۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 55494981

موزه‌های سیستان و بلوچستان بی‌نظیر است همراه باشید و از موزه‌گردی در موزه شهر سوخته زابل بدانید.

موزه‌گردی در موزه شهر سوخته

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به تاریخ علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره شگفتی‌های شهر سوخته به دست بیاورید، باید سری هم به موزه آن بزنید. در این موزه اشیایی شگفت‌انگیز وجود دارند که قطعاً شیفته دیدن آن‌ها خواهید شد.

وجود جمجمه‌ای که نشانه‌های عمل جراحی روی آن وجود دارد، چشم مصنوعی با طراحی مویرگ‌های آن با سیم طلا، قدیمی‌ترین تخت‌نرد جهان، خط‌کش با دقت میلی‌متری و جواهرات تاریخی از جمله این آثار هستند.

آشنایی با موزه شهر سوخته

شهر سوخته دولت شهری باستانی با قدمت ۵ هزار ساله است که قدمت آن به عصر برنز می رسد.

این منطقهی پیشاتاریخیِ بسیار حائز اهمیت، در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی زابل و شش کیلومتری قلعه رستم در غرب جاده زابل به زاهدان واقع شده است که یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی جهان به شمار می‌آید و در سال ۱۳۹۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بقایای این شهر باستانی ۲۸۰ هکتار وسعت دارد.

موزه‌ی شهر سوخته واقع در۵۶ کیلومتری زابل-زاهدان یک موزه کاملا تخصصی است که در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار مقابل شهر سوخته است که در سال ۱۳۸۲ گشایش یافت و شامل بخش‌های اداری، پژوهشی، سالن پذیرایی، سالن آمفی تئاتر، موزه و کتابخانه است.

موزه‌گردی در موزه شهر سوخته

در این موزه منطقه‌ای می‌توان آثاری از یافته‌های باستان شناسی کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را مشاهده کرد.

این موزه از سه قسمت تشکیل شده است که در بخش باستان شناسی اطلاعاتی شامل مشخصات سایت، محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت، جنوب خراسان و سایر آثار باستانی–تاریخی منطقه جنوب شرق برای بازدید علاقه‌مندان جمع آوری شده است.

بسیاری از اشیاء مکشوفه از شهر سوخته همچون مهره‌ها، اشیای سفالی و سنگی، نمونه بازسازی شده گورهای پیدا شده با اسکلت، پیکرک‌ها و غیره در موزه ی شهر سوخته در معرض دید پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ قرار گرفته است تا آنها این شهر را بیشتر و بهتر بشناسند.

در بخش مردم شناسی در رابطه با مناطق سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان مضامینی چون ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ و آداب و رسوم، لباس، خوراک، صنایع دستی معرفی می‌شود.

در بخش همکف رمپ، بوم شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی می‌شود به همین منظور ویترین‌هایی برای نمایش تاکسیدرمی از گونه‌های حیوانی و گیاهی منطقه در کنار آکواریوم بزرگی (آبزیان آب شور استان) تعبیه شده است.

این بخش، جزو بخش‌های جذاب موزه برای کودکان و نوجوانان است.

بیرون ساختمان به مساحت سه هکتار محوطه سازی شده است که مجموعه ای از ۲۰ آلاچیق , بلوک زنی و مسیر دستیابی آسان, پارکینگ عمومی و مسقف, فضای سبز، پارک بازی و لوازم ورزشی و سرویس بهداشتی عمومی را پوشش می دهد.

موزه‌گردی در موزه شهر سوخته

ویژگی‌های جالب موزه شهر سوخته

تقریبا در سال ۱۳۸۲، موزه شهر سوخته به طور رسمی افتتاح شد و در حال حاضر تمام افراد می توانند به راحتی از آن دیدن نمایند. در این موزه آثار بسیار قدیمی وجود دارد که تاریخچه برخی از آن ها مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است.

موزه شهر سوخته زابل در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار، قرار دارد.

بیرون ساختمان موزه به مساحت ۳ هکتار محوطه سازی شده است و در آن پارک بازی، حدود ۲۰ آلاچیق، سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ عمومی، بلوک زنی و مسیر دستیابی آسان، فضای سبز، لوازم ورزشی قرار تعبیه شده است.

شما می توانید در هر جایی از دنیا که باشید، بلیط هواپیما زابل را خریداری نمایید و به دیدن این مجموعه فوق العاده بروید. موزه شهر سوخته در کل دارای سالن پذیرایی، بخش های اداری، سالن آمفی تئاتر، بخش های پژوهشی، کتابخانه و سالن موزه است.

در هر یک از این قسمت ها آثار تاریخی وجود دارد که مربوط به باستان شناسی استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شهرهای دیگر هستند.

این موزه از سه قسمت متفاوت تشکیل شده است که آثار گردآوری شده، با توجه به قدمت شان در این قسمت ها جای گرفته اند.

بیشتر آثار کشف شده از شهر سوخته مانند اشیاء سنگی و سفالی، مهره ها، نمونه بازسازی شده گورهای پیدا شده با اسکلت، ابزار آلات کشاورزی و شکار، پیکرک ‌ها در این موزه قابل مشاهده است و در معرض دید افراد قرار گرفته اند تا آن ها نیز با این شهر تاریخی، بیشتر آشنا شوند.

قسمت مردم شناسی موزه شهر سوخته در رابطه با مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، طراحی شده است و مضامینی همچون ادبیات شفاهی، صنایع دستی، مشاهیر، لباس، فرهنگ و آداب و رسوم، خوراک معرفی شده اند.

در بخش همکف نیز بوم شناسی سیستان و بلوچستان و مناطق جنوب شرق ایران، معرفی شده است و ویترین‌ هایی برای نمایش تاکسیدرمی برخی حیوانات و گیاهان، وجود دارد که بسیار زیبا هستند.

در کنار این ویترین ها یک آکواریوم بزرگ که در آن آبزیان آب شور سیستان و بلوچستان وجود دارد، تعبیه شده است و می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

موزه‌گردی در موزه شهر سوخته

می توانید از قدیمی‌ ترین تخته نرد کشف شده‌ جهان نیز دیدن فرمایید. این تخته نرد تاریخی دارای ۶۰ مهره زیبا است و تا به حال، روش بازی کردن با آن کشف نشده است.

همچنین یک خط کش چوبی که مربوط به ۵ هزار سال پیش است، در موزه شهر سوخته به چشم می خورد.

این خط کش ۱۰ سانتی متری، از دقت بسیار زیادی برخوردار است و دقت آن تقریبا با نیم میلی‌ متر برابر است. یکی دیگر از حیرت انگیز ترین اشیایی که در این موزه وجود دارد، چشم مصنوعی پیدا شده از گورستان شهر سوخته است.

این چشم مصنوعی از قیر، طلا و پی ساخته شده است و جلوه بسیار دیدنی دارد.

در موزه تاریخی شهر سوخته یک شانه چوبی زیبا و معرق کاری شده وجود دارد که متعلق به ۴۷۰۰ سال پیش است و پیشنهاد می شود از آن نیز دیدن فرمایید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید