جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری جنوب ایران تماشایی است همراه باشید و درباره بندر لنگه؛ جاذبه‌ای که باید دید بیشتر بدانید.

بندر لنگه؛ جاذبه‌ای که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندر لنگه یکی از قدیمی‌ترین بنادر جنوب کشور محسوب می‌شود که از گذشته میزبان تاجرانی ثروتمند بوده است.

مروارید یکی از مهم‌ترین اقلامی است که از دیرباز در شهر بندر لنگه خریدوفروش می‌شد؛ تا جایی که این شهر به بندر مروارید شهرت پیدا کرد.

به‌دلیل حضور تاجران مختلف، بافت تاریخی این شهر مملو از خانه‌هایی زیبا و متناسب با ویژگی‌های اقلیمی همان منطقه است.

بندر لنگه جاذبه‌های طبیعی و مناطق بکر زیبایی دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشد.

سیر تاریخی بندر لنگه

بندر لنگه در گذشته به عروس بنادر ایران شهرت داشت و از جمله مهم‌ترین بندرهای تجاری جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شد.

این بندر همواره در طول تاریخ به آبادانی و پررونق بودن شناخته‌شده بود تا جایی که در حدود ۹۰ سال پیش نخستین شرکت خارجی متعلق به انگلیسی‌های به نام «گرپال کمپانی» را تاسیس کردند و به‌واسطه سفارش این شرکت کشتی‌هایی از اروپا و آمریکا به بندر لنگه می‌آمدند.

بسیاری بر این باورند که این شهر نام خود را از همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود وام گرفته است. لنگه در فرهنگ فارسی در معنای بی‌همتا و منحصربه‌فرد استفاده و تفسیر می‌شود.

بندر لنگه؛ جاذبه‌ای که باید دید

در گذشته نه چندان دور چهار دسته بازرگانان در بندر لنگه فعالیت می‌کردند، گروهی از این بازرگانان کشتی‌ها و غواصان زیادی داشتند و در اوایل تابستان به صید مروارید از دریا می‌پرداختند.

دسته دوم که به «طواش»‌ها معروف بودند، به کار خریدوفروش مروارید مشغول بودند.

این دسته مرواریدها را از غواضان و ناخداها خریداری می‌کردند و بعد در لنگه، هندوستان و کشورهای اروپایی به فروش می‌رساندند.

تاریخ شهر بندر لنگه با تجارت و صید مروارید گره خورده است،؛ تا جایی که در گذشته این بندر به بندر مروارید مشهور شد. در شهر بندر لنگه بهترین مرواریدها یافت می‌شود.

در دوران قاجار استخراج طبیعی مروارید در بندر لنگه بسیار شایع بود و تاجران مروارید از کشورهای عربی و هندوستان به قصد داد و ستد به این شهر می‌آمدند و سرمایه‌گذاری می‌کردند.

در آن دوران بندر لنگه یکی از مهم‌ترین منابع استخراج مروارید بود. صید مروارید در این شهر تا زمان پهلوی و ۷۰ سال پیش رواج بیشتری داشت. دو سال پیش صید مروارید در بندر لنگه به ثبت جهانی رسید.

دو گروه دیگر واردکننده کالاهایی همچون قند، شکر و برنج یا صادرکننده اقلامی مانند صدف، پوست لاک‌پشت و محار به کشور آلمان بودند.

در آلمان از این اقلام کالاهایی همچون دسته چاقو، دگمه و دسته عینک درست می‌کردند.

بندر لنگه؛ جاذبه‌ای که باید دید

دسترسی راحت به بندر لنگه

برای رسیدن به بندر لنگه راه خیلی سختی پیش رو ندارید.

جالب است بدانید علی رغم اینکه این بندر مساحت چندانی ندارد، اما دارای یک فرودگاه بین‌المللی و قدیمی است، فرودگاهی که حتی پرواز مستقیم به سمت دبی هم دارد! تصورش را بکنید، به‌ راحتی می‌توانید با پروازهای این فرودگاه خودتان را به دبی برسانید.

همین موضوع نشان می‌دهد که لنگه چه جایگاه مهمی در بین کشورهای همسایه دارد. در نتیجه یکی از روش‌های سفر به این شهرستان استفاده از هواپیماست که ساده‌ترین و البته سریع‌ترین روش سفر هم به حساب می‌آید.

متاسفانه در این بندر خط راه‌آهن وجود ندارد، اما اگر از عاشقان سفر با قطار هستید، ناامید نشوید؛ زیرا با اینکه این شهر ریل اختصاصی خودش را ندارد، اما شما می‌توانید خودتان را با قطار به بندرعباس برسانید و سپس با اتوبوس یا حتی تاکسی به سمت لنگه رهسپار شوید.

همان طور که اشاره شد بندرعباس و بندرلنگه با هم ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارند و حدودا ۲ ساعتی در مسیر خواهید بود.

مشخص است که برای سفر با خودروی شخصی نیز از هر مبدایی باید خودتان را به استان هرمزگان و سپس شهرستان لنگه برسانید.

بندر لنگه؛ جاذبه‌ای که باید دید

بهترین زمان سفر به بندر لنگه هرمزگان

همان‌طور که انتظار می‌رود این شهرستان آب‌وهوای شرجی و گرمی دارد؛ تا جایی که تحمل گرما و رطوبت آن در تابستان بسیار سخت و آزاردهنده می‌شود.

رطوبت این منطقه به قدری زیادی است که حتی می‌تواند تنفس را برایتان دشوار کند.

با اینکه ساکنین محلی و افرادی که سالهاست در این منطقه زندگی می‌کنند، به‌ راحتی می‌توانند با آب‌وهوا کنار بیایند اما برای مسافرین تحمل این حجم از گرما و شرجی بودن هوا سخت خواهد بود.

در نتیجه اگر شما هم رابطه خوبی با گرما و رطوبت ندارید، بهتر است که تابستان را برای سفر به این منطقه فراموش کنید.

بنابراین اگر به دنبال فصل خوش آب‌وهوایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم پاییز و زمستان را انتخاب کنید. از اوایل پاییز تا زمستان هوا رفته رفته خنک می‌شود.

در این فصل‌ها از گرمای غیر قابل تحمل خبری نیست و می‌توانید به راحتی در شهر با پای پیاده هم رفت و آمد کنید، بدون اینکه آفتاب آزاردهنده باشد.

البته در نظر داشته باشید که برخلاف تصور این شهر گهگاهی باران‌های پاییزی شدیدی خواهد داشت تا جایی که جریان آب تبدیل به سیل می‌شود. این باران‌ها در فصل پاییز ناگهان شما را غافلگیر می‌کنند و به صورت رگباری شروع و به سرعت هم متوقف می‌شوند.

بندر لنگه؛ جاذبه‌ای که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید