مناسبت‌های مختلف بهانه‌ای برای جشن و شادی هستند همراه باشید تا از تاریخ دقیق روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ بدانیم.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

به گزارش سلام نو روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور دلیر مردانی است که صادقانه در راه آرمان‌هایشان جان خود را از دست دادند و در مقابل زورگویی‌ها سر خم نکردند و در حفاظت از سنگرهای آسمان دلیرانه جنگیدند.

با توجه به نزدیک شدن روز نیروی هوایی این روز را به عزیزان شاغل در این نیرو تبریک گفته و امیدواریم در هرکجا که هستند سلامت باشند و پایدار و همچنان همراه با مردم ایران.

تاریخ دقیق روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲

تاریخ روز نیروی هوایی در تقویم شمسی برابر است با:

پنج شنبه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۲

تاریخ روز نیروی هوایی در تقویم قمری برابر است با:

روز ٢٧ رجب ١۴۴۵

تاریخ روز نیروی هوایی در تقویم میلادی برابر است با:

Thursday, February ۸, ۲۰۲۴

در پی ورود امام خمینی (ره) به ایران در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷، افراد شاه و رژیم شاهنشاهی هنوز به ماندن و برقرار رژیم پهلوی خوشنود بودند که همافران نیروی هوایی ارتش با حضور در اقامتگاه امام بیعت خود را با انقلاب اسلامی عنوان کردند و شاه بیش از پیش سرنگونی رژیم خود را به چشم دید.

نیروی هوایی ایران در سال ۱۳۰۳ و با همت نخست‌وزیر وقت آن زمان که رضاشاه تاسیس شد و در خرداد ۱۳۰۳ حکم عمومی قشون، تحت شمار ۲۲۲ برای تأسیس نیروی هوایی صادر گردید و به این ترتیب ریاست ستاد آن را سرهنگ احمد نخجوان عهده دار شد.

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران که یکی از ۴ نیروی زیر مجموعه ارتش می باشد مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران را عهده دارد و در حال حاضر نام مستعار آن "نهاجا" و سرتیپ حمید واحدی فرمانده وقت نیروی هوایی می باشد.

دهه فجر انقلاب اسلامی از روز ۱۲ بهمن آغاز و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد که هر روزش به یک نام خوانده می شود و یک روز آن نیز به پاس رشادت های نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به نام روز نیروز هوایی نامگذاری شده است.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

چند اتفاق جالب

یکی از گام های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کن ساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه ی نظامیان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ بود.

یک هفته از ورود امام قدس سره به ایران گذشته بود و هنوز رژیم شاهنشاهی پا بر جا و بختیار مدعی مقاومت در مقابل انقلاب بود، ملت در انتظار وعده ی امام بود که در بهشت زهرا فرمودند: من توی دهن این دولت می زنم.

شایعه ی کودتای ارتش، روز به روز فراگیرتر می شد و همه نگران اوضاع و احوال بودند.

اگر چه اعتصابات پراکنده در برخی از واحدهای ارتش گسترش و موضوع به روزنامه ها نیز کشیده شده بود، اما هنوز مردم، ارتش را در مقابل خود می دیدند و نگران آینده ای مبهم و در هراس از روزی که درگیری نهایی ارتش و مردم بخواهد سرنوشت نهایی انقلاب را رقم بزند، بوده و عده ای هم آماده ی نبرد مسلحانه برای حصول پیروزی نهایی می شدند.

بهترین و عظیم ترین کاری که می توانست روحیه ی انقلاب را تقویت کند، مقاومت دولت بختیار را در هم شکند، و مأموریت هایزر را در طراحی کودتای نظامی با شکست مواجه سازد و در نهایت روحیه ی معدود نظامیانی را که هنوز انقلاب را باور نکرده بودند درهم شکند، اعلام همبستگی ارتش با ملت بود.

مقامات عالی رتبه نظامی به هیچ وجه زیر بار پذیرش انقلاب و اعلام همبستگی با مردم نرفته و هم چنان از دولت بختیار حمایت می کردند.

در این شرایط نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه ی ملی و مذهبی خود را انجام دهند.

لذا با یک حرکت متهورانه به سیل خروشان ملت پیوستند و در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه ی علوی سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

قسمتی از بیانات امام خمینی در روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ در جمع پرسنل نیروهای هوایی

امام خمینی فرمودند: « درود بر شما سربازان امام عصر سلام الله علیه، همانطور که فریاد زدید، تاکنون در خدمت طاغوت بودید، طاغوتی که همه هستی ما را ساقط کرد، طاغوتی که ما را برده خارجی‌ها کرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام الله علیه و در خدمت قرآن کریم هستید.»

تصویر بیعت پرسنل نیروی هوایی ارتش به هنگام بیعت و سلام نظامی در مقابل امام خمینی که در روزنامه‌های فردای آن روز چاپ شد، دژخیمان رژیم را بیش از پیش نا امید و امواج خروشان انقلابی مردم را فزونتر کرد. اکنون تنها سه روز تا پیروزی انقلاب اسلامی باقی بود.

رویدادهای ۱۹ بهمن ۱۳۵۷

  • جعفر شریف امامی، نخست وزیر سر سپرده محمدرضا پهلوی که باعث به وجود آمدن حوادثی نظیر جمعه سیاه (۱۷ شهریور) و کشتار دانش آموزان (۱۳ آبان) شده بود، در چنین روزی، در حالی که تمام ثروت خود را به خارج منتقل کرده بود، از ایران فرار کرد.
  • در این روز یعنی روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ همافران که جمعی از نظامیان متعهد نیروی هوایی بودند به دیدار امام در مدرسة رفاه تهران رفتند و همبستگی خود را برای همیشه اعلام کردند از آن به بعد، این روز با شکوه به نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری شد.
  • جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند.
  • مطبوعات و رادیو ریاض: مهندس بازرگان اعلام کرد نتوانسته است رضایت ارتش را جلب کند و ارتشیان از قانون اساسی حمایت می‌کنند. وی طی اولین سخنرانی عمومی پس از اعلام نخست وزیری دولت موقت گفت: بنده ماشین سواری نازک نارنجی هستم که باید روی جاده‌های آسفالت و راه هموار حرکت کنم.
  • ستاد ارتش، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام را تکذیب کرد.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

  • عده‌ای از هواداران رژیم که به طرفداری قانون اساسی در تهران تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند.
  • خبرنگار لوس‌آنجلس تایمز، در تیراندازی‌های خیابان فرح‌آباد ژاله تیر خورد و کشته شد.
  • شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فریاد و خشم کلیه اقشار در مقابل رژیم بود. بانک‌ ها و دیگر مؤسسات دولتی مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنایت ‌های شاه قرار گرفتند و شعله‌ های آتش از همه سو زبانه می‌کشید.
  • امام خمینی(ره) طی نطق کوتاهی که از شکبه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش می‌شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌ های گروهی گفتند: دستگاه‌ هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می ‌بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است.
  • سرهنگ قذافی حمایت خویش را از انقلاب مردم ایران اعلام داشت.
  • در درگیری ‌های گرگان، پنج نفر کشته و یازده نفر مجروح شدند.
  • خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا کردند.
  • مهندس شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گریخت.
  • گروه منصورون، ترور رییس گارد دانشگاه جندی شاپور اهواز را به عهده گرفت.
  • افراد مسلح به یک شعبه بانک ملی در کرمان دستبرد زدند. همچنین موجودی یکی از شعب این بانک در تهران نیز سرقت شد.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

پیامک تبریک روز نیروی هوایی

به یاد آنان که هرگز فرود نیامدند تا نام ایران بر فراز آسمان‌ها جاودان بماند

روز نیرویی هوایی مبارک

در نگاه آنانی که پرواز را نمی‌فهمند

هر چقدر که بیشتر اوج بگیری کوچک‌تر می‌شوی

سالروز نیروی هوایی مبارک باد

سلام ای نگهبانان آسمان، سلام بر شما که در اوج زیسته‌اید و بر الطاف نامتناهی نگریسته‌اید، نام شهیدان پر آوازه‌ای همچون شهید عباس بابایی، شهید ستاری، شهید جواد فکوری، شهید عباس دوران و شهید مصطفی اردستانی و دیگر شهدای آن نیرو در کارنامه درخشان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد، پروازتان در بیکران آبی آسمان با سرود حماسه آمیخته است، نامتان بلند و پر افتخار باد.

نیروی هوایی، تبلور استقلال و آزادی مردمی است که آوازه غیرت و هم بستگی شان، دروازه‌های پولادین جهان را درنوردیده است.

آسمان فرصت پرواز بلند است ولی قصه این است که چه اندازه کبوتر باشیم

روز نیرویی هوایی مبارک.

نیروی هوایی

اهتمامت را در سنگرهای دفاع از آسمان پاس می‌داریم

و استواری پروازت را در صیانت از هستی وطن، آرزومندیم

روزت مبارک

آنچه که امروز بدان می‌بالیم مرهون حماسه آفرینی و پایمردی شجاعانی است که در ۸ سال دفاع مقدس از کارزاری شگرف و در مقابل تمامی قدرت‌های روز جهان آبدیده شدند

و سربلندی و افتخار را برای میهن عزیز خویش به ارمغان آوردند…

روز نیوری هوایی بر شما غیور مردان آسمانی مبارک باد

۱۹ بهمن روز نیروی هوایی سر افراز ارتش دلیر جمهوری اسلامی ایران

بر همه عقابان و پرسنل زحمت کش و فداکار این نیرو همایون و فرخنده باد.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

یکی از گام‌های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کن ساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه نظامیان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ بود

روز نیرویی هوایی مبارک.

اگر نیروی هوایی نبود نه انقلابی بود که بدان ببالیم و نه ایرانی که همین حالا در آن به رقص و پایکوبی بپردازیم

آرامش و امنیتی که امروز داریم وابسته به عشق و محبتی است که این نیک مردان خدا در جنگ با جبهه باطل از خود نشان دادند و جان خود را در یک کفه ترازو گذاشته و ما و ایران را بر آن رجحان دادند

روز نیروی هوایی خجسته باد

غرش شما در آسمان‌های ایران

بر هر جنبنده‌ای رعشه می‌افکند

و دشمن به خود اجازه نمی‌دهد

تا حتی لحظه‌ای فکر کند

که می‌تواند به مرزهای هوایی ما تجاوز کند

روز نیرویی هوایی بر شما فرشتگان آسمان‌ها خجسته باد

عشق است بر آسمان پریدن

هر لحظه به هر نفس دریدن

گفتم که دلا مبارکت باد

بر حلقه عاشقان رسیدن

جان من جانان من به راستی

که این لباس برازنده توست

روزت مبارک

فقط آسمان افسانه‌های شما را می‌داند و بس

ما زمینی‌ها نتوانستیم شما را درک کنیم

باشد که مانند شما آسمانی شده

و حالتان را درک کنیم

روز نیرویی هوایی خجسته باد

درود بر شما تیز پروازان، شما مردان خدا که میراث دار خون شهیدانید؛ پاینده باشید و سربلند!

روز نیرویی هوایی مبارک باد

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

نیروهای هوایی ارتش به رغم تمام تبلیغات رژیم طاغوت در برهه‌ای حساس با شجاعت و آگاهی در روز نوزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ علیه ستم و ستم طغیان کرد و به صفوف اسلام و مردم پیوست و ملت را در ادامه مبارزه دلگرم‌تر کرد. روز نیروی هوایی را به خلبانان عزیز تبریک می‌گوییم.

همسرم

پروازی به وسعت عرش را

برای شما پرندگان آسمان ایران

عزیز آرزو دارم

روز نیروی هوایی مبارک

نیروی هوایی ترکیبی از عشق و عقل است. هیچگاه فراموشتان نشود که یک خلبان باید هر دو را با هم داشته باشد تا بتواند از این مرز و بوم دفاع کند

عشق و عقل با هم اند اما مانع یکدیگر نیستند

روز نیروی هوایی مبارک باد

نیروی هوایی

اهتمامت را در سنگرهای دفاع از آسمان پاس می داریم

و استواری پروازت را در صیانت از هستی وطن، آرزومندیم

روزت مبارک

به یاد آنان که هرگز فرود نیامدند تا نام ایران بر فراز آسمانها جاودان بماند

روز نیرویی هوایی مبارک

سلام ای نگهبانان آسمان، سلام بر شما که در اوج زیسته اید و بر الطاف نامتناهی نگریسته‌اید، نام شهیدان پر آوازه‌ای همچمن شهید عباس بابایی، شهید ستاری، شهید جواد فکوری، شهید عباس دوران و شهید مصطفی اردستانی و دیگر شهدای آن نیرو در کارنامه درخشان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد، پروازتان در بیکران آبی آسمان با سرود حماسه آمیخته است، نامتان بلند و پر افتخار باد.

نیروی هوایی، تبلور استقلال و آزادی مردمی است که آوازه غیرت و هم بستگی شان، دروازه های پولادین جهان را درنوردیده است.

آسمان فرصت پرواز بلند است ولی

قصه این است چه اندازه کبوتر باشیم

روز نیرویی هوایی مبارک.

آنچه که امروز بدان می بالیم مرهون حماسه آفرینی و پایمردی شجاعانی است

که در ۸ سال دفاع مقدس از کارزاری شگرف و در مقابل تمامی قدرت های روز جهان آبدیده شدند

و سربلندی و افتخار را برای میهن عزیز خویش به ارمغان آوردند روز نیوری هوایی بر شما غیورمردان آسمانی مبارک باد

۱۹ بهمن روز نیروی هوایی سر افراز ارتش دلیر جمهوری اسلامی ایران

برهمه عقابان و پرسنل زحمت کش و فداکار این نیرو همایون و فرخنده باد.

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

عشق و عقل در نیروی هوایی با هم اند اما مانع یکدیگر نیستند

درود بر عاشقان با عقل و فهم نیروی هوایی .

یکی از گام های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کن ساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه ی نظامیان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ بود

روز نیرویی هوایی مبارک.

فقط آسمان افسانه های شما را می داند و بس.

ما زمینی ها نتوانستیم شما را درک کنیم

باشد که مانند شما آسمانی شده و حالتان را درک کنیم

۱۹ بهمن سالروز نیروی هوایی مبارک باد

نیروهای هوایی ارتش بـه رغم تمام تبلیغات رژیم طاغوت در برهه ای حساس با شجاعت و آگاهی در روز نوزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ علیه ظلم و ظلم طغیان کرد و بـه صفوف اسلام و مردم پیوست و ملت را در ادامۀ مبارزه دلگرم تر کرد. روز نیروی هوایی را به خلبانان عزیز تبریک می گوییم.

۱۹ بهمن روز نیروی هوایی سر افراز ارتش دلیر جمهوری اسلامی ایران برهمه عقابان و پرسنل زحمت کش و فداکار این نیرو همایون و فرخنده باد.

بـه یاد آنان که هرگز فرود نیامدند تا نام ایران بر فراز آسمانها جاودان بماند

روز نیرویی هوایی مبارک

سلام بر شما تیز پروازان، شما مردان خدا که میراث دار خون شهیدانید؛ پاینده باشید و سربلند!

سلاطین آسمان میهن روزتون مبارک . قدردان از جان گذشتگیهای شما بزرگواران هستیم سلامت و پایدار باشید روزتان مبارک.

آسمان قلمرو فرشتگان خداست

فرشتگان بـه خانه خود خوش امدید

روز نیروی هوایی مبارک باد

همسرم

پروازی بـه وسعت عرش را برای شما پرندگان آسمان ایران عزیز آرزو دارم

روز نیروی هوایی را تبریک می‌گویم.

در نگاه آنانی که پرواز را نمی فهمند

هرچقدر که بیشتر اوج بگیری کوچک تر می‌شوی

همسر عزیزم سالروز نیروی هوایی مبارک باد

روز نیروی هوایی در سال ۱۴۰۲ چه روزی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق

انچه که امروز بدان می بالیم

مرهون حماسه آفرینی و پایمردی شجاعانی اسـت

که در ۸ سال دفاع مقدس از کارزاری شگرف

و در مقابل تمامی قدرت های روز جهان آبدیده شدند

و سربلندی و افتخار را برای میهن عزیز خویش بـه ارمغان آوردند

نشستم روی صندلی پدرم
حسی که اون لحظه بیشتر از هر حسِ دیگه ای برام پررنگ شد، حسِ ترس بود. ترس برای وقتایی که پدرم این جا نشسته و… امیدوارم یادمون باشه امنیت امروز ما حاصل زحمات چه کسانی اسـت روز نیروی هوایی را بـه پدر عزیزم تبریک میگم.

انچه که امروز بدان می بالیم مرهون حماسه آفرینی و پایمردی پدران و همسران شجاعانی اسـت

که در ۸ سال دفاع مقدس از کارزاری شگرف و در مقابل تمامی قدرت های‌ روز جهان آبدیده شدند

و سربلندی و افتخار را برای میهن عزیز خویش بـه ارمغان آوردند

سالروز نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مبارک.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید