دیدنی‌های جنوب ایران پر شمار است همراه باشید و درباره خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی حاجی آباد هرمزگان بدانید.

خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی حاجی آباد هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: حاجی آباد شهرستانی است در شمال استان هرمزگان در جنوب ایران. این شهرستان با استان کرمان هم‌مرز است و آب و هوای خنک‌تری نسبت به سایر شهرهای استان هرمزگان دارد.

نزدیکی این منطقه به کوهستان نیز باعث می‌شود این شهر نسبت به سایر شهرستان‌های هرمزگان آب و هوای مطبوع‌تری داشته باشد.

حاجی‌آباد (Haji Abad) یکی از شهرهای شمال استان هرمزگان و شمالی‌ترین شهر این استان است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد قرار دارد. فاصله حاجی‌آباد تا بندرعباس ۱۶۵ کیلومتر است.

حاجی‌آباد در نزدیکی استان کرمان قرار گرفته و به همین دلیل نسبت به دیگر شهرهای استان هرمزگان آب‌وهوای خنک‌تری دارد.

تابستان‌های این شهر بسیار گرم و زمستان‌های آن بسیار سردند. حاجی‌آباد از شهرهای تاریخی است و بعضی از آثار تاریخی‌اش از دوره ایلخانان به یادگار مانده است. در ادامه جاذبه های دیدنی حاجی آباد را به شما معرفی می کنیم.

جاذبه‌های طبیعی و خاص حاجی آباد هرمزگان

چشمه سبز پوشان

این چشمه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان حاجی آباد و در وسط روستای «برغنی» واقع شده است و در مسیر آبشار «تزرج» و در بالای تپه «کنار چشمه» بقعه امامزاده را زینت داده است.

خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی حاجی آباد هرمزگان

چشمه سبز پوشان با نام محلی « گُلم سوز پوشُن» خاصیتی عجیب دارد، زیرا در تابستان سوزان جنوب، آبی خُنک و زلال و پایین تر از دمای بدن انسان دارد و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم، دلنشین و متناسب با دمای بدن انسان دارد و شنا را دلپذیر و خاطره انگیز می کند.

منطقه حفاظت شده هماگ

منطقه حفاظت شده هماگ درشمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است و وسعت منطقه درحدود ۳۶۰۰۰ کتارمی باشد.

این منطقه در قسمت مرتفع استان قرارگرفته و حداقل ارتفاع آن درحدود ۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. کوه هماگ بلندترین ارتفاع استان هرمزگان از رشته کوههای زاگرس جنوبی است.

چشمه بالنگان حاجی آباد

چشمه بالنگان یکی از چشمه‌های استان فارس است که در نزدیکی روستاهای حاجی‌آباد و آسپاس از توابع بخش سده در شهرستان اقلید قرار دارد. این چشمه یکی از سرچشمه‌های رود کُر است.

در سال‌های اخیر به دلیل بارش کم، آبدهی این چشمه تا حدّ زیادی کاهش یافته اما با وجود پوشش گیاهی زیبا در این منطقه که از درختان بید تشکیل شده و وجود یک آبگیر عمیق در میان درختان بید که محل زندگی چند نوع ماهی می‌باشد، گردشگران بسیاری به این منطقه مراجعه می‌نمایند که متأسفانه همین امر سبب تخریب طبیعت زیبای این منطقه و سنگ‌نوشته ساسانی (متعلق به شاهپور یکم) شده است.

خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی حاجی آباد هرمزگان

آب گرم ده شیخ

این آب گرم در مسیر جاده حاجی‌آباد به سمت دولت‌آباد و در جنوب شرقی روستای ده شیخ در دامنه کوه قرار دارد. سرچشمه آن در شرق حاجی‌آباد واقع شده‌است. آب چشمه از شکاف سنگ‌های آهکی بیرون می‌آید و در ردیف آب‌های گوگردی است.

آب گرم معدنوئیه

این آب گرم در مسیر جاده حاجی‌آباد به سمت بندرعباس و در جنوب غربی در روستای معدنوئیه در دامنه کوه قرار دارد.

سرچشمه آن از چشمه‌های زیر زمینی منطقه و شمال روستای معدنوئیه واقع شده‌است. آب چشمه دارای خواص درمانی منجمله درمان بیماری‌های پوستی می‌باشد و در ردیف آب‌های گوگردی است.

جاهای دیدنی و طبیعی حاجی آباد

کوه فارغان

یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان حاجی آباد، بخش فارغان و کوه های هماگ، زردکوه، فارغان، کوشا و کافری است. این منطقه کوهستانی از طبیعت بکر و زیبایی بهره مند است و انواع پرندگان و حیوانات در آن یافت می شود.

خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی حاجی آباد هرمزگان

آبشار تزرج

حتماً به آبشار تزرج بروید، چراکه یکی از جاذبه‌های اصلی شهر حاجی آباد آبشار تزرج در استان هرمزگان است.

این آبشار یک مقصد گردشگری فصلی است و در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به روستای برآفتاب قرار دارد. اطراف آبشار تزرج منطقه‌ای کوهستانی است و با هر وسیله‌ نقلیه‌ای می‌توان به آن رفت.

این آبشار در پس‌زمینه‌ای از نخلستان‌های سرسبز و درختان انجیر قرار گرفته است که آن را واقعاً زیبا می‌کند.

پلکانی سبز رنگ به بالای آبشار منتهی می‌شود و همچنین می‌توانید آثار آسیاب‌های آبی را که در گذشته برای تهیه آرد استفاده می‌شدند، مشاهده کنید.

یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد است که توجه گردشگران زیادی را جلب می کند. این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد واقع شده است.

این محل، منطقه ای ییلاقی و دارای رودخانه و آبشاری فصلی است. شهرستان حاجی آباد به واسطه داشتن نخلستان های وسیع و سرسبز، مشهور است.

در ۱۷ کیلومتری جنوب حاجی آباد به سمت بندرعباس، جاده ای فرعی جدا می شود که پس از طی مسافت حدود ۱۰ کیلومتر در جوار رودخانه حاجی آباد و ادامه مسیر از دوراهی تزرج به سمت راست به مسافت یازده کیلومتر به روستای تزرج خواهد رسید.

این مسیر با گذر از روستای معدنوییه به محلی زیبا با نخلستان هایی انبوه و مردمانی خونگرم و اقامتگاهی وسیع که در جوار آبشار زیبا و خروشان است منتهی می شود. پلکانی سبز شما را به بالای آبشار هدایت می کند.

در کنار آبشار آثاری از آسیاب های آبی که روزگاران نه چندان دور جهت تهیه آرد مورد استفاده قرار می گرفته، دیده می شود. منطقه حاجی آباد طبیعتی زیبا و دلنشین دارد.

نخلستان هایی را می بینید که تا دوردست ها در حال تسبیه خدایند، در کوهپایه ها درختان صدر، کنار و انجیر به همراه گیاهان سرسبز، مناظری بکر و تماشایی ایجاد کرده اند.

خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی حاجی آباد هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اسمی از دهنه جائین و شمیل و دیگر جاهای بکر شهرستان برده نشده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید