بناهای تاریخی جنوب ایران بسیار جذاب است همراه باشید و حتما از قلعه بی‌ بی مینو هرمزگان بازدید کنید.

حتما از قلعه بی‌ بی مینو هرمزگان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه بی‌بی مینو یا هزاره یکی از آثار تاریخی دوره قاجاریه و جاهای دیدنی میناب در استان هرمزگان، در جنوب ایران است.

این قلعه تا اواخر دوره قاجاریه مرکز حکومت محلی بوده‌ است و در اطراف آن، خندقی کنده شده بود. آن زمان همیشه صد سرباز مسلح در قلعه مستقر بوده و نگهبانی می‌داده‌اند.

در حال حاضر، از این قلعه مخروبه و متروکه باقی مانده‌ است.

هر گوشه ایران، زیبایی خاص خود را دارد؛ اما به محض اینکه نام شهرهای جنوب می‌آید، دنیایی از مهر و یکرنگی با مردمانی به گرمی آفتاب و زلالی آب خلیج فارس برایمان مجسم می‌شود.

میناب نیز یکی از این شهرهای زیبا و دوست‌داشتنی است که همواره توجه علاقه‌مندان به گردشگری را به خود جلب می‌کند.

آشنایی با قلعه بی‌بی مینو

میناب یکی از شهرهای جنوبی کشور است که در استان هرمزگان قرار دارد.

این شهر در ناحیه جلگه ای میناب قرار دارد که این جلگه حدود ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد به همین دلیل می توان این شهر را جزء قدیمی ترین شهرهای ایران دانست.

البته ساخت این شهر را به دوران ساسانیان نسبت می دهند ولی در بعضی از اسناد بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد.

حتما از قلعه بی‌ بی مینو هرمزگان بازدید کنید

دلیل نام گذاری این شهر به میناب را قرار گیری آن در میان رودخانه های کوچک و بزرگ می دانند که نام میان آب را بر آن نهادند و با گذشت زمان این کلمه تبدیل به میناب شد و همین نام بر روی آن ماند.

در اسناد تاریخی مختلف از میناب به اسم هایی همچون مینو، مینا، هرمز، هارموز، آنامیس و هارموز یا آرموز نام برده شده ولی قدیمی ترین نامی که از آن و در اسناد هخامنشی آورده شده، اورگانا است.

این قلعه تنها بنای تاریخی شهر میناب و دارای قدمت طولانی است ولی زمان آن به طور دقیق مشخص نیست که با نام قلعه هزاره نیز شناخته می شود. این قلعه از نوع قلعه هایی است که کاربرد نظامی و حکومتی داشتند.

تا اواخر دوران قاجار از این قلعه به عنوان مقر حکومت استفاده می شد و حدود ۱۰۰ سرباز مسلح همیشه در آن مستقر بودند و در اطراف آن خندقی کنده بودند که امنیت قلعه را بالا می برد.

در بین مردم محلی داستانی رواج دارد مبنی بر اینکه شهر میناب را دو خواهر با نام های بی بی مینو و بی بی نازنین ساخته اند به همین خاطر این قلعه را قلعه بی بی مینو نامیدند.

در گذشته میناب دارای دو قلعه بود که یکی از آنها به کلی از بین رفته و تنها این قلعه باقی مانده است.

ویژگی‌های جالب قلعه بی بی مینو

قلعه بی بی مینو بر رو تپه ای ساخته شده و پلان آن بر اساس عوارض طبیعی تپه شکل گرفته است. در ساخت آن همچون بسیاری از ساختمان های آن زمان از مصالح خشت و گل استفاده کردند که مصالح رایج در این منطقه بودند.

این قلعه دارای چهار برج نگهبانی بود که یکی از آنها از بقیه بزرگ تر و سه برج دیگر کوچک تر بودند.

حتما از قلعه بی‌ بی مینو هرمزگان بازدید کنید

امروزه از این برج ها تنها برج بزرگ تر باقی مانده است. در اطراف قلعه خندقی ایجاد کرده بودند که دسترسی به قلعه را برای دشمنان سخت می کرد.

برای اینکه به این قلعه دسترسی پیدا کنید باید به شهر میناب بروید و از آنجایی که این قلعه در مرکز شهر قرار دارد دسترسی به آن آسان است و می توانید از وسایل حمل و نقل شهری برای رسیدن به آن استفاده کنید.

بازدید از این بنا را می توانید بدون پرداخت هزینه انجام دهید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که کمی بالا روی برای اینکار نیاز است پس حتما کفش مناسب به پا داشته باشید.

میناب شهری جای گرفته در قلب هرمزگانه! میناب که در ناحیه جلگه‌ای قرار گرفته جز قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار میاد. طبق برخی روایات ساخت این شهر به دوره ساسانی برمیگرده اما برخی دیگه معتقدن که این شهر قدمتی ۲۵۰۰ ساله داره.

دلیل نامگذاری این شهر، قرار گرفتن در میان رودخانه‌های کوچک و بزرگه که نام میان‌آب رو بر اون گذاشتن. با گذشت زمان نام این شهر به میناب تغییر کرد. در اسناد تاریخی از میناب به اسم‌هایی همچون مینو، هارموز، هرمز، آنامیس نام برده شده.

قدیمی‌ترین نام که در استاد هخامنشی نسبت داده شده اورگانا هست. شهر تاریخی میناب آثار تاریخی متعددی رو در خودش جای داده که یکی از اون‌ها قلعه‌ی بی‌بی مینو هست که با نام قلعه هزاره هم شناخته میشه.

این قلعه کاربرد نظامی و حکومتی داشته و تا اواخر عهد قاجار بعنوان مقر حکومت استفاده میشده. برای نگهبانی و محافظت، در اطراف این قلعه خندقی حفر شده بود و داخل قلعه ۱۰۰ سرباز مسلح همیشه حضور داشتن.

مردم محلی معتقدن شهر میناب رو دو خواهر با نام‌های بی‌بی مینو و بی‌بی نازنین ساختن و به همین خاطر این قلعه هم به اسم بی‌بی مینو نامگذاری شده.

این قلعه با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل ساخته شده و دارای ۴ برج نگهبانی بوده که یکی از اونها بزرگتر و سه برج دیگه کوچک بودن. امروزه تنها برج بزرگ‌تر به جا مونده.

حتما از قلعه بی‌ بی مینو هرمزگان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید