بناهای تاریخی استان یزد تماشایی است همراه باشید و از قلعه باقر آباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در بافق یزد دیدن کنید.

قلعه باقر آباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در بافق یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: بافق یکی از شهرستان‌ های تاریخی استان یزد و دارای آثار گردشگری بسیار است. قلعه باقر آباد شهرستان بافق به عنوان یکی از زیباترین دژهای تاریخی این استان همواره مطرح است.

این قلعه که مربوط به دوره‌ قاجار است، در سه مرحله ساخته شده است. در آغاز برج شمالی قلعه ساخته شده و ده سال بعد از آن نیز برج جنوبی ایجاد شده است.

در سال ۱۲۹۸ به دلیل نا آرامی و هرج و مرج ‌های کشور مردم این روستا، دیوارهایی برای قلعه ساخته و به نوعی دور آن حصار کشیدند تا از خطرات احتمالی در امان باشند.

آشنایی با قلعه باقر آباد

شهر بافق در استان یزد، در قلب تفتیده‌ی کویر واقع شده است. منطقه‌ای که زمستان‌هایی روحبخش و جان‌فزا، و تابستان‌هایی درخشان و سوزان دارد که بادگیرهای سر به فلک افراشته‌ی شهر، آن را قابل‌تحمل می‌کنند.

در روزگار پر از صلح‌وصفای قدیم، هر جا شهر و آبادانی‌ای بوده خطر دزدی و غارت نیز وجود داشته است.

به همین دلیل، اگر ملّاکانی ثروتمند در آن شهر/آبادی زندگی می‌کردند، دست‌به‌کارِ ساختِ قلعه‌ها و حصارها و برج و باروهایی مستحکم برای دفاع از آن مکان می‌شدند؛ و کاربری قلعه باقرآباد بافق نیز دقیقاً همین است.

قلعه باقر آباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در بافق یزد

البته این قلعه کاربری دیگری نیز داشته و آن، ذخیره غلات بوده است.

اگر می‌خواستند منابع غلات را که وجودشان بسیار حیاتی بوده از دسترس دزدان و غارتگران دور نگه دارند، چه جایی بهتر از قلعه‌ای مستحکم پیدا می‌کردند؟ بنابراین وجود خود قلعه باقرآباد بافق، برای اهالی این روستا اهمیت بی‌مانندی داشته است.

این قلعه دارای ۴۵ اتاق و دو برج نگهبانی، با مجموع ۲۰ جایگاه برای سرباز کماندار و سنگ‌اندازان است؛ و بدین ترتیب، وظیفه‌ی محافظت از مردم را به نحو احسن انجام می‌داده است.

خود شهر بافق، حدود ۱۳۰ کیلومتر از یزد فاصله دارد و برای دیدن روستای باقرآباد و قلعه‌ی دیدنیِ آن، که واقعاً به دیدنش می‌ارزد، باید به ۱۰ کیلومتریِ جاده‌ی شمالیِ شهر بافق بروید.

کم‌کم برج‌های ۱۱ و هشت متریِ قلعه پدیدار می‌شود و نویدِ بازدیدی خوش و خرم از بنایی به یادگار مانده از روزهای خوش قدیم را می‌دهد.

معماری قلعه دیدنی و منحصربه‌فرد است و اگر شب هم در پهنۀ بی‌انتهای کویر اتراق کنید، می‌توانید انبوه ستارگانی را که در شهرهای بزرگ از لذت دیدنشان محرومیم، به راحتی و زیباییِ تمام ببینید.

در بازدید از این قلعه‌ی باشکوه و کویرِ وسیع نزدیک شهر بافق نباید درنگ کرد.

ویژگی‌های جالب قلعه باقرآباد بافق

بافق یکی از شهرهای زیبای استان یزد هست. این شهر در مرکز شهرستان بافق واقع شده و از شرق با طبس و از جنوب با کرمان همجوار است.

بافق شهر گرمسیری است و تنها رودخانه‌ای که در این شهر در جریان است رود شور است که از استان کرمان سرچشمه می‌گیرد. با توجه به آب‌وهوای گرم و خشکی که بافق دارد بهترین زمان سفر به این شهر زمانی است که هوا خنک‌تر باشد.

قلعه باقر آباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در بافق یزد

اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت بهترین فصول برای سفر به بافق است تا در هوایی مطبوع و خنک گشتی در شهر بزنید و از یک گردش هیجان‌انگیز و تاریخی لذت ببرید.

قلعه باقر آباد بنایی است مربوط به دوره‌ قاجار که به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمد تقی خان بافقی به‌عنوان پناهگاه در برابر خطرات احتمالی و همچنین انبار غلات احداث شد. این قلعه در سه مرحله ساخته شده است. در آغاز برج شمالی قلعه و ده سال بعد از آن برج جنوبی را بنا کردند.

پس از آن نیز در سال ۱۲۹۸، به دلیل ناآرامی و هرج و مرج‌های کشور، مردم روستا دیوارهایی برای قلعه ساختند و به‌نوعی دور آن حصار کشیدند تا از خطرات احتمالی در امان بمانند. قلعه باقر آباد دارای ۴۵ اتاق، راهروهای متعدد و دو برج نگهبانی است.

قلعه باقرآباد بافق، در ۳ مرحله و با مصالح خشت و گِل ساخته شده است؛ به این‌گونه که ابتدا، برج شمالی قلعه سپس، برج جنوبی و درنهایت دیوارهای اصلی قلعه بنا گردیده است.

دیوارهایی که همچون حصاری، دورتادور این قلعه را در برگرفته و آن را به یک شهرک کوچک با ۴۵ اتاق، ۲ برج نگهبانی و راهروهای متعدد تبدیل کرده است.

_ برج شمالی قلعه باقرآباد، با ارتفاع ۸ متر در ۲ طبقه قرار گرفته است. این قلعه، ۳ نقطه سنگ‌انداز و ۱۰ جایگاه برای استقرار تیراندازها دارد.

_ برج جنوبی قلعه، یک برج ۸ ضلعی است که با ۱۱ متر ارتفاع، کمی از برج شمالی بزرگ‌تر می‌باشد. این برج نیز در دوطبقه است و ۱۶ جایگاه تیراندازی و ۴ نقطه سنگ‌انداز دارد.

یک راهروی باریک، برج شمالی را به برج جنوبی وصل می‌کند.

قلعه باقر آباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در بافق یزد

قلعه باقر آباد یکی از بناهای تاریخ زیبا در شهر بافق است. این قلعه در عصر قاجار به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمدتقی خان بافقی جهت اهداف نظامی ساخته شده بود.

این قلعه در سه مرحله بنا شده ابتدا برج شمالی، سپس برج جنوبی با ده سال فاصله و پس از آن حصاری دور این قلعه جهت محافظت از آن کشیده شده است.

این قلعه از خشت و گل بنا شده و دارای ۴۵ اتاق، ۳ سنگ انداز، دو برج نگهبانی، جایگاهی برای تیراندازی، راهروهای زیاد و چشمه قناتی در زیرزمین است که جهت تأمین آب مورد نیاز از آن استفاده می‌شد.

قلعه باقر آباد جزئی از آثار ملی ایران است و بازدید از آن برای دوستداران آثار باستانی پیشنهاد می‌شود.

آدرس: ایران، یزد، بافق، روستای باقرآباد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید