عید سعید فطر علاوه بر بعد مالی و کمک به بهبود وضعیت معیشتی خانواده ها، معنای روانی مهمی نیز دارد. زیرا پرداخت عیدی می تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و احساس تعلق کارکنان به سازمان شود. از طرفی تاخیر در پرداخت یا کاهش سهم عیدی بر روحیه کارکنان تاثیر منفی می گذارد.

بازنشسته ها بخوانند؛ عیدی بازنشستگان چه زمانی واریز می شود؟

به گزارش سلام نو، وزارت آموزش و پرورش زمان پرداخت و واریز پاداش پایان سال «عیدی» معلمان، فرهنگیان و بازنشستگان از جمله معلمان را اعلام کرد.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: در صورت تصویب برنامه هفتم، برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران، در سال اول به ۴۸ میلیارد صندوق گیرنده نیاز است. .

نحوه تعیین مرخصی بازنشستگان کشوری

دولت تعطیلات عیدی مستمری بگیران کشوری را در سال ۱۴۰۳ محاسبه و تعیین می کند و موظف است هر ساله مبلغی را که به کارکنان خود اختصاص می دهد به همه شاغلین و بازنشستگان پرداخت کند.

لازم به ذکر است: در دو ماه پایانی هر سال، هیئت رئیسه تشکیل جلسه داده، پاداش پایان سال بازنشستگان کشوری را تعیین و طی مصوبه ای به دستگاه های اجرایی ابلاغ می کند.

حقوق بازنشستگان دولتی معمولاً هر سال همزمان با حقوقشان پرداخت می شود. بهمن در بازه زمانی ۲۶ تا ۳۰ این ماه عیدی خود را دریافت می کنند و پیش بینی می شود این گروه از بازنشستگان تا پایان سال جاری عیدی خود را دریافت کنند. بهمن ماه باید به حساب شما واریز شود.

پیش بینی می شود بازنشستگان نیروهای مسلح مانند بازنشستگان دولتی تا پایان سال گذشته عیدی خود را جشن بگیرند. بهمن ماه را دریافت کنید

هنوز در خصوص عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی تصمیمی گرفته نشده است اما به طور معمول بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی عیدی خود را نیمه اسفندماه و بر اساس حروف الفبا دریافت می کنند.

میزان این عیدی برای هر دسته از افراد به صورت جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می شود. حقوق کارمندان دولتی و نظامیان بازنشسته توسط کابینه وزیران و حقوق کارکنان شاغل در قانون کار توسط وزارت کار تعیین می شود.

مبلغ عیدی برای افرادی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند بر اساس ماه های حضور در محل کار محاسبه می شود.

تعداد عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی ۱۴۰۳

هر سال قبل از اعلام رقم عیدی، بازنشستگان عیدی را چیزی می دانند که می توانند سفره عیدی خود را با آن رنگ آمیزی کنند، اما واقعیت این است که مبلغی که برای خود عیدی در نظر می گیرند حتی بخشی از هزینه های عیدی بازنشستگان را پوشش نمی دهد. خانواده ها و این باعث اعتراض مستمری بگیران می شود.

اگرچه هنوز به طور رسمی در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری تصمیم گیری نشده است، اما طبق سنوات گذشته میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری معادل عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی خواهد بود. کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری.

تناسب حقوق بازنشستگان و میزان جدید مستمری بازنشستگان

انطباق حقوق بازنشستگان به معنای تعدیل مجدد حقوق و مزایای بازنشستگان برای انطباق با تغییرات اقتصادی و اجتماعی است. این اقدام معمولا به منظور حفظ قدرت خرید بازنشستگان، تعادل مالی و عدالت اجتماعی انجام می شود.

نسبت حقوق بازنشستگان ممکن است به صورت دوره ای یا دائمی باشد. در برخی از کشورها قوانین و مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی تعیین کننده ای برای تناسب با حقوق بازنشستگان است و برخی از کشورها این وظیفه را به صورت عمومی یا خصوصی در قالب قراردادها و قراردادهای کاری انجام می دهند.

تناسب حقوق بازنشستگان از اصول عدالت اجتماعی و حقوق بشر تلقی شده و تأثیر بسزایی در زندگی بازنشستگان دارد. این اقدام در راستای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی بازنشستگان و ارتقای کیفیت زندگی آنان انجام می شود.

نقش دولت در تعدیل حقوق بازنشستگان بسیار حیاتی است. دولت مسئول تعیین و تنظیم سیاست ها، قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی و تناسب حقوق بازنشستگان است. تعیین حداقل دستمزد بازنشستگان، تامین بودجه لازم برای تناسب، تعیین روش های محاسبه و تعداد سالهای لازم برای دریافت مستمری و مواردی از این دست است.

دولت همچنین موظف است بر اجرای قوانین بازنشستگی نظارت کند و اطمینان حاصل کند که شرکت ها و سازمان ها به اندازه کافی به تعهدات خود در این زمینه عمل می کنند. علاوه بر این، دولت ممکن است برنامه ها و ابتکارات اجتماعی را برای حمایت از بازنشستگان و افزایش کیفیت زندگی آنها اجرا کند.

دولت همچنین مسئول بودجه بندی و تامین منابع مالی برای تعدیل حقوق بازنشستگان است. این شامل تأمین مالی از طریق مالیات، صندوق های بازنشستگی، بودجه دولتی و سایر منابع می شود.

به طور کلی، دولت نقش بسیار مهمی در تضمین حقوق بازنشستگان و اجرای سیاست‌های متناسب با حقوق آنها دارد تا اطمینان حاصل شود که بازنشستگان به خاطر دستاوردهایشان در زندگی کاری‌شان احترام گذاشته می‌شود و حقوق آنها تضمین می‌شود.

فرهنگیان قبل از بازنشستگان عیدی می گیرند. سال گذشته پرداخت عیدی معلمان از دوم اسفند آغاز شد.

عید سعید فطر علاوه بر بعد مالی و کمک به بهبود وضعیت معیشتی خانواده ها، معنای روانی مهمی نیز دارد. زیرا پرداخت عیدی می تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و احساس تعلق کارکنان به سازمان شود. از طرفی تاخیر در پرداخت یا کاهش سهم عیدی بر روحیه کارکنان تاثیر منفی می گذارد.

وزارت آموزش و پرورش زمان پرداخت و واریز پاداش پایان سال «عیدی» معلمان، مربیان و بازنشستگان از جمله معلمان را اعلام کرد.

همچنین عید سعید فطر بهمن ماه به حساب شما واریز می شود.

پرداخت عیدی بازنشستگان از ۲۳ اسفند آغاز می شود.

میزان عیدی بازنشستگان کشوری همانند سال های گذشته توسط دولت تعیین و به تصویب هیات وزیران می رسد. بنابراین، مبلغ پاداش پایان سال مستمری بگیران کشوری در سال ۱۴۰۳ به عنوان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ تصویب می شود، اما میزان عیدی بازنشستگان هر سال برابر است یکی این موضوع به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات خبری پایان سال تبدیل می شود.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: در صورت تصویب برنامه هفتم، برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران، در سال اول به ۴۸ میلیارد صندوق گیرنده نیاز است. .

چندی پیش یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان و عضو سابق شورای اسلامی کار، خواستار پرداخت «تعطیلات کاری» به بازنشستگان تأمین اجتماعی شده بود.

وی با انتقاد از پرداخت عیدی به کارگران بازنشسته گفت: سالهاست که این عیدی است یکی یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت مرخصی کار است. ما این مطالبه را در دولت های مختلف مطرح کرده ایم اما متأسفانه هرگز شنیده نشده است.

به گفته فرجی، مدیرکل تامین اجتماعی که در مورد رقم عیدی بازنشستگان این سازمان حرف آخر را می زند، باید بداند که با عیدی کارمندی، کارگران بازنشسته شرمنده خانواده خود می شوند. وقتی قانون می گوید کف مرخصی کارگر ۶۰ روز حقوق مصوب و حداکثر ۹۰ روز حقوق است، در مورد مرخصی استحقاقی کارگران بازنشسته نیز باید این حد قانونی رعایت شود.

وی ادامه داد: امیدواریم به همه بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل معادل دو پایه حقوق عیدی بدهیم؛ وی افزود: بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل دستمزد دریافت می کنند و زیر خط فقر هستند. چرا باید مرخصی پایان سال یک بازنشسته ۹ میلیونی با مرخصی قاضی یا استاد دانشگاه برابری کند؟

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان رای مثبت دادند.

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان گفت: اگر بحث برابری در پرداخت هاست باید در طول سال به کارگران بازنشسته همان مزایا را پرداخت کنند.

طبق آنچه قانون می گوید کارگران در ماه های پایانی سال امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان عیدی می گیرند. همچنین حداکثر مبلغ عیدی ۱۵۹۲۲۰۰۰ تومان خواهد بود. بنابراین هرگونه پرداخت عیدی کمتر از ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومبه به کارگرانی که یک سال یا بیشتر در کارگاه ثابت مشغول به کار شده اند غیرقانونی بوده و کارگران حق شکایت دارند.

آنها می توانند از کارفرما به ادارات کار شکایت کنند. این حق بر روی کاغذ برای کارگران مشمول قانون کار به رسمیت شناخته می شود، اما در عمل به دلیل قراردادهای موقت یک ماهه، سه ماهه و یک ساله یا حتی قراردادهای شفاهی در کارگاه های کوچک، کارگران نمی توانند از این حق برخوردار شوند. .

لازم به ذکر است قانون مرخصی کارگران سال هاست که بدون تغییر خاصی اعمال می شود. قانونگذار با تصویب قانون پرداخت عیدی کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴، از اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاههای موضوع قانون کار مصوب ۱۳۵۶ خبر نداد. لذا تصمیم تعیین تعطیلی معادل ۶۰ روز آخرین روز کار مشمولین قانون کار به قوت خود باقی است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید