دیدنی‌های استان یزد هر گردشگر و طبیعتگردی را حیرت‌زده می‌کند همراه باشید و درباره چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید، بدانید.

چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: در آسمان کویر شرقی بهاباد هیچ گونه آلودگی نوری وجود ندارد آنچنان که آسمان بکر شب در تاریکی مطلق و یکدست فرو رفته و ستاره ها از مخمل شب بیرون زده، سیاره مشتری همچون چراغی می درخشد وکهکشان مثلث نیز به وضوح دیده می شود که همه اینها، کویر بهاباد را به یکی از بهترین رصدگاه ها تبدیل نموده است.

از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه؛ کوه های بلند و برف گیر، نمکزارها، تپه های ماسه ای بزرگ، زمین های پلاگون می باشد که این منطقه و کویر را بسیار تماشایی کرده است.

جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بهاباد یزد

کوه سنگاب بهاباد

کوه سنگاب از جاذبه های دیدنی شهرستان بهاباد است که هر روزه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

حوادث طبیعی از جمله بارش های تگرگ و طوفان موجب تشکیل نقش و نگارهای زیبایی در این کوه شده است بطوریکه، این نقش و نگارها که شبیه دست ساخته های بشر است که باعث شگفتی گردشگران می شود.

کوه سنگاب، در شرق بهاباد و در منطقه کویری و در کنار جاذبه های فراوانی همچون تپه های ماسه بادی ؛ دق , دریاچه نمک و دشتهای زیبای این شهرستان قرار گرفته است.

چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید

رودخانه شور

رودخانه شور بهاباد در شمال شهرستان بهاباد یزد واقع شده و علت شکل گیری آن، قرارگیری بر روی یک گسل فعال در این منطقه می باشد.

رودخانه زیبای شور در شهرستان بهاباد با طول ۱۱ کیلومتر از جنوب کوه های آسفیچ و بنستان به شمال دشت کویر امتداد دارد و عرض آن در قسمت‌ های مختلف به علت تغییرات دیواره ‌ای متفاوت می‌باشد، آبدهی متوسط آن نیز ۸۵ لیتر در ثانیه است.

رودخانه شور، تنها رودخانه دائمی بهاباد در تمام طول سال آب دارد و در مسیر عبور خود به سمت کویر، طبیعتی جالب و دیدنی خلق کرده است.

پوشش گیاهی( نبکا ) و سرزمین های اطراف رودخانه شور بهاباد نیز از نظر زمین ‌شناسی و جغرافیایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، به گونه ای که کویرنوردی در اطراف رودخانه شور بسیار شورانگیز و خاطره ساز است.

چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید

منطقه شکار ممنوع بهاباد

منطقه شکار ممنوع بهاباد در موقعیت جغرافیایی E۵۶۲۰ تا E۵۶۵۶ و N۳۱۴۰ تا N۳۲۱۶ در استان یزد واقع است. منطقه بهاباد از شمال با کویر ساغند ،از جنوب با استان کرمان،از شرق با کویر لوت و پناهگاه حیات وحش نایبندان و زا غرب با شهر بافق محدود می شود.

کویر شرقی بهاباد به همراه منطقه مجاور آن یعنی نای بندان از بکرترین کویرهای ایران محسوب می شود.

شکل کلی منطقه بهاباد بصورت دو سری ارتفاعات موازی در امتداد شمالغربی-جنوبشرقی کشیده شده است و بلند ترین نقطه ارتفاعی آن در کوههای آسفیچ ( ۵/۵ کیلومتری جنوب جعفرآباد ومرز مشترک بااستان کرمان) با ارتفاع ۳۰۶۹ مترو پست ترین نقطه آن با ارتفاع ۱۰۴۵ متردر محل خروجی رودخانه شور می باشد.

از نظر فرسایشی سنگهای بخش جنوب ,جنوب غربی وغرب منطقه بیشتری در برابر فرسایش و هوازدگی داشته بهمین جهت ارتفاعات بلندی را بوجودآورده است که محل اصلی تغذیه سفره آب زیرزمینی منطقه می باشد.

در مقابل ارتفاعات شرقی و شمال غربی بدلیل تقابل کم دربرابر فرسایش، ارتفاع کمتری داشته و بیشتر به صورت تپه ماهور و کوههای کم ارتفاع ظاهر شده اند که نزولات جوی آن به مراتب کمتر بوده و در تغذیه آبهای زیر زمینی هم نقش چندانی ندارند.

این منطقه چون از لحاظ آب و هوایی نسبتاَ‌خوب می باشد و زیستگاه مناسبی برای پستاندارانی از قبیل قوچ و میش , کل و بز , جبیر , یوز , پلنگ , کاراکل , گرگ , خرگوش , انواع روباه , شغال , کفتار , گربه وحشی , انواع موشهای صحرائی , تشی و غیره می باشد.

همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان کمیابی نظیر هوبره , انواع عقابها , زاغ بور , کبک , تیهو , باقرقره , زاغی , شاهین , قرقی , دلیجه , سارگپه , بلبل خرما , سنگ چشم , انواع چکاوک , چلچله و غیره می باشد . تمامی حیوانات فوق یا دیده شده اند و یا رد آنها مشاهده گردیده است.

لازم به ذکر است که این منطقه با توجه به گستردگی مکان مناسبی برای جمع آوری انواع حیوانات می باشد که این امر مستلزم نیروی زیادتر و امکانات بیشتر می باشد.

امید که در آینده نزدیک بشود از این مکان به عنوان ذخیره گاه زیست کره و محلی که بتوان روی آن مانور داد و یک تفرجگاه بسیار مطلوب جهت استفاده از توریستهای داخلی و خارجی استفاده کرد.

چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید

جاهای دیدنی و گردشگری بهاباد

کویر بهاباد

کویر بهاباد در ۲۰۰ کیلومتری شرق یزد واقع شده که از شمال به کویر ساغند، از جنوب به استان کرمان، از غرب به شهر بافق و از شرق به کویر لوت و منطقه حفاظتی بکر نایبندان محدود می شود.

در حوضه آبریز دشت کویر، رودخانه شور (مهم ترین رود منطقه) جریان دارد که از کوه های آسفیچ و بنستان سرچشمه گرفته و به دشت کویر می ریزد.

منطقه کویری بهاباد از نظر آب و هوایی در ناحیه گرم و خشک قرار گرفته و به خاطر وجود شن های روان، تپه های شنی، لخت بودن دشت ها و کوهستان ها؛ باد به صورت طوفان های سهمگین شنی با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می وزد.

در این منطقه میزان بارندگی بسیار کم و متوسط سالیانه آن بین۱۰۰ تا ۳۵۰ میلیمتر می باشد که با توجه به ارتفاعات، متغیر است.

نوسانات درجه حرارت منطقه کویری بهاباد بسیار متغیر می باشد به گونه ای که گاهی از ۴۵ درجه سانتی گراد بالای صفر به ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر تغییر پیدا می کند.

دریاچه نمک بهاباد

دریاچه نمک در کویر شرق بهاباد از دیدنی های این شهرستان است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

این دریاچه زیبا در فاصله ۸۵کیلومتری بهاباد و در دل کویر واقع شده و نداشتن راه ماشین رو و دور بودن از مرکز شهرستان موجب شده تا کمتر کسی از وجود آن اطلاع داشته باشد و این پتانسیل زیبا همچنان از نظرها دور بماند.

چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید