جنوب ایران دیدنی‌های درجه یکی دارد همراه باشید و درباره چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان بدانید.

چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: معماری بندر لنگه متاثر از عوامل مختلف همون شرایط اقلیمی، آب‌وهوای منطقه و حضور اقوام گوناگون است.

حضور بلندمدت و تاریخی اقوام گوناگون در این شهر را می‌توان از روی محلات قدیمی آن همچون محله‌های بلوکی، بحرینی، افغان، مینابی، بلوچ، لاری، رودباری و سماچ فهمید.

بی‌شک مهاجرپذیر بودن بندر لنگه روی معماری منطقه تاثیر بسزایی داشته است.

وجود بادهای مدیترانه‌ای، بارش‌های متعدد، دمای بالا، گرما و گرد و غبار باعث شده بناها دارای حیاطی مرکزی باشند و در راستای شرقی غربی طراحی شوند تا از آفتاب شدید در امان باشند.

ویژگی‌های اقلیمی منطقه منجر شده است تا بناها مرتفع ساخته شوند و گاهی ارتفاع برخی بناها به ۱۵ متر نیز می‌رسد.

بلند بودن ساختمان‌ها به ایجاد سایه در خیابان‌ها و معابر کمک می‌کند.

علاوه بر این در جنوب کشور به‌دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی ساختمان‌ها زیرزمین ندارند و معمولا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، کمی از سطح زمین بالاتر ساخته می‌شوند.

علاوه بر این، در طراحی خانه‌ها معمولا ایوان‌های سرپوشیده بزرگی در نظر گرفته می‌شود تا جلوی ورود باران به بنا را بگیرد و سایه‌ای دلچسب مهیا کند.

جاذبه‌های تاریخی بندر لنگه

مسجد ملک ابن عباس

مسجد ملک ابن عباس در زمان تیموری ساخته و در زمان صفوی و قاجار مرمت شده است. شبستان مسجد شش ستون و دو درگاه دارد.

معماری مناره مسجد سبک هندی و ایرانی دارد. از کل بنای مسجد فقط شبستان و مناره باقی‌مانده است. در قسمت‌های داخلی مسجد ملک سبک معماری هندی قابل مشاهده است.

چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان

موزه مردم شناسی بندر لنگه

موزه مردم شناسی بندر کنگ از موزه های مهم تاریخی و مردم شناسی در جنوب ایران است. این موزه در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری در شهر کنگ تبدیل شده است.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی

قلعه شیخ سلطان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به شمار می‌رود.

قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رییس قبیله المرازیق و حاکم مغویه بوده است. آن‌طور که بر می‌آید ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان یافته است.

این بنا در ۲ طبقه و در قسمت‌هایی هم در ۳ طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و ۲ بادگیر است.

ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر تخمین زده می‌شود. دهستان مغویه یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان است.

عمارت فکری

عمارت فکری از خانه‌های تاریخی بندر لنگه است. عمارت فکری توسط عبدالواحد فکری در دوره قاجار بنا شد.

عبدالواحد از تاجرهای معروف بندر لنگه بود و این عمارت را با هدف سکونت خانواده و محلی برای تجارت و بازرگانی ساخت؛ به همین دلیل عمارت در دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده است.

۲۵ اتاق،‌ دو زیرزمین و یک حیاط مرکزی از اجزای تشکیل‌دهنده عمارتند. در عمارت پنج بادگیر مشاهده می‌شود که از شاخصه‌های معماری شهرهای جنوبی است و جلوه‌ای زیبا به خانه فکری بخشیده است.

چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان

جاهای تاریخی و تماشایی بندر لنگه

قلعه لشتان

  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه، ۶ کیلومتر شهر بندر لنگه

یکی از آثار تاریخی شهر بندر لنگه که نشان از تاریخچه آن دارد، قلعه لشتان است.

این قلعه که در میان مردم محلی به «قَلعُو» شهرت دارد، در ارتفاعات کوهی صخره‌ای به نام «شاهین کوه» قرار دارد. قلعه لشتان در واقع شهری تاریخی به وسعت ۱۵ هکتار است.

وقتی به پشت دیوارهای بلند این قلعه تاریخی قدم بگذارید، خانه‌های مسکونی متعدد، برکه‌ها (آب‌انبارها) و چندین قبرستان خواهید دید.

حدود ۷۸ برکه کوچک و بزرگ و ۸۵ بنای مسکونی در درون این قلعه کشف و به ثبت رسیده است. این بنا در سال ۱۳۸۵ در سازمان میراث فرهنگی هرمزگان به‌عنوان میراث تاریخی شهر بندر لنگه به ثبت رسیده است.

تردیدهای بسیاری در مورد قدمت دقیق قلعه لشتان وجود دارد.

برخی قدمت این بنا را به سال ۹۰۴ هجری قمری و به دوره حضور پرتغالی‌ها در جنوب کشور نسبت می‌دهند و این قلعه را بخشی از استحکامات ساخت شده توسط آن‌ها می‌دانند. برخی دیگر باور دارند بنا متعلق به دوره هخامنشیان است.

چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان

قلعه لشتان در فاصله ۶ کیلومتری شمال شهر بندر لنگه و در ارتفاع ۱۸۲ متری از سطح دریا قرار دارد.

برای رسیدن به قلعه لشتان از شهر بندر لنگه حدود ۱۸ دقیقه در سفر خواهید بود. با وجود صخره‌ای بودن کوهی که بر فراز آن قرار گرفته است، می‌توان از سه جهت شرقی، غربی و جنوبی به آن دسترسی پیدا کرد.

قلعه لشتان در ارتفاع ۱۰۰ متری از زمین‌های اطراف خود قرار دارد. دیوار دفاعی آن شامل چندین برج مدور است و آثار کندکاری را می‌توان در حاشیه دیوارها، در ورودی شمالی، اطراف دروازه و دو برج کنار آن مشاهده کرد.

مسجد افغان

  • آدرس: استان هرمزگان، شهرتان بندر لنگه، خیابان انقلاب

مسجد افغان از جمله آثار تاریخی بندر لنگه محسوب می‌شود که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بنا متعلق به دوره افشاریه است؛ اما ردپای هنر معماری دوره صفویه نیز در آن دیده می‌شود. سازنده مسجد افغان مرحوم حاج عبدالله افغان یکی از بازماندگان افغان‌های بستک بود.

قدمت این بنا به سال ۱۲۳۲ بازمی‌گردد. مسجد افغان با ظاهری ساده دارای ستون‌های زیبا با گچ‌بری‌هایی هنرمندانه و دو شبستان تابستانی و زمستانی است. این مسجد در میان مردم جنوب شهرت بالایی دارد. مسجد افغان سقف چوبی و پنجره‌های مشبک گچی دارد.

چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید