۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 55493376

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جنوب شگفت‌انگیز است همراه باشید تا بدانیم تنگه شوتاریکو کجاست.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تنگه شو تاریکو یکی از دیدنی ترین و عجیب ترین دره های استان هرمزگان است که در نزدیکی شهر پارسیان و در میان کوه های مرتفع این منطقه از جنوب قرار گرفته است.

تنگـه شو تاریکو کمی پیچ در پیچ است و دارای دیوارهای منحنی است و صخره هایش به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی تغییر شکل داده اند و هر کدام شکل به خصوصی به خود گرفته اند.

تنگه شو تاریکه مسیر دشوارتری دارد و زمان بیشتری از شما می گیرد.

شما با دیدن کوه های بلند در این مکان ممکن است کمی ترسیده و متحیر شوید اما این جای نگرانی ندارد زیرا این منطقه شگفت انگیز، خلقت خدادادی را نشان می دهد.

برای رسیدن به این تنگه باید از تعدادی صخره بالا بروید و از قسمت‌ هایی شبیه به غار که ارتفاع کمی دارند و مسقف هستند عبور کنید.

سپس به یک فضای بسیار زیبا می رسید که پُر از چشمه های آب است. اینجا تنگه شو تاریکو است که رنگ فیروزه ای و سبز آبش آنقدر دیدنی است که شما را انگشت به دهان می کند.

این تنگه هم دارای سقف است و هم در برخی از قسمت هایش سقفی مشاهده نمی شود.

نور آفتاب در مناطق بدون سقف بر زمین و گودال های آب تابانده می شود و این چنین زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می کند.

بازدید از تنگه شوتاریکو

مسیر پیمایش شوتاریکو کمی سخت است، جوانب احتیاط را در نظر بگیرید، با لوازم ضروری و همراه یک راهنمای محلی مجرب راهی شوید.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

از پارسیان به روستای چک چک که در فاصله ۲۰ کیلومتری قرار دارد، می‌رویم. از روستا به سمت تنگه راه می‌افتیم که چیزی حدود ۴ کیلومتر مسافت دارد. پس از حدود ۲ ساعت پیاده‌روی در بستر یک رودخانه فصلی به یک دوراهی خواهیم رسید.

در دره اولین دو راهی را باید به چپ بروید چه برای اودبه چه برای شوتاریکو از همین راه می‌روید، پس از گذر از آن مجدد به یک دوراهی دیگر خواهید رسید که سمت چپ هموار است و به اودبه می‌رسد و سمت راست که سنگ‌های بزرگی در ابتدای ورودی آن ریزش کرده شما را به شوتاریکو می‌رساند که مسیری طولانی‌ و دشوار است.

مسیر رسیدن به تنگه شوتاریکو اگرچه مسیری سنگلاخی‌ است اما می‌توانید از دیدن مناظر، گیاهان روییده در دل کوه و پیاده‌روی لذت ببرید.

در ادامه مسیر، کم‌کم شکل صخره‌ها عجیب شده و گاه سطح آن‌ها پر از خزه و لیز است. جلوتر که بروید صخره‌ها به هم نزدیک و بخش‌هایی از مسیر مسقف می‌شود؛ با دنبال کردن رد پای آب به سرچشمه خواهید رسید.

در فضای کوهستانی مسقف، که تلالو نور خورشید بر پستی و بلندهای آن جلوه‌ای زیبا بخشیده، گودالی سبزآبی مقابلتان قرار دارد که زیبایی خیره کننده آن تمام خستگی راه را از تنتان دور می‌کند؛ اینجا تنگه شوتاریکوست.

در تنگه هوایی خنک و مطلوب حاکم است که سبب شده تا پرنده‌های مختلفی در آنجا ساکن باشند.

بعضی افراد در تنگه آب‌تنی می‌کنند؛ اما به گفته مردم محلی به‌دلیل آن که پرندگان فضولات خود را از قسمت بالا داخل آب می‌اندازند، بهتر است داخل آب شنا نکنید.

این مکان یک تنگه معمولی در یک غار و در دل یک کوه نیست.

جدا از اینکه خود تنگه مکانی سحرانگیز و شگفتی‌آور است، اما مسیری که باید طی کنید تا به آنجا برسید هم لذت‌بخش بوده و حال و هوای خاصی دارد.

از دره‌ای که از آن عبور می‌کنید گرفته تا کوه‌ها و صخره‌های عجیب این منطقه همه و همه شما را هیجان‌زده می‌کنند. غارهایی که به علت صخره‌های عجیب اشکال جالبی گرفته‌اند.

صخره‌های بلندی که به هم نزدیک می‌شوند تا جایی که کم کم همه جا تاریک و مسیر مسقف می‌شود.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

محل قرارگیری تنگه شوتاریکو

در ۱۷ کیلومتری شرق شهر پارسیان و قبل از روستای «بهده»، در شمال روستای «چکچک»، کوه‌های مشرف بر تنگه «شوتاریکو» با ظاهری متفاوت، رنگی روشن و فرورفتگی‌های فراوان از فرسایش مداوم، قرار گرفته‌اند.

پیمایش این مسیر، همراه با صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی میان تنگه‌ای با رودخانه‌ای در میان آن است.

در فصل‌های گرم اثری از این رودخانه نیست. پس از طی کردن مسیر ابتدای تنگه به دو راهی می‌رسید.

سمت راست شما را به تنگه شوتاریکو و سمت چپ به تنگه و چشمه «اودبه» هدایت می‌کند. مسیرچشمه اودبه کوتاه‌تر و در دسترسی به آن، آسان‌تر است. در هر دو مسیر گیاهان دارویی و معطر کنار چشمه‌ها، فراوان روییده‌اند.

اودبه به واسطه آبشارهای کوچک و درختان نخل معروف است و شوتاریکو صخره‌هایی عجیب و پیچ‌درپیچ دارد

اودبه به واسطه آبشارهای کوچک و درختان نخل معروف است و شوتاریکو صخره‌هایی عجیب و پیچ‌درپیچ دارد.

برای پیمودن مسیر صخره‌ای و پرپیچ‌وخم تنگه شوتاریکو به راهنمای محلی نیاز دارید. در طول مسیر شکل و شمایل صخره‌ها عجیب‌تر و پوشیده از خز می‌شوند.

هرچه پیش بروید هوای دره خنک‌تر و مسیر پرپیچ‌وخم‌تر می‌شود. در بعضی قسمت‌ها صخره‌ها به هم ‌پیچیده‌اند و فضا را مسقف کرده‌اند.

در قسمت‌های پایانی تنگه، کمتر نشانی از نور خورشید می‌ماند و دلیل نام‌گذاری این تنگه نیز همین است. در انتهای مسیر، حوضچه‌های فیروزه‌ای و سبز با چشمه‌های جوشان، در میان بوته‌های انبوه و خزه‌ها، منظره‌ای رویایی می‌سازند.

صدای پرندگان پیچیده در دالان‌های تنگه، شما را غرق لذت و آرامش می‌کند. تنگه شوتاریکو از برجسته‌ترین دیدنی‌های طبیعی و بکر منطقه پارسیان است.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید