شهاب طلایی شکری در ادامه سخنان خود یکی از امتیازات سرمایه گذاری در مرمت ،احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی را پذیرفتن آن جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی برای همه اشخاص حقیقی وحقوقی بیان داشت وافزود: رویکرد صندوق تسریع در مرمت بناها و احیاء و به بهره برداری رساندن آن ها  است .

۳۰ خانه تاریخی شیراز مرمت می‌شود

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی از واگذاری ۳۰ خانه تاریخی شیراز به سرمایه گذاران و مشارکت کنندگانی که علاقمند به مرمت ،احیا و بهره برداری اماکن تاریخی،فرهنگی هستند در سال آینده خبر داد.

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، شهاب طلایی در دیدار وگفت وگو با محمد حسن اسدی شهردار کلان شهر شیراز ، بافت تاریخی شیراز این بافت را ارزشمند و واجد ثبت در فهرست جهانی دانست.

طلایی در خصوص کارکرد صندوق گفت: حاکمیت در راستای احیاء بافت های تاریخی ، امتیازات و اختیارات ویژه ای به صندوق داده است به طوری که تنها بخشی از دولت است که می تواند املاک دولت را به صورت بلندمدت واگذار کند که این می تواند مشوقی برای مشارکت سرمایه گذاران و از سویی تشویق آن ها به استفاده از بهترین مواد برای مرمت بنا باشد .

او ادامه داد: صندوق تنها مرجع قانونی تعیین کاربری بناها هم بوده که با تسهیل و تسریع در فرآیند تعیین کاربری می تواند انگیزه احیا بافت ها و بناها را تقویت نماید.

طلایی ادامه داد:، ۱۳۶ نوع کاربری برای بناهای تاریخی متناسب با طرح جامع بافت ها و رویکرد شهری در شورای فنی صندوق تعیین می شود.

شهاب طلایی شکری در ادامه سخنان خود یکی از امتیازات سرمایه گذاری در مرمت ،احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی را پذیرفتن آن جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی برای همه اشخاص حقیقی وحقوقی بیان داشت وافزود: رویکرد صندوق تسریع در مرمت بناها و احیاء و به بهره برداری رساندن آن ها است .

او ۱۹۲ شهر کشور را دارای بافت تاریخی مصوب برشمرد وگفت :طرحی که در بافت تاریخی شیراز و اصفهان انجام می شود الگویی برای تمام بافت های کشور خواهد شد.

طلایی اعطای کاربری به بناها را ارزش افزوده برای این اماکن تاریخی دانست وگفت: صندوق به عنوان یک واسط امین و بر اساس شاخص ها بناها را قیمت گذاری می کند که این امر بر تسهیل داد و ستد املاک ، ترغیب سرمایه گذاران و ارزش افزوده املاک موثر است.

در ادامه این جلسه محمد حسن اسدی شهردار کلان شهر شیراز هم با اشاره به ضرورت تغییر نگاه به بافت تاریخی شیراز گفت: نگاه به بافت باید بر اساس شرائط روز باشد.

او ثبت جهانی بافت تاریخی شیراز را تقاضای جدی مردم و مسئولین دانست وگفت:مجموعه های تاریخی بی نظیری مانند بازار وکیل،مسجد وکیل،حمام وکیل، آب انبار وکیل ،ارگ کریم خانی ودیگر آثار زندیه در شیراز که مجموعه ای از بناهایی ارزشمند، مستحکم و پابرجا را تشکیل می دهند در یک شهر تجمیع شده اند که نمونه آن در هیچ شهر دیگری یافت نمی شود و در نوع خود منحصر بفرد است.

اسدی با بیان این که مجموعه زندیه متعلق به همه مردم دنیا است گفت: با نگاه های بسته به سمتی پیش می رویم که تا یک دهه دیگری اثری از بافت باقی نماند و حضور افاغنه و معتادان انگیزه را برای حفظ آثار توسط مالکین از بین ببرد.

او گفت: با تصویب طرح زندیه ،در ادامه محوطه سازی، بخش هایی مانندمیدان گاه شهری و میدان نقاره خانه باید احیا شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید