۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 55494983

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان بسیار است همراه باشید و از بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل بدانید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که مرکز آن شهر زابل است، از زمان های قدیم منطقه زابل از مهم ترین بخش های ایران بوده است به گونه ای که فردوسی شاعر بزرگ ایرانی از آن بارها در شاهنامه یاد کرده است.

بخش بزرگی از زابل در زمان قاجار طبق معاهده پاریس که تحت نفوذ انگلیسی ها بسته شد به افغانستان واگذار شد.

اکثریت مردم این منطفه شیعه دوازده امامی هستند دریاچه معروف هامون نیز در منطقه زابل واقع شده است، جاذبه های گردشگری این شهر بسیار متنوع است و در بین آنها هم جاذبه های طبیعی و هم تاریخی و تفریحی وجود دارد.

جاذبه‌های بهتر زابل

قلعه رستم

قلعه رستم در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد که در حال حاضر در اثر عوامل جوی به ویرانه‌ای تبدیل شده است. چهار برج و دروازه ورودی آن قابل‌مشاهده است.

گفته می‌شود که این مکان چهارصد تا پانصد سال پیش متروک شده باشد. در این قلعه تاکنون کاوش باستان‌شناسی علمی صورت نپذیرفته است؛ اما تکه‌های سفال‌های لعابدار و بدون لعاب ریخته شده حکایت از تاریخ طولانی دارد.

  • آدرس: ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل

بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل

قلعه کهک کهزاد

قلعه کهک کهزاد در نزدیکی رودخانه هیرمند سیستان و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی زابل قرار دارد که شرقی‌ترین مرز مشترک ایران و افغانستان است.

قلعه مذکور با توجه ‌به نوع ساخت و با در نظر گرفتن موقعیت استراتژیکی منطقه، به یک دژ نظامی شبیه است. «ذوالفقار کرمانی» در کتاب جغرافیای نیمروز می‌نویسد:

آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی زابل

مجتمع سایر الله

مجتمع فرهنگی، پژوهشی، تحقیقاتی و تفریحی سایرالله الاعظم (عج) با بیش از پنج هزار هکتار درکنار حوضچه‌های طبیعی و آبگیرهای چاه نیمه در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق زابل و ۱۰ کیلومتری شهر زهک ساخته است.

آسبادهای حوض دار

آسبادها در منطقه گردشگری «حوض‌دار» در نزدیکی شهر سوخته قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری که گردشگر با یک ساعت کویرنوردی می‌تواند نمادی از زندگی نظام‌مند در ۲۸۰۰ سال قبل را مشاهده کند.

آسبادهای منطقه سیستان ۲۸۰۰ سال قبل در ناحیه «حوض‌دار» در فاصله هفت کیلومتری جنوب شهر سوخته بقایای شهر قدیمی که از دوره ساسانیان شکل گرفتند و تا زمان صفویه به زندگی ادامه دادند.

وجود آسبادها در کنار قلعه‌ها نشان از تمدن غنی در این محل بوده که حد فاصل بین سیستان و دیگر نقاط استان و استان‌های همجوار بوده که دراین‌میان میراث فرهنگی استان اقدام به ثبت این آسبادها در فهرست آثار ملی کرده است.

بی‌گمان خاستگاه نخستین آسبادها منطقه سیستان انبار غله ایران است. این آسبادها در گذشته و در چندین هزار سال پیش ساخته شده است.

  • آدرس: زابل، منطقه حوضدار، نزدیک شهر سوخته

بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل

گمرگ بلژیکی ها

یکی از اماکنی که اروپاییان در زابل قدیم در آن مشغول فعالیت بودند، گمرک بود که بیشتر به گمرک بلژیکی‌ها معروف است. فعالیت این مورد در سیستان به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد.

  • آدرس: ۹ کیلومتری جاده زابل به نهبندان

کاروانسرای فرنگی

این بنا مربوط‌به دوره صفوی است و در شهرستان زابل، ۹ کیلومتری جاده زابل به نهبندان واقع شده است. کاروانسرای فرنگی در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۵۵۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: ۹ کیلومتری جاده زابل به نهبندان

جاذبه‌های گردشگری زابل

بانک ایران و انگلیس

اثر تاریخی بانک ایران و انگلیس که در سال ۱۳۹۴ به شماره ۱۱۱۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بانک ایران و انگلیس با بیش از سه هزار و ۱۸۰ مترمربع مساحت و ۶۲۳ مترمربع زیر بنا در مرکز شهر زابل قرار دارد.

این اثر تاریخی مجموعه‌ای از آثار استعمار است که به‌صورت موزه‌ای باز، مکان ارزشمندی برای مطالعه فعالیت‌های تجاری و سیاسی استعمار در شمال سیستان‌وبلوچستان است.

  • آدرس: زابل، شمال شرق میدان شهرداری

بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل

موزه مردم شناسی زابل

برای اینکه بتوانید در زمان کوتاهی بسیاری از جاهای دیدنی زابل را در یک محل ببینید و با تاریخ و فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از موزه مردم‌شناسی زابل را از دست ندهید.

ساخت این موزه، که خود اثری تاریخی به شمار می‌رود، به دوران استعمار انگلیس باز می‌گردد. این بنا در قرن نوزدهم میلادی به‌عنوان کنسولگری انگلیس در سیستان کاربرد داشته است.

موزه شهر سوخته

اگر به تاریخ علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره شگفتی‌های شهر سوخته به دست بیاورید، باید سری هم به موزه آن بزنید. در این موزه اشیایی شگفت‌انگیز وجود دارند که قطعاً شیفته دیدن آن‌ها خواهید شد.

وجود جمجمه‌ای که نشانه‌های عمل جراحی روی آن وجود دارد، چشم مصنوعی با طراحی مویرگ‌های آن با سیم طلا، قدیمی‌ترین تخت‌نرد جهان، خط‌کش با دقت میلی‌متری و جواهرات تاریخی از جمله این آثار هستند.

دهانه غلامان

دهانه غلامان، نام یک محل باستان‌شناختی در منطقه سیستان در جنوب خاوری ایران است. دهنه غلامان بازمانده شهری است که روزگاری مرکز اداری-سیاسی ساتراپی (والی‌نشین) زرنگ (زرنج) در شاهنشاهی هخامنشی بود.

محل دهنه غلامان در حدود ۴۵ کیلومتری شهر زابل و دو کیلومتری روستای قلعه نو است. در این محوطه تاکنون ۲۷ ساختمان شناسایی شده‌اند که تا مکانی بلند به نام قبر زردشت ادامه دارند.

نام واقعی این مکان در کتیبه‌های هخامنشی، بیستون، تخت جمشید و نقش رستم به نام «زرک» یا «زرنکای» یاد شده است.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری زابل، ۲ کیلومتری روستای قلعه نو

بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید