جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان هر گردشگری را به وجد می‌آورد همراه باشید و درباره خاص‌ترین جاذبه های گردشگری خاش بدانید.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری خاش

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان سیستان و بلوچستان از اقلیمی متفاوت و منحصر به فرد برخوردار است.

این اقلیم متفاوت سبب شده است که انواع و اقسام دیدنی‌های ناب در این منطقه وجود داشته باشند. در ادامه به دیدنی‌های جذاب استان سیستان و بلوچستان که در شهر خاش یا در حوالی این شهر تماشایی واقع شده‌اند اشاره خواهم کرد.

یکی از شهرستان‌های جذاب و تماشایی در استان پهناور سیستان و بلوچستان با نام خاش شناخته می‌شود. شهرستان خاش سرشار است از مزارع برنج، نخل‌های سرافراز، باغ‌هایی مملو از میوه‌های سردسیری و همچنین باغ‌هایی پرورندۀ میوه‌های گرمسیری.

به علاوۀ رودخانه‌هایی آبی و جاری، همراه با روستاهایی سبز و دلکش در کنار کویر. استان حیرت‌برانگیز سیستان و بلوچستان سرایی است از تضادها و عجایب طبیعت، شهرستان خاش در مرکز این استان سرشار از شگفتی واقع شده است.

شهرستان پرجاذبۀ خاش با شهر زاهدان ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد. در لغت نامۀ دهخدا معنای لغوی خاش را خوش آب و هوا نگاشته است.

جاذبه‌های گردشگری خاش

قلعه حیدرآباد خاش

این قلعه درسال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹هجری شمسی) همزمان با اواخر دوره قاجار توسط شخصی به نام عیدوخان ساخته شد و تا سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده اش مورد بهره برداری قرار گرفت.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری خاش

همچنین نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر که در سال ۱۲۹۵ به بهانه همکاری سرداران بلوچ با قوای آلمانی به بلوچستان حمله کردند مدتی از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات استفاده می کردند.

عمده مصالح به کار رفته در قلعه شامل خشت خام و کاهگل بوده و دارای برجها و طاقهای هلالی زیبایی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

قلعه ایرندگان

این بنا در روستای ایرندگان ودر ۶۵ کیلومتری شهر خاش واقع شده است روستا ی ایرندگان و روستاههای پیرامون آن در امتداد رودخانه شکل گرفته اند و طول آنها به ۵ کیلومتر می رسد.

زمان ساخت این قلعه به دوره قاجاریه باز می گردد عوامل تزیین و نوع آنها تنها بر بدنه دیوارهای قلعه و دور درها آثاری از تزیین از نوع نقش های گره چینی وجود دارد.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری خاش

غار گواتامک

این غار در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر خاش و در بخش ایرندگان واقع شده است.

دهانه ورودی این غار به قطر حدود یک متر است. انتهای این غار حدود ۱۰۰ متری به غاری کم عرض ولی طولانی در دل کوهستان ختم می‌شود.

غار چاهک

غار چاهک در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی خاش در ارتفاع ۱۸۹۶ متری واقع شده است. آب چشمه داخل غار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و تأمین‌کننده آب روستای چاهک است. در اطراف غار گیاهانی همچون بنه، زرشک، انجیر وحشی، پونه، تاغ، خزه و سرخس است و دارای مناظر زیبا، چشم‌انداز بی‌نظیر و آب‌چکان‌های زیبایی است.

کوه تفتان خاش

برای تماشای کوه تفتان لازم است از شهر خاش به سمت شمال شرق ۳۵ کیلومتر پیش بروید.

در این مکان یکی از جاذبه‌های گردشگری خاش در انتطار شما خواهد بود. کوه تفتان سه قلۀ مشهور و سرشناس دارد دو تا از این سه قله با نام چهل تن و تفتان، شناخته می‌شوند.

قلۀ تفتان که بلندترین قله است ۴۰۵۰ متر ارتفاع دارد و اوج هیجان و زیبایی را در خود نهفته است.

بر فراز این قلۀ آتشفشانی، دودی مرکب از بخار آب، به همراه خاک در کنار گاز گوگرد را خواهید دید. قله‌ای سفیدرنگ پوشیده از برف و طلاکوبی‌هایی در اطرافش با مایه‌ای از گرد گوگرد که تصویری ناب را پرداخته است.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری خاش

زیارتگاه مرتضی علی

زیارتگاه مرتضی علیزیارتگاه منسوب به مرتضی علی با توجه به نوع معماری بنا به دوره تیموری- صفوی نسبت داده می شود و در دو کیلومتری شرق میدان معلم در خاش ۵۰۰ متری جاده آسفالته قدیمی خاش و ۵/۳ کیلومتری قلعه حیدرآباد در حومه شرقی خاش در فاصله حدود ۵۰۰ متری جاده آسفالته قدیمی خاش به سراوان در جوار تپه ای به همین نام واقع شده است.

بنا دارای پلان مربع شکل و گنبدی که بر روی گوشواره ها و طاق نماهای زیبایی ایجاد شده است. داخل بنا با اندود گچ پوشیده شده و دارای ۱۰ طاق نما و محراب است. و مکانی نیز در کنار مقبره برای استفاده زائرین در نظر گرفته شده است.

جاهای دیدنی خاش

مسجد جامع خاش

مناره مسجد جامع خاش مربوط به دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا الهام گرفته از معماری سنتی ایران است. مناره از نوع استوانه‌ای مارپیچ و به‌صورت منفرد است که این بنا دارای بدنه‌ای بلند و کشیده است. این مناره با آجرهای سخت و مقاوم ساخته شده که با آجرهای به هم فشرده و کنار هم چسبیده پوشیده شده است.

چشمه آب معدنی دوشینگ

این چشمه در مسیر راه خاش – زاهدان و در شمال غربی کوه تفتان قرار دارد. آب این چشمه اختصاصات آب‌های معدنی از نوع آب‌های جوی و آتشفشانی نوخاسته را دارد و در ردیف آب‌های سولفات کلسیم همراه با منیزیم ولرم است.

سرو زربین سنگان

اثر طبیعی ملی سرو زربین سنگان در در ۴۵ کیلومتری شهرستان خاش واقع شده که ارتفاع آن حدود ۳۰ متر و قطر تنه درخت سه متر است.

زرتشتیان به درختان سرو احترام خاصی قائل بودند از این رو این درختان را موبدان زرتشتی می‌کاشتند.بعد از اسلام برای اینکه این درخت از بین نرود مردم منطقه از آن به نام درخت میرعمر یاد می‌کردند و بعدها به نام سُل نامگذاری شد.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری خاش

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید