جاهای دیدنی جنوب ایران حیرت‌انگیز است همراه باشید و درباره بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر لنگه هرمزگان بدانید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر لنگه هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندر لنگه شهری در جنوب ایران واقع در استان هرمزگان است. این شهر ساحلی یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود.

شهر بندرلنگه از سمت شمال با استان فارس و شهرستان بستک، از سمت جنوب با خلیج فارس، از شرق با شهرستان بندر خمیر و از غرب با شهرستان پارسیان هم مرز است.

فاصله بندر لنگه تا بندرعباس ۱۸۴ کیلومتر (دو ساعت و ۲۳ دقیقه) و تا بوشهر ۵۵۳ کیلومتر (۶ ساعت و ۵۳ دقیقه) فاصله دارد. فاصله این شهر تا شهر بستک ۱۴۵ کیلومتر (دو ساعت و ۱۰ دقیقه) و تا شهر لار در استان فارس ۲۹۹ کیلومتر (سه ساعت و ۳۹ دقیقه) است.

شهرستان بندر لنگه با وسعتی در حدود ۸,۲۱۰ کیلومتر مربع در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهرستان شامل چهار شهر بندر لنگه، بندر کنگ، بندر چارک و کیش می‌شود.

لنگه یکی از مهم‌ترین و البته حیاتی‌ترین بنادر کشورمان ایران است که در استان هرمزگان قرار دارد.

از آنجایی که این بندر زیبا حدود هفت دهه پیش محل صید مروارید بوده است، از آن با نام بندر مروارید هم یاد می‌کنند. ما در این مطلب به طور مفصل در مورد این بندر زیبا و البته تجاری صحبت خواهیم کرد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر لنگه هرمزگان

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بندر لنگه هرمزگان

سایه خوش در بندر لنگه

اولین جاذبه‌ای که قرار است از این بندر به شما معرفی کنیم محلی با نام سایه خوش است که دقیقاً در صحرا قرار گرفته و پیوندی جدا نشدنی با دریا دارد.

منطقه‌ای بیابانی و مملو از آرامش در فاصله اندک از خلیج فارس که به شکل عجیبی در میان سکوت و آرامش صخره‌ها غرق شده است.

کلوت‌هایی که در این بیابان قرار دارند به‌واسطه فرسایش باد و آب شکل‌گرفته‌اند و در کنار آن‌ها نخلستان‌ها جلوه‌ای تکرار نشدنی از زیبایی را در کنار این طبیعت خشن و صخره‌ای خلق کرده‌اند.

چشمه آب گرم بادون

شاید تصور کنید که حضور در چشمه آب گرم و در مناطق جنوبی ایران، کاری شبیه به خودکشی است. اما واقعیت این است که چشمه آب گرم بادون در منطقه بندر لنگه یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است که در مسیر دسترسی به روستای گزیر واقع شده.

آب این چشمه از میان شکاف متعدد سنگ‌های مارنی و از دل زمین خارج شده و به درون استخری که مساحتی معادل ۲۴۰ متر مربع دارد می‌ریزد.

سپس آب چشمه در استخر جمع می‌شود. بد نیست بدانید که آب این استخر در حال حاضر برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنگه باغویه شبیکوه

  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه، روستای باغویه

روستای باغویه در بخش شبیکوه و در شهرستان بندر لنگه قرار دارد. شبیکوه نوار ساحلی زیبایی به طول ۲۸۰ کیلومتر دارد که از یک سمت به کوه‌های زاگرس و از سمت دیگر به سواحل خلیج فارس محدود می‌شود.

تنگه باغویه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شبیکوه محسوب می‌شود که صدها سال پیش با جوشیدن چشمه‌هایی از دل سنگ‌ها پدید آمده است. با فرسایش کوهستان صخره‌های عظیم با اشکال عجیب و غریب شکل گرفت.

وجود همین چشمه‌های کوچک و بزرگ منجر به فرسایش سنگ‌ها و پدید آمدن مناظر منحصربه‌فرد امروز و تنگه زیبای باغویه شده است.

برای عبور از تنگه باغویه باید از مسیری کوهستانی عبور کرد که نیازمند تجهیزات کوهنوردی است. در زمانی که بارندگی زیاد باشد سطح آب بسیار بالا خواهد بود.

بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر لنگه هرمزگان

بناهای تاریخی و گردشگری بندر لنگه

مسجد افغان

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرلنگه مسجد افغان نام دارد که توسط شخصی به نام حاج عبدالله افغان، از بازماندگان افغانستانی بستگ ساخته شده است.

مسجد افغان دو شبستان زمستانی و تابستانی دارد و با ستون‌ها و گچ‌بری‌های ظریف تزیین شده است. شواهد و نشانه‌های باقی‌مانده نشان می‌دهند، این مسجد از دوران افشاریه به یادگار مانده است.

قلعه لشتان

اگر یادتان باشد، به این موضوع اشاره کردیم که لنگه یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشورمان است؛ مکانی که تاریخ کهنی را به دوش می‌کشد. از همین رو مناطق باستانی متعددی در این منطقه به چشم می‌خورد.

یکی از این مناطق قلعه لشتان نام دارد که در شش کیلومتری بندر مراورید واقع شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که قدمت این قلعه به سال ۹۰۴ هجری برمی‌گردد.

همچنین بسیاری از باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان بر این باور هستند که این قلعه به دوران استعمار پرتغالی‌ها بر ایران بازگشته و علت ساخت این بنا حضور نیروهای پرتغالی در ایران بوده است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر لنگه هرمزگان

جالب است که عده‌ای دیگر معتقدند قدمت این قلعه به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. به هر حال از آن جایی که تنها بقایای کمی از این مکان بجا مانده، حدس اینکه این قلعه دقیقا متعلق به چه دورانی است، دشوار به نظر می‌رسد.

بنای فکری

خانه فکری یکی از محبوب‌ترین خانه‌های تاریخی منطقه است که در ابتدای دوران قاجار و به دستور یکی از تجار زمان ساخته شده است. مالک این خانه فردی به نام عبدالواحد فکری بوده که به همراه خانواده و نزدیکان خود در این خانه زندگی می‌کردند.

از آن جایی که این خانه محل زندگی یکی از تجار با اصل و نسب آن زمان بوده است، از آن به‌ عنوان مرکز تجارت بندرلنگه هم یاد می‌کنند.

یکی از شاخصه‌های معماری این مکان وجود بادگیرهای بلندی است که شما را یاد بادگیرهای شهرهای مرکزی مانند یزد و کرمان می‌اندازند.

از این مکان در حال حاضر به‌ عنوان دفتر میراث فرهنگی استفاده می‌شود.

بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر لنگه هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید