگ‏مردی که سراسر پیکرش، زخم‏دار دشمنان دین و دانش و عدالت بود. در مرتبه‏ دیگر، اسوه زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام قرار دارد؛ همان بانوی بهشتی که در خط ولایت و رهبری همواره جانبازی کرد و از هیچ کوششی فروگذار نکرد. همان شفیعه‏ روز جزا که هنوز تاریخ بر مقام عصمت و عفت وی رشک می‏برد و شرمنده‏ی جفا و بی‏مهری‏ های ناسپاسان نسبت به ساحت مقدس اوست.

حضرت امام خمینی رحمه‏الله بارها با کلام الهی خود جانبازان و ایثارگران را مورد تفقّد قرار داده، آنها را مایه سرافرازی ملت ایران خوانده‏اند. ایشان، با آن مقام والای الهی خود را در برابر جانبازان کوچک شمرده، می‏فرماید: «وقتی امثال شما قدرتمندان روحی را می‏بینم با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح، خجالت می‏کشم که خودم را یک انسان متعهد بدانم. زبان و پیام ما عاجز از ترسیم مقام بلندپایه عزیزانی است که برای اعتلای کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامی جانبازی نموده‏اند».

و در جای دیگر می‏فرماید: «به اسلام بزرگ برای داشتن این جانبازان در راهِ حق، که برای اسلام و میهن اسلامی خود از همه چیز خویش می‏گذرند تبریک تقدیم می‏کنم»

امام خمینی (س) در جای دیگر خطاب به جانبازان می فرمایند: " میزان در انسان معنویت است. کوشش کنید که خودتان را با محتوا کنید. معنویت ایجاد کنید و از این هیچ باکی نداشته باشید که انسان دست ندارد، پا ندارد، چشم ندارد. در روایت آمده است که بعضی از انبیا بودند که چشم نداشتند و پا هم نداشتند. سعادت به داشتن دست و پا نیست و به داشتن مال نیست. سعادت یک امری است که مربوط به روح است. مربوط به قلب انسان است. شما بچه‏ های عزیز من که روح‏تان سالم، قلب‏تان پاک است و ان‏شاءاللّه‏ بر مبنای ایمان و تواصی به برّ و حق رشد می‏کنید، شما سعادت‏مندید و من از خدای تبارک و تعالی، سعادت همگی را می‏خواهم."

حضرت امام خمینی (س)، جانبازان را مایه‏ی افتخار و سربلندی ملت ایران دانسته است. ایشان ارادت قلبی خویش را نسبت به این قشر فداکار و ایثارگر، این‏گونه ابراز می‏دارد: "سلام بر عزیزان ما که در راه عزّت اسلام و عظمت کشور اسلامی به پاخاستند و در راه دفاع از میهن، معلول و مجروح شدید و برای خودتان، مایه‏ی افتخار و برای ملت بزرگ‏تان، هم مایه‏ی تأسف و هم سربلندی شدید. درود بر شما جانبازان و مصدومان که اعضا و سلامت خود را در راه اعتلای قرآن کریم از دست داده‏اید. ملت شریف و اسلام بزرگ هیچ‏گاه شما عزیزان را از یاد نمی‏برد. درود بر خواهران و برادران مصدوم و معلول که شجاعانه در راه حق و پیروزی، قیام و فداکاری کردند و ملت را در جهان سرافراز کردند. این‏جانب، تقدیر و تشکر و دعای خالصانه‏ ام را به شما عزیزان اهدا می‏کنم و از خداوند متعال، سلامت و سعادت و بهبودی شما فرزندان اسلام را خواهانم".

جانبازان و ایثارگران پشتوانه بزرگ جامعه و انقلاب اسلامی ما هستند. آنان اگرچه بخشی از پایشان را از دست داده‏ اند، اما ایستاده‏ اند تا نام، یاد و فرهنگ شهیدان را زنده نگه دارند؛ و اگرچه ممکن است دستی در بدن نداشته باشند، ولی هم‏چنان علمداران این انقلابند. آنان شور و نشاط حسینی را در جامعه برپا داشته‏اند، و هم‏چنان در صحنه باقی مانده‏ اند.. آنان مانده‏ اند تا مصیبت‏ های صدر اسلام تکرار نشود و ذهن مردم از عطر ولایت تهی نگردد. آری، آنان هم‏چنان مانده‏اند تا رسالت بزرگ خویش را که زمینه‏ سازی برای ظهور حضرت ولی عصر، ارواحنافداه، می‏باشد به پایان رسانند.

درباره روز جانباز

سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ، روز جانباز نام گذاری شده است. عباس علیه السلام بزرگ جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلیگاه ایثار و جانبازی نمود. فداکاری های برادر رشید امام حسین علیه السلام در تاریخ بشر مانندی ندارد. دست حیدرآسای عباس علیه السلام شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده، کربلا نگاشت، و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت.

امام جانبازان

هر ورق از دفتر زندگی امیرالمؤمنین علیه السلام جلوه ای از امامت و ولایت است. علی علیه السلام در عرصه ایمان امام مؤمنان، در جبهه های نبرد امام مجاهدان، در عبادت امام عابدان، در زهد و تقوا امام متّقیان، در عشق به محبوب سیّدالعشاق، و در همه ابعاد دینی و اجتماعی پیشوای اهل ایمان است.

او امام جانبازان نیز هست. هرگز از مرگ نهراسید و همواره مشتاق شهادت بود و بلاهای کوچک و بزرگ را به جان می خرید. «لَیلَة المَبیت» یکی از صحنه های درخشان جانبازی اوست. امیرالمؤمنین علیه السلام بارها جان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را از خطر تهدید بت پرستان نجات داد و اسلام را حیات دوباره بخشید. این گوشه ای از جانبازی های علی علیه السلام در راه اسلام و یاری پیامبر بود.

جانبازی در قرآن

در لیلة المبیت پس از این که امیرالمؤمنین علیه السلام در بستر پیامبر خوابید و بزرگ ترین خطر را به جان خرید تا پیامبراسلام صلی الله علیه و آله وسلم ، با سلامت کامل بتواند به مدینه هجرت کند و حکومت مقتدر اسلامی را در آن جا ایجاد نماید، درباره این فداکاری و جانبازی علی علیه السلام این آیه شریفه نازل شد: «و از گروه مردم کسی هست که از جان خویش در راه تحصیل رضایت خداوند می گذرد و خداوند بر بندگان خود مهربان است».

پیام تبریک ولادت حضرت عباس(ع)

به روی دست علی ماه هویدا شده است

این قمر آینه هیبت بابا شده است

به رخش شمس خدا محو تماشا شده است

در دل زینب وارباب چه غوغا شده است

گفت ارباب به زینب قمرم می آید

دلت آسوده که سردار حرم می آید

ولادت حضرت عباس(ع) مبارک باد

روزی شعر من امشب دو برابر شده است

چون که سرگرم نگاه دو برادر شده است

چون که بانوی کلابیه پسر آورده

چشم وا کن ، پدر خاک قمر آورده

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

ای حرمت قبله حاجات ما

یاد تو تسبیح ومناجات ما

تاج شهیدان همه عالمی

دست علی ماه بنی هاشمی

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

باشد حسین فاطمه چون شمع و او پروانه اش

جان می کند ایثار او چون او بود جانانه اش

کرب و بلا میخانه و او ساقی میخانه اش

حق از می قالوا بلی پر می کند پیمانه اش

میلاد حضرت عباس(ع) و روز جانباز مبارک باد

هر گل خوشبو که گل یاس نیست

هر چه تلألو کند الماس نیست

ماه زیاد است و برادر بسی

هیچ یکی حضرت عبـاس نیست

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

یا ابوفاضل تو جانباز ره قرآن و دینی

راحت جان علی نور دل ام البنیی

ساقی لب تشنه گان و سرپرست کودکانی

پیشتاز لشگر اسلام چون حبل المتینی

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

چهارم شعبان ، روز شکفتن گل معطر ابالفضل (ع)

بر شاخسار اهل‏ بیت (ع) مبارک باد

عباس یعنی رنگ سرخ پرچم عشق

یعنی مسیر پر پیچ و خم عشق

جوشیدن بحر وفا معنای عباس

لب تشنه رفتن تا خدا معنای عباس

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

روشنگر آفتاب ، عباس آمد

تفسیر زلال آب ، عباس آمد

خیزید ، گل آرید و گل افشانید

زیرا که گل بوتراب ، عباس آمد

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد . .

ما بر علی و آل علی حساسیم

ما ریزه خور سفره ی خیرالناسیم

این فخر بود تا به جزا ما را بس

ما سائل بیت الشرف عباسیم

ولادت حضرت ابالفضل العباس مبارک

امشب شب میلاد علمدار حسین است

میلاد علمدار وفادار حسین است

گر بود علی محرم اسرار محمد

عباس علی محرم اسرار حسین است

ولادت حضرت ابوالفضل (ع) مبارک باد

عباس و ماه هاشمیون نام این پسر

پشت سر حسین علی گام این پسر

در آسمان دین شمس ولا رسید

جان ولایت و روح وفا رسید

ولادت حضرت ابالفضل العباس مبارک

عید میلاد نگار نازنین آمد

دیده بگشا لاله ی اُمّ البنین آمد

آمد امید دل حلال هر مشکل

مولا ابوفاضل

ولادت حضرت ابالفضل العباس مبارک

پرچم فراز دین حق پرورده مولاست او

چون در شجاعت رهبری بی باک و بی پرواست او

همسنگر آزادگی با یوسف زهراست او

باب الحوائج در جهان بر خلق ما فیهاست او

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

کوله بار زخمتان، در روز میلاد اباالفضل(ع)، سرشار از نسیم شفاعت و عنایت باد.

ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز مبارک باد

دو ماه از دو افق در دو شب تجلّی کرد

یکی شهنشه دوران ، یکی امیر سپاهش

دو گوهر از دو صدف از دو بحر گشت نمایان

یکی چراغ هدایت ، یکی معین و گواهش

یکی حسین و یکی ناصر حسین ، ابوالفضل

که جان خویش به کربلا بداد به راهش

شعبان شد و پیک عشق از راه آمد

عطر نفس بقیت الله آمد

با جلوه ی سجاد و اباالفضل و حسین

یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد

ولادت حضرت عباس (ع) مبارک باد

آمد به جهان گل معطر

جان فاطمه عزیز حیدر

حق کرده به ما لطف و عنایت

از ره آمده روح کرامت

عباس گل باغ ولایت

موسم شادی و سرور آمد

ولادت حضرت ابالفضل العباس مبارک

او آمده تا خویش را سر مست شیدایی کند

کز مستی و شیدایی اش بر خلق آقائی کند

در کربلای پر بلا جنگی تماشایی کند

در خدمت پیر عطش لب تشنه سقایی کند

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

امشب بوی بهار آمد

بوی عطر نگار آمد

از یثرب گل به بار آمد

عباس آمده زره

بیت ولایت شده چنان گلشن

بگو علی جان چشم شما روشن

ولادت حضرت ابالفضل العباس مبارک

بر گو به ساقی پر زمی جام طهورائی کند

تا شمع جمع عاشقان یار تماشایی کند

کز هاتف غیبم ندا از حی سرمد آمده

عباس بهر یاری دین محمد آمده

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

جانم به فدای تو، ای ماه بنی هاشم

قربان وفای تو، ای ماه بنی هاشم

ای عبد مطیع حق، حق داده تو را رونق

این است جزای تو، ای ماه بنی هاشم

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

هرچند که راه هنر مدح نپویم

حیف است ز اوصاف اباالفضل نگویم

پرسند اگر سرور و سلطان ادب کیست

جز نام اباالفضل به هر بزم نگویم

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

آمد آن ماه که خوانند مه انجمنش

جلوه گر نور خدا از رخ پرتو فکنش

آیت صولت و مردانگی و شرم و وقار

روشن از چهره تابنده و وجه حسنش

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

تو ساقی عطشانی، سقّای یتیمانی

رحمت بصفای تو، ای ماه بنی هاشم

تو اصل مناجاتی، تو قبلۀ حاجاتی

چشمم به عطای تو، ای ماه بنی هاشم

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

نگاری نازنین امشب می آید

یَل ام البنین امشب می آید

علمدار رشید و مهربانی

بر آن سالار دین امشب می آید

ولادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) مبارک باد

از همت و ایمان و فداکاری و اخلاص

داری تو نشان همه احرار، ابوالفضل

از بهر برادر، چو علی بهر پیمبر

ای حامی حق، در همه رفتار ، ابوالفضل

میلاد حضرت عباس (ع) مبارک باد

دستی به دامانت زنم ای مهربان ابوالفضل

از مرحمت لطفی نما بر شیعیان ابوالفضل

ما عاشقان کربلائیم ای مه تابان

جوئیم همه راهش ز تو با صد فغان ابوالفضل

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

مژده ای حزب خدا یار حسین آمد

سید و سالار انصار حسین آمد

عید میلاد علمدار حسین آمد

صدق و صفا آمد، عشق و وفا آمد

ای ماه خیرالناس خوش آمدی عباس

ولادت حضرت ابالفضل العباس مبارک

ای علمداری که دستت بوسه گاه مرتضاست

افضل الاعمال حیدر بوسه بر دست شماست

اقتدا بر مرتضی کردند جمع اهل بیت

دست تو سرشار از عطر نسیم بوسه هاست

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

فرزند دلیر حیدر آمد

عباس امیر لشکر آمد

می خواست نشان دهد ادب را

یک روز پی از برادر آمد

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد

میلاد مسعود اباالفضل جوان است

هنگام شادی و سرور شیعیانست

از دامن ام البنین ماهی عیان است

کز روی وی شرمنده ماه آسمانست

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد.

واله روی زیبایت/همه ی آل پیغمبر

بنشسته از مقدمت/خنده بر لبهای حسین

مهر سما ماه زمین/دسته گل ام البنین

خوش آمدی ابوفاضل

ولادت حضرت عباس(ع) مبارک باد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید